افتتاح دفتر موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی دربندرعباس



صبح ساحل ، اجتماعی - حسین نارنجی نسب//درباره موسسه محکم ناهنجاری های مادرزادی به بیماری هایی اطلاق می شود که دراثر اختلال در روند سیرتکاملی رشد برخی از اعضای بدن یا احشا، در دوران جنینی ایجاد می شود.بیماری های مادرزادی طیف وسیعی از بیماری های کودکان را تشکیل می دهند. تعدادزیادی از این نوزادان بیمار، از خانواده های محروم و نیازمند می باشند و خانواده های آنها برای پیدا کردن طبیب و مرکز مناسب دچار سرگردانی های زیادی شده وبرای تامین هزینه های درمانی سختی های زیادی را تحمل می نمایند. گاه این نوزادان معصوم به زمان دچار چندین نوع ناهنجاری بوده ودرمان به خاطر عدم توانایی مالی والدین، تا سال ها به تاخیر می افتد. محرومیت،نیازمندی و مظلوم بودن این بیماران که حتی زبان بارگو کردن نیاز خود را ندارند، تعدادی از پزشکان متخصص و جمعی از نیکوکاران رئوف و خیرخواه را بآن داشت که خود را نیاز این کودکان دردمندسهیم دانسته ودرسال 1384 اقدام به تاسیس موسسه خیریه حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادرزادی(محکم) نمایند.

اهداب این موسسه عبارتند از:

1-حمایت مالی وتامین پذیرش برای بیماران دچار ناهنجاری های مادرزادی که نیاز به جراحی یا درمان دارویی دارند، در بیمارستان های دانشگاهی.

2-ثبت موارد ناهنجاری مادرزادی.

3-آموزش خانواده ها و پزشکان مربوطه در زمینه های فوق از طرق مختلف از جمله چاپ کتاب، بروشور وتهیه سی دی وحضور درکنگره های علمی و مصاحبه های رسانه ای وآموزش چهره به چهره.

به منظور انتخاب هیات رئیسه موسسه محکم وراه اندازی شعبه موسسه محکم دربندرعباس نشستی با حضور صلاح الدین دلشاد رئیس هیات مدیره موسسه خیریه حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادرزادی، آیت ا... نعیم آبادی نماینده ولی فقیه وامام جمعه بندرعباس ، فرماندار بندرعباس وهیات موسس محکم در بندرعباس درسالن دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار  شد.    

دراین نشست مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادرزادی اظهارداشت: بیماری های مادرزادی اختلالاتی است که در دوان جنینی و تکمیل روند رشد وتکاملی جنین صورت می گیرد که به صورت اختلالات لب شکری، انسداد روده، فتق دیافراگم، ناراحتی های قلبی وعروقی از بدو تولد نمایان می شود.

 دکتر صلاح الدین دلشاد مدیرعامل موسسه خیریه محکم با بیان اینکه شکاف کام و لب نقایص مادرزادی هستند اظهارداشت : دراین نوع ناهنجاری بافت دهان با لب درخلال تکامل جنین به خوبی تشکیل نشده اند. البته شکاف کام ولب جزء نقایض مادرزادی قابل ترمیم هستند وافرادتحت پوشش موسسه حمایت ازکودکان با ناهنجاری های مادرزادی از اقشار کم برخوردار و محروم جامعه هستند که به شیوه های مختلف وعموما از سوی دانشگاه علوم پزشکی همکار درسراسر کشور به دفتر موسسه معرفی می شوند. 

وی بیان کرد: بیش ازز 35 نوع بیماری های مختلف با ناهنجاری های مادرزادی ازجمله هیدروسفالی،نقض مادرزادی قلب،دیابت،نقص های ستون فقرات، شکاف لب وکام ومابقی ناهنجاری های مادرزادی تحت حمایت های درمانی رایگان موسسه محکم قرار دارند. 

مسایل مختلف ژنتیکی،محیطی، داروهای مصرفی،موادشیمیایی،موادآرایشی و استرس مادر از جمله عواملی است که باعث اختلال هایی در سلامت نوزاد می شود ومی توان با کنترل این عوامل از بروز بیماری های مادرزادی تاحدود زیادی جلوگیری کرد.

 وی تصریح کرد: موسسه محکم برای کمک به خانواده هایی که نوزادان بیمار داند از 1384 با هدف تهیه آمار وارقام از بیماری ها، معرفی نوزادان به مراکز درمانی مجهز وتخت پوشش می پرداخت هزینه های درمانی، آموزش به خانواده هاو جامعه وتلاش برای پیشگیری از ناهنجاری ها تشکیل شده است. عضو هیات علمی دانشگا علوم پزشکی ایران گفت: برای درمان این کودکان وبیماران مادرزاد خیران به موسسه محکم کمک می کنند که درمناسبت های مختلف تعدادآنها افزایش یا کاهش دارد. علاوه براین به دلیل هزینه های بالای درمان بیماران، ما نیازمند حضور خیران بیشتری نیز دراین عرصه هستیم.دلشاد افزود: حمایت های این موسسه فقط شامل بیماران هموطن نیست، بلکه بیماران مهاجران افغانی نیز تحت درمان قرار  می گیرند و درمان نزدیک به 40 بیماری ناهنجاری از بدو تولد توسط موسسه محکم انجام می شود. وی افزود: بناداریم با کمک خیرین سلامت تعدادشعبه های موسسه را دراستان ها وشهرهای محروم کشور افزایش داده و براساس برنامه با پیشنهاد خیرین در شهرهای میناب،رودان وجاسک شعبه هایی از این موسسه جهت حمایت از کودکان بیماری ناهنجار ی مادرزادی راه اندازی خواهیم کرد. 

دلشاد در پایان گفت: برای خانواده هایی که کودکانی ناهنجار مادرزادی دارند از 20 فروردین ماه سال 97 بخش جراحی اطفال به صورت رایگان در بیمارستان کودکان بندرعباس درمان می شوند. درادامه این نشست نماینده ولی فقیه وامام جمعه بندرعباس بیان داشت: مال وثروت برای انسان زمانی فایده دارد که بتواند گره ای از مشکلات مردم وجامعه را بر طرف کند.

 آیت ا... نعیم آبادی با تاکید برحضور خیران درکمک به این موسسات که اهدافی خیرخواهانه دارند افزود: هر فردی به اندازه توان خود و به صورت منظم درحرکت های خیرخواهانه مبلغی را به این موسسات کمک کند.اثرات بسیار مثبتی را درجامعه ونسل های آینده به جا می گذارد. 

فرماندار بندرعباس نیز دراین نشست گفت: افتتاح موسسه محکم در بندرعباس باهدف حمایت از کودکان باناهنجاری های مادرزادی ازاقدامات بسیارخوبی است که این موسسه در هرمزگان به دلیل هزینه های بالای درمان بیماران نیازمند انجام داد.

پویافرافزود: امیدواریم با مشارکت خیران درامر کمک به نیازمندان از مشکلات درمانی که بارسنگینی بردوش دولت است بکاهیم و موسسه محکم با این دقام پیشگام درکمک این نوع بیماران شده است. درپایان برای انتخاب هیات رئیسه موسسه محکم دراستان هرمزگان از بین 14 نفر کاندیدا رای گیری به عمل آمد. سید عبدا... هاشمی، عبدالمجید مرادی نسب، عبدالمجید ناظمی، صدیقه کیوان، امید صفا،موئدی،مصباح سایبانی حائز بالاترین رای شدند وعسگری زاده وابراهیم حسن نژاد به عنوان عضو علی البدل وقاسمی وعباسی به عنوان بازرسین انتخاب شدند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها