فرصت طلایی برای دانش آموختگان دانشگاهی که نباید آن را از دست داد؛

«طرح کارورزی فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی» راهی برای مقابله با بیکاری



صبح ساحل ، اجتماعی -  در دنیای امروز بیکاری از اصلی ترین معضل های هر کشوری است که گسترش آن موجب به خطر افتادن امنیت جامعه در تمامی بخش ها می شود، از همین رو حل این معضل همواره در دستور کار دولتمردان قرار داشته است.

به گزارش ایرنا، در سال 1378 «طرح کارورزی فارغ ‌التحصیلان جوان دانشگاهی» با هدف افزایش مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و تسهیل جذب در بازار کار کشور در وزارت صنایع و معادن و وزارت راه و ترابری وقت پیشنهاد و در سال های 1386و 1387 نیز مورد اجرا قرار گرفت اما اجرای این طرح با موفقیت رو به رو نشد.

در دولت یازدهم در سال 1395 اجرای این طرح برای سال 1396 در نشست شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و بر پایه ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه، در سال جدید برنامه اجرای آن آغاز شد.

اما این طرح تنها به سود دانش آموختگان دانشگاهی نیست بلکه فرصتی قابل توجه برای کارگاه های تولیدی و اصناف می باشد تا از مزایایی که دولت در قبال جذب دانش آموختگان بیکار دانشگاهی برای آن ها در نظر گرفته بهره مند شوند.

دوره کارورزی در حال حاضر حداقل چهار ماه و حداکثر شش ماه برای هر کارورز و میزان حق الزحمه یک سوم حداقل حقوق مصوب سال 1396(حدود310 هزارتومان ) برای هرماه تعیین شده است و هم چنین درصورت جذب کارورزان در واحد و بنگاه اقتصادی مربوطه، دولت تا دو سال 100 درصد حق بیمه کارفرمایان را پرداخت خواهد کرد، به عبارت دیگر کارفرمایان تا دو سال از پرداخت حق بیمه در قبال جذب کارورزان در بنگاه اقتصادی معاف خواهند شد.

 سهم سه هزار و 900 نفری هرمزگان در طرح کارورزی

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اجرای این طرح از تیرماه امسال گفت: تا اواسط مهرماه امسال در سامانه کارورزی نزدیک به 6 هزار نفر ثبت نام کردند که انتظار می رود از محل اجرای این طرح حدود چهار هزار نفر به بازار کار معرفی شوند.

محمدعلی سلیمی اظهار کرد: طرح کارورزی در سال گذشته در هفت استان کشور از جمله هرمزگان به صورت آزمایشی انجام شد که 80 درصد کارورزان جذب بازار کار شدند.وی افزود: دانش آموختگان دانشگاه ها در تمام رشته های تحصیلی در گروه سنی 25 تا 33 سال که دو ماه از نام نویسی آنان در واحدهای کاریابی گذشته باشد، می توانند کارورز شوند.

سلیمی خاطر نشان کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی و خدماتی به ازای هرسه نفر شاغل بیمه شده مجاز به پذیرش یک نفر کارورز هستند.

این مقام مسئول اظهار کرد: نهادسازی و دستیابی به اشتغال شایسته یکی از اولویت های مهم طرح کارورزی است و سیاست ‌گذاری و مدیریت بهینه بازار کار و توسعه کارآفرینی می تواند در توانمندسازی و بسترسازی در این زمینه موثر باشد.وی با اشاره به وجود بیش از 17 هزار دانش آموخته دانشگاهی بیکار در هرمزگان، بیان داشت: سهمیه هرمزگان در اجرای طرح کارورز سه هزار و 900 نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: 536 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 394 هزار نفری هرمزگان را جمعیت فعال تشکیل می دهند که از این تعداد 478 هزار نفر شاغل و 57 هزار نفر بیکار هستند.

وی بیان داشت: براساس اشتغال فراگیر، آمار اشتغال از محل سهمیه اعتبارات تخصیصی برای استان تعهد بیش از 14 هزار شغل است که این اداره کل علاوه بر این، برای ایجاد 35 هزار فرصت شغلی در کارگروه اشتغال استان تعهد داده است.

سلیمی با اشاه به اینکه بیشترین فرصتهای شغلی در بخش اصناف وجود دارد بر اهتمام بیشتر واحدهای صنفی در جذب کارورزان فارغ التحصیل استان در این بخش تاکید کرد.

این مقام مسئول ابراز داشت: با توجه به معافیت های بیمه ای که در این طرح در نظر گرفته شده، بخش های تولیدی و کارگاهی و اصناف می توانند با بهره مندی از مزایای این طرح، در جذب نیروی کار گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح کاروزی دانش آموختگان بیکار دانشگاه های هرمزگان پس از نام نویسی در سایت karvarzi.mcls.gov.irk می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

ظرفیت ویژه اصناف برای جذب دانش آموختگان دانشگاهی بیکار براساس طرح کارورزی

رئیس اتاق اصناف بندرعباس نیز در خصوص طرح کارورز و استقبال اصناف از آ، گفت: اتاق اصناف در این بخش ظرفیت ویژه ‌ای دارد که می‌تواند راهگشا باشد.

عبدالمجید جلالی ضمن اعلام آمادگی اصناف در خصوص اجرای این طرح گفت: این طرح و طرح های دیگر هم چون استاد شاگردی در راستای ایجاد اشتغال مطرح شده که البته برای ایجاد اشتغال پایدار باید از طرح فراتر رفته و در قالب قانون تجمیع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با بیان این که موضوع اشتغال در بین فارغ التحصیلان موضوعی مهم و جدی است، افزود: این طرح می تواند به اشتغال موقت و هم چنین پیدا کردن شغل مناسب در بین متقاضیان کمک کند.

علی رئوفی با اشاره به پیش بینی بسته های حمایتی دولت برای جذب افراد از طریق این سامانه به بازار و محیط کار اظهار کرد: در این بسته ها بیمه افراد و هم چنین یک سوم حقوق آنان تا مدتی از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: دستگاه های ذیربط همه تلاش را برای به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی در طرح کارورز به کار گیرند چرا که این فرصت در تبحر مهارتی و آماده سازی نیروی کار برای جذب به بازارهای هدف اثر مستقیم دارد.وی خاطرنشان کرد: باید هماهنگی خوبی بین دستگاه ها و نهادهای دولتی، بخش خصوصی و پذیرنده‌ها و همچنین کارورزان صورت پذیرد تا بتوان از مزایای این طرح استفاده کرد.

کارورزی فرصتی طلایی برای دانش آموختگان دانشگاهی و ارتقاء مهارت های اجتماعی و فنی

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در خصوص طرح کارورزی به ایرنا گفت: یکی از مشکلات ما این است که آموزش ‌هایی که فارغ التحصیلان در تحصیلات تکمیلی فراگرفتند منطبق بر نیاز بازار کار نیست.

هادی ابراهیمی ادامه داد: با بحث کارورزی، فارغ التحصیلان در مدت زمان مشخصی در بنگاه‌ ها دوره آموزشی را فرا می‌گیرند که به دنبال این هستیم فضایی ایجاد کنیم که فارغ التحصیلان مهارت ‌های لازم را از لحاظ اجتماعی و فنی در محیط کار به دست آورده تا بتوانند در بنگاه ‌های اقتصادی جذب شوند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح کارورزی فرصت انتقال مهارت و تجربه در محیط کار، قابلیت جذب و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار را فراهم می کند.

به گفته این مقام مسئول طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان جویای کار با پوشش مناسبی از گروه فارغ التحصیلان دانشگاهی، می تواند فرصت ورود نیروی کار ماهر به بازار را فراهم کند.وی یادآورشد: این طرح، در فرآیندی 2 طرفه، ضمن انتقال مهارت های حرفه ای از کارگاه به دانش آموخته، امکان انتقال دانش از سوی فارغ التحصیلان به کارگاه را هم فراهم می کند.

ابراهیمی اظهار کرد: انتظار می رود در خلال این همکاری زمینه و انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان فراهم شود.

باید از ظرفیت های هرمزگان در جهت اشتغالزایی بهره برد

هرمزگان که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصادی کشور یاد می شود، دارای ظرفیت های بسیار خوبی در بخش های صنعتی، کشاورزی، شیلات، تجاری، گردشگری و خدمات است که می توان با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از این ظرفیت ها برای اشتغال و سرمایه گذاری استفاده و زمینه کار دانش آموختگان بیکار دانشگاهی را نیز فراهم کرد.

وجود 14 جزیره اقتصادی و سواحل، بویژه ساحل مکران در جاسک، دسترسی به شبکه های چهارگانه حمل ونقل (هوایی، زمینی، ریلی و دریایی)، دسترسی به آب های آزاد و دور، داشتن مناطق ویژه اقتصادی و بندرهای آزاد، پالایشگاه های نفت و میعانات گازی، کارخانه های سیمان، آلومینیوم، فولاد، وجود بندر شهیدرجایی و شهیدباهنر، گمرک ها و بیش از 900 کیلومتر نوار ساحلی از ظرفیت های طلایی هرمزگان است که می توان با استفاده از آنها گامی مهم در تحول اقتصادی و توسعه اشتغال در استان و کشور برداشت.

وجود 22 بندر صیادی و ظرفیت پرورش آبزیان، صید سالانه 240 هزار تن انواع آبزی، 163 هزار هکتار زمین های کشاورزی قابل کشت، وجود 13 شهرک، 7 ناحیه و 445 واحد صنعتی، داشتن 315 معدن فعال، یکهزار و 680 اثر تاریخی، طبیعی و ظرفیت های گردشگری و وجود بیش از 13 منطقه حفاظت شده محیط زیست از دیگر ظرفیت های مهم این استان است که می توان از آن برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بهره جست.

سهمیه اشتغال امسال در هرمزگان ایجاد 14 هزار فرصت شغلی است که کارشناسان اشتغال و کاریابی استان می توانند با استفاده از ظرفیت های یاد شده و با استفاده مناسب از طرح های دولت در زمینه اشتغال، این میزان شغل و حتی بیشتر از آن را با ایجاد مشاغل خانگی، کسب و کارهای کوچک و خوداشتغالی در بخش های صنایع و معادن، ساختمان سازی، کشاورزی، شیلات، بانوان، خدمات و صنایع دستی فراهم کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها