تامین کسری بودجه دولت از جیب کشاورزان/ قیمت خرید تضمینی گندم، کارشناسی نیست



محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی به هیچ وجه کارشناسی نیست، اظهار کرد: اگر بر مبنای قانون خرید تضمینی، قیمت تمام شده گندم را مطابق با هزینه های واقعی آنالیز کنیم، به هیچ عنوان با نرخ ۴ هزار تومانی تولید تناسب ندارد.

به گزارش صبح ساحل، وی با اشاره به اینکه حداقل هر کیلو گندم با نرخ ۶ هزار تومان باید از کشاورزان خریداری شود، افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید گندم بالای ۵ هزار و ۳۰۰ تومان است که با نرخ اعلامی دولت تناسبی ندارد.

ملک زاده نرخ کنونی هر کیلو جو در بازار را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز، قیمت هر کیلو جو در فصل برداشت به بالای ۵ هزار تومان می رسد که با این وجود جای این سوال مطرح است که دولت بر چه مبنایی نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را اعلام کرده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در حال حاضر هزینه تولید هر کیلو کلزا ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است که متاسفانه دولت قیمت خرید تضمینی کلزا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده که این امر بیانگر بی توجهی مسئولان به بخش تولید است.

رئیس نظام صنفی‌کشاورزی ادامه داد: دولت بر مبنای بودجه، قیمت خرید تضمینی محصولات را اعلام کرده که با این وجود جای این سوال مطرح است که چرا دولت این برنامه را برای خودروسازی و دیگر بخش ها مدنظر قرار نمی دهد و در طی یک بازه زمانی کوتاه قیمت پراید از ۲۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان می رسد، اما در خصوص محصولات غذایی که با زحمات فراوان تولید می شود، حاضر نیست سود حداقلی در نظر بگیرد تا کشاورزی پایدار بماند.

وی نسبت به آینده تولید گندم هشدار داد و گفت: با توجه به اعلام‌ نرخ فعلی کشاورزان از کشت محصولات رضایت خاطر ندارند که در صورت بی توجهی مسئولان به اصلاح نرخ و بی رغبتی کشاورزان به کشت این احتمال وجود دارد که سطح زیر کشت گندم ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یابد و خودکفایی این محصول استراتژیک سال ها بعد از گذشت زحمات فراوان دولت بر باد می رود چرا که با گذشت تاریخ کشت محصولات، دولت چاره ای جز تامین ۷ تا ۱۰ میلیون تن گندم از مبادی وارداتی با قیمت های گزاف ندارد.

 

دولت نگرانی از فروپاشی طبقه کشاورز ندارد

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی هم گفت: اعلام نرخ ۴ هزار تومانی دولت برای خرید تضمینی هر کیلو گندم نه تنها باعث نابودی بخش کشاورزی می شود، بلکه امنیت کشور را در مواقع حساس در معرض خطر قرار می دهد.

اسدی ادامه داد: اگر تا یک ماه گذشته قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم ۵ تا ۶ هزار تومان بود، اما آخرین بررسی ها نشان داده که قیمت کمتر از ۸ هزار تومان برای گندم امنیت غذایی کشور را به سبب کاهش سطح زیرکشت محصول به خطر می اندازد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه گندم شاه کلید امنیت غذایی کشور است، بیان کرد: در شرایط فعلی کشور، تامین امنیت غذایی و خودکفایی گندم، دانه های روغنی و سایر محصولات اساسی از اهمیت بالایی برخوردار است، درحالیکه دولت قصد دارد کمبود بودجه را از جیب کشاورزان پرداخت کند و از فروپاشی طبقه کشاورز نگرانی ندارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها