به مناسبت بزرگداشت مقام معلم برگزار شد

شب خاطره ها با مدیران معلمان و دانش‌آموزان سال‌های دور دبیرستان ابن‌سینا



 صبح ساحل ، اجتماعی - یوسف ملایی،محمد خداکریمی//  دریک شب خاطره انگیز و برخلاف آغاز ماه مهربان مهر، همشاگردی های سابق دبیرستان ابن سینا که نمره معرفت، اخلاق وانضباط شان بیست بود در بیستمن روز اردیبهشت و به مناسبت بزرگداشت مقام معلم، با قلب هایی آکنده از مهر ومهربانی، لبالب از عشق وهمدلی، سرود نوستالژی «هم شاگردی سلام» را سردادند و یک بار دیگر مدیران ومعلمان سال های دور خود را درآغوش گرفتند و تلاش آنان را ستودند.

یک دور همی خاطره انگیز با حضور بیش از 200 نفر از مدیران، معلمان ودانش آموزان چندین نسل ابن سینا، نخستین دبیرستان بندرعباس تحت عنوان نخستین گردهمایی دانش آموختگان دبیرستان ابن سینا که این هم همچون دوران تحصیل به یادگار گذاشته شد  ودر دفتر خاطرات این دبیرستان پرافتخار ثبت شد. شامگاه خاطره انگیز بیستم اردیبهشت - بهشت ماه- با طنین زنگ مدرسه به دست طاهر قریشی ناظم سال 1364 ابن سینا آغاز شد.

مسعود ترابی از دانش آموختگان سال های دور ابن سینا به همراه فرشاد استاد یکی دیگر از دانش آموزان آن سال های این دبیرستان، اجرای برنامه را برعهده داشتند. دانش آموختگان دهه های 70 وقبل از آن درکنار اساتید،مدیران ومعلمان خود،4 ساعت به یادماندنی را با بازگشت به ان سال ها به شادی سپری کردند. به جرات می توان گفت که دبیرستان ابن سینا یک هویت و شناسنامه ای است برای هرمزگان وشهر بندرعباس.

وقتی به زمان تاسیس این دبیرستان نگاه می کنید، سال 1316 شما رامی برد به آن سال ها. یعنی 81 سال پیش برای نخستین بار دبیرستان ابن سینا دیوار به دیوار مدرسه سدید السلطنه، رودر روی پست مرکزی به همت بلند«علی کرم خان توپچی بلوردی» ملقب به «شجاع نظام» نائب الحکومه بندرعباس-که منزل شخصی خویش را برای ساختمان ابن سینا اهدا کرده بود، متولد شد.

اما به واسطه به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان، شوربختانه ابن سینا در دم جان سپرد. دیری نپایید پس از یک دهه، سال تحصیلی 27 - 1326 با سه کلاس درس رخ در رخ شهرداری مرکزی بندرعباس، حدفاصل میدان اتوتاج و سینما صحرا درخیابان ورزش فعلی و 6 دانش آموز در روزگاری که منبع آب مدرسه، خمره(گراشی) و لیوان شان قوطی کنسرو بود ، زندگی را از سرگرفت و تا به امروز ادامه حیات می دهد، هرچند طی سال های اخیر بسیار ناملایمات دید و جابه جا شد و ساختمان آن تغییر کرداز آن روزگار تا به امروز بیش از نیم قرن گذشته و این دبیرستان خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را در قلب خود برای نسل های اینده به یادگار گذاشته است ابن سینا سراسر تاریخ است.هر ورق این تاریخ، صدها سخن به دل دارد. 

از زنده یادها تا زنده بادها درعرصه مدیریت.از نخستین مدیر این دبیرستان زنده یاد «علی موسی زاده» تا پس از وی، حسن رشیدی موخر، احمد معین الدینی، محمد حسین رمضانپور، محمدامین کمالی، ابراهیم راجی، علی نیکومنش، سید اسماعیل حسینی، ابراهیم قنبری دریایی ، علی نوابی بلوچی، خسرودیرسنجی، ابوالقاسم تربت، محمد طاهری بجگان، علی مرادی، مهدی دریانورد، عبدالمجید ذاکری و ... این مسئولیت را عهده دار بودند.زنده یاد علی موسی زاده، ذبیح الله اقتداری، نادر دهقانی، علی نوابی، محمد محمدی نسب بندری، محمد حسین رمضانپور، ایوب قنبری ، محمد حسین محمد غلامی، فروزش ، کرامت ناظری، احمد معین الدینی، صدیق، شهید یوسف دقت ، محمد مقصودی ، کوروش حیدری و دانش آموزان، معلمان و مدیران زیادی دیگر بین دوستان صدیق سابقشان نبودند و جای شان در این گردهمایی بسیار خالی بود.

دراین جمع، بزرگان فرهیخته بسیاری علیرغم کهولت سن، برای تجدید دیدار با هم سالان و دانش آموزان دیروز خود حاضر شدند. آنان از دیدار شاگردان قدرشناس خود لذت بردند، شاگردانی که اینک مردم هرمزگان به وجود آنها درعرصه های مختلف کشور واستان می بالد.شاگردان آن روزها که از صدای بلند مدیر، ناظم ومعلمان، برخود می لرزیدند. دراین  شب به یادماندنی بدون ترس از نام آنها، همچون پروانه برگرد شمع وجودشان به پرواز درآمدند وآنها را در آغوش کشیدند.در این گردهمایی باشکوه استاداحمد سایبانی، علی وثوقی، حسین استاد، محمد معنایی، طاهر قریشی، غلام وکیلی، حسین هاشمی تختی از دانش آموختگان ُال های دور این دبیرستان هرکدام به تاریخچه دبیرستان اشاره ای داشتند و به بیان خاطرات آن روزها پرداختند. پخش نماهنگ زیبا با به تصویر کشیدن عکس دانش آموزان قدیم و افتخارات دبیرستان ابن سینا در آن سال ها ،یکی دیگر از برنامه های جالب  این دورهمی بودکه مورد توجه شرکت کنندگان قرارگرفت.

در پایان نخستین گردهمایی دانش آموختگان دبیرستان ابن سینا از اساتید بزرگ احمد سایبانی غلام وکیلی،  علی خوشرویی، منصور عبدالهی، ابراهیم، اصغر، عبدالمجید و محمد رضا ذاکری، عیسی مرادی، علی و هوشنگ وثوقی، حسین استاد،علی وطن پرست،علی نیکومنش، یعقوب انصاری، محمد معنایی، سید اسماعیل حسینی، غلام خداد زاده، محمد عابدینی،محمد زرین کلاه، بیژن رضوانی، حسن پاسلار، یعقوب انصاری نسب،مجید قصمی،ابراهیم حافظی، عبدالله الماسی، علی وطن پرست، ابراهیم نوابی،رضا سلمانی پورو... به جهت سال ها تلاش برای پرورش مدیران امروز کشور با اهدا لوح سپاس تجلیل شد.وکلام آخر اینکه به جرات می توان گفت ، جمع بزرگ و فرهیخته دبیرستان ابن سینا یکی از با افتخارترین و پرانگیزه ترین ظرفیت ها برای ساختن آینده هرمزگان و کمک به رشد ارزش های انسانی و اخلاقی در جامعه است که نباید نسبت به آن بی توجه باشیم. اکنون می بینم که هرمزگان سرشار از نیروهای توانمندی است که می توانند مناصب ملی را در دست بگیرند و منشا خیر برای مردم ایران باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها