بهره‌برداری آزمایشی از تصفیه خانه فاضلاب لاوان؛

یک جزیره دیگر ایرانی به تصفیه خانه فاضلاب مجهز شد



 صبح ساحل، شهرستانها _ مدیر عامل شرک آب و فاضلاب هرمزگان گفت: طرح فاضلاب جزیره لاوان با 8 هزار و 80 متر طول شبکه اصلی و فرعی و 250 فقره انشعاب فاضلاب، با اعتباری معادل 6 هزار و 500 میلیون ریال اجرایی شده است.

 14 جزیره ایرانی در محدوده استان هرمزگان قرار گرفته است که هر یک دارای قابلیت‌هایی است که در این بین جزایر نفتی از جمله لاوان، سیری و خارک از جمله جزایر نفتی به شمار می‌روند.در سال‌های اخیر با توسعه فعالیت در جزایر همواره آلودگی‌های صنعتی و پساب‌های خانگی محیط حساس پیرامونی جزایر را مورد تهدید قرار داده است و شرکت‌هایی همانند آبفا تنهاترین امید دوست‌داران محیط زیست برای نجات سواحل و زیست‌گاه‌های اطراف جزایر قلمداد شده‌اند.

امور احداث تصیفه‌خانه در جزایری همانند هرمز، کیش و قشم و چند جزیره دیگر آغاز و یا به پایان رسیده است.حسین خادمی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید استاندار هرمزگان از تاسیسات موجود در جزیره نفتی لاوان گفت: طرح فاضلاب جزیره لاوان با 8 هزار و 80 متر طول شبکه اصلی و فرعی و 250 فقره انشعاب فاضلاب، با اعتباری معادل 6 هزار و 500 میلیون ریال اجرایی شده است.مدیر عامل شرک آب و فاضلاب هرمزگان افزود: همچنین عملیات اجرایی شبکه فاضلاب این جزیره در سه مرحله و از سال 87 آغاز شده که هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن صد در صد است.خادمی در ادامه گفت: تصفیه خانه فاضلاب لاوان نیز در پنج مدول و برای تصفیه فاضلاب خانگی 10 هزار نفر طراحی شده است که ظرفیت متوسط مدول اول آن 300 مترمکعب در شبانه روز بوده و پساب خروجی آن نیز قابلیت استفاده مجدد در آبیاری فضای سبز را داراست.به گفته مدیر عامل شرک آب و فاضلاب هرمزگاناعتبار هزینه شده احداث تصفیه خانه فاضلاب جزیره لاوان، 27 میلیارد ریال بوده که با پیشرفت فیزیکی 100 درصد به مدت 9 ماه در حال بهره برداری آزمایشی است.خادمی افزود: این تصفیه خانه شامل اجزای اصلی نظیر ایستگاه پمپاژ، خط انتقال، بستر لجن خشک کن، خط انتقال پساب، ایستگاه پمپاژ لجن‌آب برگشتی و ساختمان بهره‌برداری است.مدیر عامل شرک آب و فاضلاب هرمزگان در ادامه اظهار امیدواری کرد با تامین به موقع اعتبارات دیگر جزایر واقع شده در هرمزگان نیز از تصفیه‌خانه برخوردار شوند. استاندار هرمزگان نیز همچنین پیرامون اهمیت احداث تصفیه‌خانه‌ها در مناطق ساحلی و جزایر تاکید کرد: دین مبین اسلام توجه ویژه‌ای به محیط زیست و حفاظت از آن دارد و در این راستا باید تمام تلاش خود را برای صیانت از محیط زیست به کار گیریم تا آن را به آیندگان منتقل کنیم. ابراهیم عزیزی اضافه کرد: بهره‌برداری نهایی از سیستم‌های جمع‌‌آوری و تصفیه فاضلاب شهرهای بزرگی همانند بندرعباس و دیگر شهرهای ساحل مهم ساحلی استان می‌تواند، گامی مهم در راستای حفظ محیط زیست حساس خلیج فارس باشد. وی ادامه داد: با نگاه به این امر مهم حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خود را از آب و فاضلاب در حوزه تاسیس تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خواهیم داشت. یادآور می‌شود علاوه بر فاضلاب جزایر، هر ساله حجم قابل توجهی از فاضلاب و پساب‌های صنعتی و به ویژه خانگی نیز در شهرهایی همانند بندرعباس به دریا سرازیر می‌شود. این در حالی است که علاوه بر بندرعباس، شهرهایی همانند بندرلنگه، پارسیان، جاسک و حتی قشم کماکان از سیستم جمع‌آوری فاضلاب مناسبی برخوردار نیستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها