بحران بی تدبیری گریبانگیر گوجه کاران هرمزگانی

سفر روحانی برای کشاورزان مینابی ارمغانی نداشت



صبح ساحل ، اقتصادی - با وجود سفر ریاست جمهوری به هرمزگان با توجه به هدر رفت دسترنج سالیانه کشاورزان مینابی و انعکاس مشکلات آنها از رسانه ملی انتظار می رفت تا مدیران و مسئولان جدی تر به این موضوع ورود کنند.

به گزارش هرمز؛شهرستان میناب بعنوان قطب تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل در استان هرمزگان و کشور این روزها در آشفته بازار محصول گوجه فرنگی نیازمند ورود همه دستگاه ها و مسئولان استانی و کشوری است.

محصول گوجه فرنگی هشت بندی میناب از ابتدای بهمن ماه امسال روز به روز سیر بحرانی خود را سپری می کند و کشاورزان تنها خواسته ای که بیان می کنند این بوده که مسئولان در سطح شهرستان ، استان و کشور با اقدامات عملی به حمایت از کشاورزان در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بیایند و گره از مشکلات ما بگشایند.

در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان هرمزگان همانطوری که با صراحت کامل از حقوق مردم میناب پیرامون بحران آب و فروچاله ها در حضور رئیس جمهور مطالبی از سوی مدیران ایراد شد انتظار می رفت تا به موضوع نابودی محصول گوجه فرنگی شهرستان میناب نیز با جدیدیت بیشتری ورود می کردند.همزمان با سفر وزیر نیرو به شهرستان میناب در شورای اداری شهرستان که با حضور اردکانیان برگزار شد تنها رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب و شورای اسلامی بخش توکهوروهشت بندی در حضور وزیر نیرو پیگیر موضوع نابودی محصولات کشاورزی میناب شدند و از وی خواستند تا به این موضوع با جدیت ورود کنند.

این روزها هر چه به فصل تابستان نزدیک تر می شویم علاوه بر زودرسی محصول کشاورزی در دیگر مناطق، هزاران تن گوجه فرنگی منطقه توکهور و هشتنبدی در میادین نابود می شود به طوری که هیچ کس حاضر نیست  صندوق گوجه فرنگی آنهم رایگان به منزل خود حمل کند.

کشاورزان در این آشفته بازار گوجه فرنگی خواستار ورود جدی استانداری هرمزگان و نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از کشاورزان شدند و انتظار دارند تا مسئولان با اقدامات عملی در سطح ملی همچون مجلس، وزارت جهاد کشادرزی به یاری کشاورزان بشتابند.کاهش بی سابقه قیمت گوجه فرنگی در این منطقه علیرغم برخی اقدامات صورت گرفته  از سوی صنف کشاورزان در سطح استان، شهرستان و شورای بخش، تا کنون به نتیجه ملموسی نرسیده و این بحران همچنان باقی است و کشاورزان انتظار دارند مدیران سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی با اقدامات عملی در کنار اقدامات صنف کشاورزان و مسئولان محلی راه حل مناسبی برای این بحران اتخاذ کنند.

خرید تضمینی محصول گوجه فرنگی از کشاورزان و ارسال به کارخانجات فرآوری محصول گوجه فرنگی در استان های همجوار اقدام کوتاه مدتی است  که می تواند گره ای از مشکلات کشاورزان باز کند اما این اقدام نیز تا کنون به سرمنزل مقصود نرسیده است.وضعیت بحرانی و نابودی گوجه فرنگی در این منطقه طی روزهای اخیر قیمت گوجه فرنگی هم در میادین هشت بندی به پایین ترین سطح خود رسانده به طوری که حتی هزینه سبد و حمل محصول به میادین تره بار را پوشش نمی دهد.

حال روز بحرانی قیمت گوجه فرنگی

نیازمند تدابیر اورژانسی است

علی رئوفی رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب در گفتگویی اظهار کرد:عدم ورود جدی مسئولان برای حمایت از کشاورزان در بحران قیمت بی سابقه محصول گوجه فرنگی باعث گردیده است این وضعیت تبعات اجتماعی و امنیتی در منطقه پیدا کند و برای جلوگیری از بحرانی تر شدن وضعیت ضروریست مدیران ارشد استان در راس آن استانداری، سازمان جهاد کشاورزی استان و نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی به صورت اورژانسی به این مساله ورود کنند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: شایسته بود در این وضعیت نابسامانی که کشاورزان در منطقه هشت بندی به سر می برند همزمان با سفر ریاست محترم جمهور به استان هرمزگان وزیر جهاد کشاورزی با حضور در جمع صدها کشاورز گوجه کار گرفتار از نزدیک در جریان مشکلات عدیده آنها قرار می گرفت و این گلایه کشاورزان از وزیر جهاد کشاورزی و برنامه ریزان سفر وزیر به استان هرمزگان گلایه بجایی است.

وی افزود: مدیران استان باید به صورت اورژانسی این موضوع مهم را به مسئولان ارشد کشوری منعکس و با جذب یارانه حمل محصول گوجه فرنگی به بازارهای فروش، اندکی از این وضعیت تاسفبار با جمع آوری محصول انباشته شده در میادین تره بار و مزارع کشاورزان بکاهند زیرا در شرایط فعلی به دلیل کرایه های سنگین، حمل محصول به بازار های مصرف و کارخانه جات برای کشاورزان به صرفه نیست.

رئوفی در همین رابطه گفت: راه حل کوتاه مدت دیگر این است محصولی که در میادین انباشته شده است از کشاورزان با تامین سرمایه اولیه خریداری و به کارخانجات داخلی جهت فرآوری ارسال گردد.

تنها کارخانه رب گوجه فرنگی هشتبندی

در انتظار اعطاء تسهیلات بانکی

وی خاطرنشان کرد : متاسفانه تنها کارخانه رب گوجه فرنگی منطقه هشت بندی که کلنگ آن در سال جاری بر زمین زده شده است به دلیل عدم اعطاء تسهیلات بانکی هیچ پیشرفت فیزیکی ندارد و در شرایط کنونی که از منابع صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی برای طرح های اشتغالزایی در مناطق روستایی در حال اختصاص است تسهیلات مورد نیاز برای شروع عملیات اجرایی کارخانه رب گوجه فرنگی هشت بندی تخصیص داده شود.

رئوفی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی هر سبد ۱۸ کیلویی گوجه فرنگی در میادین تره بار هشت بندی بین چهار تا پنج هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود.نایب رئیس شورای اسلامی شهر هشت بندی در همین رابطه تصریح کرد: قیمت فعلی گوجه فرنگی در میادین هشت بندی کفاف قیمت جعبه محصول و هزینه جمع آوری آن را نمی کند و سایر هزینه های تولید محصول نظیر سم، کود، کارگر، برق و آب بجای خود بماند.رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب تصریح کرد: این در صورتی که هزینه تولید هر کیلو محصول گوجه فرنگی در خوشبینانه ترین حالت اگر هر کیلویی پنج هزار ریال برای کشاورزان هزینه دارد و این هزینه برای ارقام مرغوب گوجه فرنگی قطعا بیشتر از این است.

وی افزود: قیمت تمام شده هر کیلو گوجه فرنگی به مقدار پنج هزار ریال بدون احتساب هزینه آب و هزینه های جانبی دیگر است و اگر هزینه آب و سایر هزینه های تولید محصول محاسبه گردد قطعا بیش از این خواهد بود.

رئوفی گفت : بسیاری از کشاورزان به امید فروش محصول گوجه فرنگی در پی تسویه حساب معوقات بانکی خود با بانک های عامل استان با اجرای طرح بخشودگی سود و دیرکرد جرائم کشاورزی بودند که بازار محصول گوجه فرنگی همه برنامه ریزی های کشاورزان را در این رابطه از بین برد و بر بدهی های گذشته آنها افزود.

گلایه از عدم ورود مدیران ارشد استان

برای مدیریت بازار

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب خاطرنشان کرد: کشاورزان گوجه کار علاوه بر اینکه در سال زراعی جدید نتواسته اند هزینه های تولید محصول گوجه فرنگی از ابتدای کشت تا برداشت را تامین کنند بر جریمه های معوقات بانکی شان به دلیل عدم توانایی تسویه حساب با بانک ها افزوده شده است

وی گفت : از ابتدای شروع بحران کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی در هشت بندی که قریب به یک ماه از آن می گذرد اقدام عملی از سوی مدیران ارشد استان همچون سازمان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و سایر دستگاه های مسئول صورت نپذیرفته است و فقط در پی تجمع روز گذشته کشاورزان معاون عمرانی فرماندار شهرستان میناب به همراه چند مدیر در منطقه برای بررسی وضعیت حاضر شدندقائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان تصریح کرد: شایسته نیست در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است، کشاورزانی که پیشانی تولید و اشتغال کشور هستند در این اوضاع فلاکت بار به حال خود رها گردند.وی افزود: در وضعیت پیش آمده راه حل دیگری وجود ندارد و نیاز است استانداری هرمزگان همانند سال ۹۳ یارانه حمل محصول به کارخانجات داخلی را بر عهده بگیرد و اصل قیمت خرید محصول از سوی کارخانه داران به کشاورزان باز گردد.

بیش از ۲۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی 

در آستانه نابودی

رئوفی گفت: در شرایط فعلی بیش از ۲۰ هزار تن محصول درجه یک و دو گوجه فرنگی که دسترنج چند ماه کشاورزان در بیش از سه هزار هکتار است در معرض نابودی قرار دارد.

قائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان در پایان تصریح کرد: این وضعیت تبعات اجتماعی و ورشکستگی کشاورزان را در پی دارد و بسیاری از کشاورزان مهاجری که ازجنوب کرمان و شرق استان در مزارع هشت بندی مشغول به فعالیت هستند روی بازگشت به دیار خود را به دلیل بدهی ها سنگین و ورشکستگی ندارند و این وضعیت آسیب های اجتماعی جدی چون سرقت ، نا امنی و روی آوردن جوانان به معضل قاچاق را در مناطق بحران زده در پی دارد.

بنا بر این گزارش پیگیری احداث صنایع تبدیلی فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی موضوع مهمی است که باید در دستور کار مدیران قرار گیرد تا در مواقع بحرانی بخش از محصول گوجه فرنگی به کارخانجات احداث شده در خود هشت بندی ارسال گردد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها