امنیت در اینستاگرام



نویسنده: نیما کریمی

امروزه شبکه های اجتماعی به یکی از مهم ترین سرگرمی های افراد جامعه تبدیل شده اند. با فراگیر شدن این برنامه ها و حضور بیشتر و پررنگ تر مردم در آن، جذابیت آن برای سو استفاده از داده ها و هویت مردم نیز برای نفوذگران و تبهکاران فضای سایبری  افزایش چشمگیری داشته است. به خصوص برای زنان و دختران که همیشه مورد هجوم افراد سوء استفاده‌گر قرار گرفته و ممکن است اطلاعات خصوصی آنها در خطر باشد و یا با استفاده از اطلاعات خصوص شان مورد اخاذی قرار بگیرند. علاوه بر این، افرادی که با استفاده از صفحه اینستاگرام اقدام به تجارت و کسب وکار آنلاین می کنند و یا تعداد دنبال کنندگان بسیار زیادی دارند نیز لازم است تا از اطلاعات خود حفاظت کنند. به همین دلیل افزایش امنیت در اینستاگرام بسیار مهم بوده و باید از روش‌های مختلفی جهت انجام این کار استفاده کرد. روش های زیادی برای افزایش امنیت اینستاگرام وجود دارد که هر کدام می تواند به نوعی در انجام این کار موثر باشد. ما درادامه این مطلب قصد داریم تا به طور خلاصه به مهمترین روش‌ها و اقدامات لازم برای افزایش امنیت حساب کاربری شما، اشاره کنیم. 

 • دانلود نرم افزار از فروشگاه‌های معتبر 

یکی از اولین روش ها جهت حفاظت از اطلاعات و افزایش امنیت اینستاگرام، دانلود نسخه معتبر نرم افزار از فروشگاه های قابل اطمینان و معتبر نظیر گوگل پلی و اپ استور است. زیرا ممکن است نسخه های نرم افزار اینستاگرام موجود در اینترنت دارای مشکلات امنیتی و یا بدافزارهای مختلف باشند که باعث ایجاد دسترسی به متخلفین و سرقت اطلاعات می شوند. 

 • ثبت شماره تلفن و پست الکترونیکی

در اولین قدم جهت ثبت نام در نرم افزار اینستاگرام استفاده از شماره تلفن یا پست الکترونیکی(ایمیل) جهت ایجاد نام کاربری است. اما یکی از نکات مهم در افزایش امنیت اینستاگرام این است که حتماً شماره موبایل و یک پست الکترونیکی معتبر را جهت جلوگیری از هک شدن و نفوذ به حساب کاربری استفاده کنید.  در بخش تنظیمات نرم افزار نیز پست الکترونیکی یا شماره تلفن معتبر خود را وارد کرده تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوان از طریق این دو مورد نسبت به برگرداندن حساب کاربری خود اقدام کنید. در صورتی که از پست الکترونیکی جعلی استفاده کرده و یا شماره تلفن خود را در تنظیمات نرم افزار وارد نکنید، علاوه بر اینکه احتمال هک شدن حساب کاربری خود را بسیار بالا برده اید، امکان دسترسی به پشتیبانی جهت پس گرفتن حساب کاربری هک شده خود را نیز از دست داده اید.

 • استفاده از ورود دو مرحله‌ای 

رمز ورود دو مرحله ای یکی دیگر از روش های کاربردی جهت افزایش امنیت در اینستاگرام بوده و در بسیاری از نرم افزارهای دیگر از جمله سرویس پست الکترونیکی گوگل (GMAIL) نیز می توان از این روش استفاده کرد و از هک شدن حساب کاربری خود به راحتی جلوگیری نمود. این روش به گونه ای است که در هنگام ورود به صفحه  اینستاگرام، بعد از وارد کردن کلمه عبور، جهت اطمینان از هویت شما و افزایش امنیت اینستاگرام برای جلوگیری از ورود اشخاص متفرقه، یک متن حاوی کد امنیتی به شماره تلفن شما پیامک می شود و تنها کافیست تا این پیامک را دریافت کرده و کد امنیتی موجود در آن را در کادر مورد نظر در نرم افزار وارد نمایید. توجه داشته باشید که اگر کد امنیتی پیامک شده برای شما به درستی در نرم افزار وارد نشود، به هیچ عنوان نمی توان به صفحه  اینستا و اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا کرد. همین امر باعث جلوگیری از ورود اشخاص متفرقه و کاهش احتمال هک شدن توسط سارقین و افزایش امنیت در اینستا می شود. دسترسی به این ویژگی در قسمت تنظیمات و گزینه Security امکانپذیر خواهد بود.

• به روز رسانی نرم افزار

 یکی دیگر از راههای افزایش امنیت اینستاگرام، به‌روز نگه داشتن نرم افزار است زیرا این کار باعث به روز رسانی کدهای امنیتی در نرم افزار شده و اطلاعات شما با استفاده از لایه های امنیتی جدید معاوضه می شود. علاوه بر این، دریافت نسخه جدید امنیتی باعث کاهش مشکلات(باگ ها) نرم افزاری و خطاهای موجود در کدهای امنیتی قدیمی می گردد.

 • استفاده از کلمه عبور(پسورد) قوی

استفاده از کلمه عبور(گذرواژه) قوی باعث افزایش امنیت اینستاگرام شده و حفاظت از اطلاعات شما را بیشتر کمک می کند. زیرا امکان نفوذ به چنین گذرواژه هایی سخت تر خواهد بود و نیاز به مهارت بیشتری جهت انجام این کار است. برای ایجاد یک کلمه عبور قوی اولین کار استفاده از کلمه عبور حاوی حداقل 8 کاراکتر است. همچنین جهت ایجاد کاراکترها بهتر است از عدد و حروف کوچک و بزرگ و همچنین علامت هایی مانند #,$,%,&,*,?,!  استفاده شود تا بتوانند افزایش امنیت را تضمین کنند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از اعداد پشت سر هم، تاریخ تولد، شماره تلفن، شماره شناسنامه، نام و موارد ساده و در دسترس جهت ایجاد کلمه عبور استفاده نکنید.

 • تغییر کلمه عبور به صورت دوره‌ای

یکی دیگر از راههای افزایش امنیت در اینستاگرام، تغییر کلمه عبور به صورت دوره‌ای و در مدت زمان‌های کوتاه است. انجام این کار باعث می‌شود که اگر حساب کاربری شما توسط فردی هک شده باشد و یا در یک دستگاه دیگر از آن استفاده شده باشد، فرد مورد نظر دیگر نتواند وارد حساب کاربری شما شده و از کلمه عبور به سرقت رفته استفاده کند.

 • استفاده از کلمه عبور یکتا(منحصربفرد)

جهت افزایش امنیت در اینستاگرام به هیچ وجه از کلمه عبور استفاده شده در نرم افزار‌های دیگر استفاده نکنید و بهترین کار این است که برای هر نرم افزار یک کلمه عبور متفاوت و جدید ایجاد نمایید.

 • عدم استفاده از دستگاه‌های عمومی

از عوامل مهمی که باعث افزایش احتمال هک شدن حساب کاربری اینستاگرام شما می شود این است که با استفاده از دستگاه های عمومی مانند سیستم های موجود در کافی نت ها و همچنین تلفن های هوشمند افراد دیگر، اقدام به ورود و استفاده از حساب کاربری اینستاگرام خود نمایید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از چنین دستگاه‌های بهترین کار این است که بعد از خارج شدن از نرم‌افزار، جهت افزایش امنیت اینستاگرام، تاریخچه و همچنین کلمه های عبور ذخیره شده در مرورگر را به کلی پاک کنید.

 • بررسی Access Data اینستاگرام 

یکی از امکانات موجود در نرم افزار اینستاگرام است که اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید آنها را بررسی کرده و از امنیت حساب کاربری خود مطمئن شوید. این اطلاعات شامل زمان عضویت شما در نرم افزار اینستاگرام، تمامی تغییرات ایجاد شده در تنظیمات امنیتی و کلمه عبور، سوابق پست الکترونیکی و شماره تلفن و موارد مهم دیگر می‌باشد. با استفاده از این اطلاعات می توانید متوجه شوید که چه زمان کلمه عبور و اطلاعات موجود در صفحه  شما تغییر کرده است. دسترسی به این ویژگی در قسمت تنظیمات و گزینه Security امکانپذیر خواهد بود.

• بررسی Login Activity اینستاگرام

بررسی سوابق Login Activity اینستاگرام یکی دیگر از راههای افزایش امنیت اینستاگرام محسوب شده می‌توان در این قسمت، اطلاعات مربوط به ورود و خروج خود از نرم افزار را مشاهده کنید. بنابراین با استفاده از این اطلاعات می توانید متوجه شوید که چه زمانی به نرم افزار وارد شده و یا از آن خارج شده‌اید. حتی اگر با استفاده از دستگاه دیگری به صفحه  اینستاگرام خود وارد شده باشید نیز در این سوابق می‌توانید آن را مشاهده کنید.
یکی از گزینه های بسیار عالی برای بررسی امنیت اینستاگرام هستش، به این صورت که اطلاعات کاملی از سوابق ورود شما به صفحه  رو بهتون نشون میده، برای دسترسی به این اطلاعات هم می توانید مثل وارد تنظیمات شده و گزینه Security رو انتخاب کنید از پنجره باز شده هم گزینه Login Activity رو انتخاب کنید. در انتها باید بیان کرد که برخی افراد سودجو در فضای مجازی با عناوین مختلفی مانند متخصص امنیت شبکه و یا متخصص امنیت اینستاگرام در حال فعالیت می باشند، که همین موارد ذکر شده بالا را برای کاربران با اخذ هزینه بعضا گزاف انجام می دهند و از عدم آگاهی مردم سواستفاده می کنند. امیدوارم خود شما با استفاده از نکات بالا بدون پرداخت هزینه، امنیت و حریم خصوصی تان را افزایش بدهید.
وب سایت: www.nikarimi.ir 
اینستاگرام: drnikarimi
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها