وضعیت نابسامان فاضلاب‌ رها شده در کوچه های شهر میناب/ ‌بی توجهی مسئولان سلامت مردم را به خطر انداخته است



به گزارش صبح ساحل ، وضعیت نابسامان فاضلاب‌ رها شده در کوچه های شهر میناب، سال‌هاست که با ‌بی توجهی مسئولان، سلامت مردم را به خطر انداخته است.

فاضلاب علاوه بر این که به خودی خود برای سلامت انسان خطرناک هستند، بوی بد و آزار دهنده آن نیز آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی دارد.

« ناهید میرزایی » یکی از اهالی کوچه 36 محله شیخ آباد شهر میناب در گفتگو با خبرنگار شبستان ضمن توضیح روند پیگیری در زمینه فاضلاب رها شده در این کوچه، می گوید: چند سال پیش در زمان آقای حسین پور شهردار اسبق میناب با پیگیری اهالی، یک حلقه چاه در ابتدای کوچه و محل ورود پساب فاضلاب توسط شهرداری حفر و مشکل به صورت موقتی رفع شد.


وی افزود: در بارندگی های سال گذشته چاه مذکور پر از گل و لای شد و از آن پس مشکل اهالی ساکن در کوچه، دوباره شروع شد.


میرزایی ادامه داد: در همین راستا در دی ماه سال 97 ابتدا با مراجعه به شورای شهر، درخواست اهالی را در خصوص رسیدگی به این معضل نیز تحویل شورا دادیم که متعاقب آن شهردار شخصا در اسفندماه از محل بازدید کرد و قول داد که تا نیمه دوم فروردین 98 مشکل بر طرف خواهد شد.


این شهروند اضافه کرد: وقتی که دیدیم وعده شهردار عملی نشد از طریق تماس تلفنی موضوع را پیگیری کردیم که شهردار توپ را در زمین شبکه بهداشت و درمان انداخت و گفت خواسته خود را از طریق این دستگاه پیگیری کنید.


میرزایی افزود: از آنجایی که تحمل این حجم فاضلاب برای اهالی کوچه سخت و دشوار بود با تنظیم نامه ای به شبکه بهداشت و درمان مراجعه کردیم که این مجموعه همان ابتدا، چاره حل مشکل را در دست شهرداری و آب و فاضلاب دانست و گفتند موضوع را از این دو دستگاه پیگیری کنید.


وی گفت: اردیبهشت ماه 98 به آب و فاضلاب شهری مراجعه کردیم که رئیس آبفا نیز قول مساعد پیگیری داد و گفت ما با قطع کردن آب ساکنان کوچه های 58 و 60 آنها را مجبور به حفر چاه می کنیم و مشکل بر طرف خواهد شد، اما باز هم خبری نشد و در نهایت در خردادماه سال جاری مشکل را به صورت تلفنی به فرماندار به عنوان رئیس شورای سلامت انعکاس دادیم ولی علی رغم تماس های مکرر از خرداماه تا کنون با آقای فرماندار، هنوز این مشکل حل نشده و گامی هم برای رفع آن برداشته نشده است و در این مدت با سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان شهر مواجه شده ایم و هیچ یك از اقدام ها و پیگیری های ما به سرانجام نرسید.

 

« سیروس بهرامی » از دیگر ساکنان کوچه 36 با بیان این که رها شدن فاضلاب در کوچه‌ها موجب به خطر افتادن بهداشت شهری می شود، افزود: لجن متراکم شده ناشی از فاضلاب، بهداشت و سلامت مردم اين کوچه را به خطر انداخته است.


وی گفت: بی توجهی و عدم رسیدگی مسئولان ذی ربط به این مسئله، موجب نارضایتی مردم شده تا آنجا که چاره حل این مشکل را در تمسک به رسانه ها دیده اند.


« صادق ترکمانی » یکی دیگر از شهروندان مینابی که ساکن کوچه 36 است، گفت: تحمل منظره ناپسند و بوی نامطبوع فاضلاب زندگی را بر ساکنان کوچه تلخ کرده است.


وی ادامه داد: تجمع فاضلاب در این کوچه وشرايط نامطلوب بهداشتی و بوی تعفن نفس مردم را بریده و چالش جدی و خطری برای سلامت شهروندان شده است.


این شهروند بیان کرد: تشكیل گندآب و لجن علاوه بر منظره زشت و نامطلوب و بوی تعفن و مشمئز کننده ای هم دارد که هر عابری را آزار می‌دهد.


وی با بیان این مطلب که فاضلاب این معضل شهری تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان به ویژه کودکان است، گفت: برخی از بچه‌های مردم در تماس با این آب‌ها دچار بیمارهای عفونی و پوستی شده‌اند.


ترکمانی اظهار کرد: علی رغم پیگیری های فراوان توسط اهالی محله، ولی بی توجهی مسئولان و متولیان شهر به این معضل برای ما با یک علامت سؤال بزرگ مواجه است.


وی با بیان این که آب های راکد و فاضلاب بهترین محل برای تخم ریزی پشه آنوفل است، افزود: متاسفانه لاور مالاریا نیز در این آب ها مشاهده شده است.


وی اضافه کرد: تعجب آور است در زمانی که سیستم بهداشت کشور به موضوع حذف بیماری مالاریا اهتمام ویژه ای دارد چگونه در میناب نسبت به وضعیت اسف بار این فاضلاب ها بی توجه و سهل انگار هستند چرا که تجمع آب و انباشت فاضلاب موجب تشکیل لارو مالاریا و بیماری سالک می شود.


« یوسف میرزایی » از دیگر ساکنان کوچه 36 با گلایه از بی توجهی مسئولان نسبت به رها رشدن فاضلاب در معابر و محله های میناب، گفت:این معضل علاوه بر به مخاطره انداختن سلامتی شهروندان چهره شهر را نيز نازيبا كرده است.


وی با اشاره به نارضايتي اهالی محله و شهروندان ساکن در کوچه 36 گفت: فرزندان مردم در کوچه برای بازی و تفریح می روند اما از نظر سلامتی هیچ امنیتی ندارند.


میرزایی افزود: اهالی در رفت و آمد خود هم با مشکل مواجه هستند چرا که با عبور از فاضلاب به وسیله خودرو آلودگی ها از فاضلاب به سطح منازل منتقل می شود.


میرزایی با ذکر این مطلب که فاضلاب حاوی مواد آلوده و بیماری زا است که برای انسان و سایر موجودات زنده و حتی محیط زیست بسیار خطرناک است، افزود: متاسفانه رهاسازی پساب های خانگی توسط اهالی ساکن در کوچه های 58 و 60 که در بالا دست و پشت فروشگاه اتکا ساکن هستند به داخل کوچه و درنهایت سرازیر شدن فاضلاب به کوچه 36 برای مردم ساکن در این کوچه دردسر ساز شده است.


این شهروند مینابی با اشاره به آلایندگی های موجود در فاضلاب ها، گفت:زندگی و سلامت مردم این کوچه به طور جدی به خطر افتاده است.


« عبدالله جلالی » دیگر شهروند مینابی ساکن در کوچه 36 محله شیخ آباد با طرح این پرسش که چرا دستگاه های مسئول در این راستا به وظیفه خود عمل نمی کنند، افزود:اگر کسی حقوق شهروندی و بهداشت محیط عمومی را رعایت نمی کند و اقداماتش تهدید علیه بهداشت عمومی است چرا با او برخورد نمی شود. 


وی گفت:چرا هيچ يک از مسئولان و دستگاه های متولی شهر در قبال پیگیری های مردمی، به وظایف خود عمل نمی کنند. 


جلالی با ابراز نگرانی از وضعیت فاضلاب رها شده درکوچه های میناب، عنوان کرد: وقتی نماینده عالی دولت و رئیس شورای سلامت شهرستان در جریان قرار می گیرد و هیچ اقدامی نمی شود باید این درد را به کجا برد. 

 

وی با ذکر این مطلب که برخورداری از محیط سالم و پاکیزه حق هر شهروند است، گفت: جایگاه نظارت ها و ابزار قانونی کجاست.


« سعید حقیری » دیگر شهروند مینابی ساکن در کوچه 36 عنوان کرد: فاضلاب سبب شیوع بیماری های خطرناک از نوع ویروسی، عفونی، واگیردار می شود که هر کدام ممکن است در بعضی موارد باعث مرگ انسان شود.


وی گفت: فاضلاب مکانی مناسب برای تجمع، تغذیه و تکثیر حشراتی نظیر سوسک، مگس، پشه و موش می شود که هر کدام عاملی برای انتقال انوع بیماری هستند.


حقیری افزود: اکنون فاضلاب رها شده در کوچه 36 در محله شیخ آباد به محلی برای رشد و تكثير انوع حشرات تبدیل شده است.


وی ادامه داد: شاید به لحاظ ظاهری عده ای بگویند تجمع آب و فاضلاب آنقدر هم خطرناک نیست، اما همین فاضلاب باعث حضور سگ های ولگرد در منطقه هم شده که این حیوانات هم می تواند منبع و مخزن مناسبی برای پشه سالک و به تبع آن شیوع بیماری خطرناک سالک باشند.


این شهروند مینابی گفت: بوی بد فاضلاب از یک طرف، چهره نازیبای آن از طرف دیگر و بیم مریض شدن فرزندانمان هر روز آزارمان می دهد و زندگی را به کام ساکنان تلخ کرده است.

 

گفتتی است کوچه ۳۶ دارای ۲۰ خانوار است که تمام اهالی ساکن در آن از وضعیت موجود گلایه مند هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها