اهتزاز موسیقی هرمزگان در دیار حافظ ؛

«دینـــــگو» و «کـــــــارمـا» در جشنواره بربت(عود)‌نوازی نواختند



صبح ساحل ، هنری - مرتضی صفاجشنواره بربت(عود) نوازی و اولین نمایشگاه تخصصی عود روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۳ و ۴ مردادماه در شهر شیراز برگزار شد که در روز نخست با درخشش گروه‌های هرمزگانی «دینگو» و «کارما» همراه بود.

این جشنواره که با همت حسین بهروزی‌نیا و مجتبی احمدی شکل‌گرفته، میزبان عود نوازان ایرانی است.

اجرای اول جشنواره به گروه دینگو اختصاص داشت. پارت اول اجرای دینگو، کارهای قدیمی موسیقی هرمزگانی بود که با تفکرات این گروه طراحی دوباره شده بود، به‌جای اجرای ریتم با تمام ادوات ریتم، تکیه‌بر ریتم درونی قطعات بود و اجرای لطیف‌تر ملودی و آواها. فضای ایجادشده در این قطعات با طراحی ساده و خلوت و زیبایش، فرم تازه‌ای در اجرای موسیقی محلی هرمزگان ارائه می‌کرد که برای مخاطبان تازگی داشت.پارت دوم این گروه که با ست کامل ادوات ریتم، دهل و کسر و پیپٓ اجرا شد، ریتم‌های تندتر را شامل می‌شد که با همراهی مخاطبان روبه‌رو شد. دینگو مخاطب را با تنوعی که در انتخاب قطعات و ملودی‌ها داشت شگفت‌زده کرده بود. 

کارهایی از نصروک، علی‌خان حبیب‌زاده، علی محبوب و حسین وفادار توسط دینگو اجرا شد.اجراهای دینگو با استقبال شدید مخاطبان همراه بود و می‌شود اشاره کرد که تنها اجرایی بود که تمام حضار ایستاده گروه را تشویق کردند.اجرای آخر جشنواره هم دیگر گروه هرمزگانی بود، گروه کارما، با چهار نوازنده عود، دو قطعه بدون کلام اجرا کردند، کار اول «هوباد گنوو هووی درمون نین» از علی‌خان حبیب‌زاده و قطعه‌ای دیگر به نام باد شمال.می‌توانم بگویم اجرای کارما روی دیگری از موسیقی هرمزگان را نشان داد، موسیقی که قابل مکث و تأمل است. اجرای کارما شکیل‌ترین و فنی‌ترین اجرای جشنواره بود .

با احترام به موسیقی تمام سرزمینمان، اجراهای گروه دینگو و کارما به جشنواره عود، جان و اعتبار دادند .نوشین یوسف زاده(نوازنده عود)، نگین حیدری هنگامی(نوازنده دهل و کسر)، فائزه محسنی(نوازنده جهله، تمپک و همخوان)، ملیحه شاهین زاده(نوازنده پیپٓ)، حنا رحیمی(همخوان) اعضا گروه دینگو و بهنام علیزاده، سینا قریشی، شهاب عامری و امین باسره اعضا گروه کارما را تشکیل می‌دادند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها