پس لرزه‌های مصوبه جنجالی شورای نگهبان



شورای نگهبان ۴۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آیین‌نامه جدید شرایط ثبت‌نام داوطلبان را مطرح، تصویب و به وزارت‌‌کشور ابلاغ کرد. گرچه که مجلس یازدهم از ابتدای روی کار آمدن تلاش کرد با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری شرایط عمومی و خصوصی داوطلبان را تعیین کند، اما ۱۵ اردیبهشت در اقدامی نامتداول شورای نگهبان با صدور ابلاغیه‌ای شرایط حداقلی داوطلبان را اعلام کرد. تا بدین گونه صف عریض و طویل نامزدها را خلوت کند. پیش از این داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با در دست داشتن کپی شناسنامه، کارت ملی و چند قطعه عکس می‌توانستند کاندیدا شوند. به طوریکه در سال 96 ، هزار ۲۰۰ نفر از ثبت‌نام کنندگان دارای مدرك تحصیلی كارشناسی و پایین‌تر از آن بودند و حدود ۳۰۰ نفر نیز محكومیت قطعی كیفری داشتند. بر اساس این مصوبه مقرر شده است که مصوبه سال ۱۳۹۶ این شورا در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» اصلاح شود. درواقع شورای نگهبان مصوبه سابق خود در سال 96 را که شامل تعاریف کلی بود به روز کرد. البته عده‌ای معتقدند این اقدام شورای نگهبان طبق قانون در محدوده اختیارات این نهاد نبوده و در واقع مداخله در حوزه وظایف قوه‌مقننه است. بنابراین وزارت کشور نباید زیر بار اجرای این ابلاغیه برود.
شرایط جدید داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری برای ثبت‌نام به شرح زیر است:
1.در بازه سنی 40 تا 75 سال باشند.
2.حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند.
3.سابقه تصدی حداقل 4 ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده را داشته باشند.
4. وزرا، استانداران و شهرداران شهرهای بالای ۲ میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند.
5.علاوه بر ۴ مورد قبل، کلیه داوطلبانی که برای ثبت‌‌نام در انتخابات به ستاد انتخابات مراجعه می‌کنند، باید گواهی عدم سوء‌پیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری اعم از محکومیت کیفری مرتبط با جرائم اقتصادی و همچنین محکومیت کیفری مرتبط با جرائم اقدام علیه نظام نداشته باشند.
کدام چهره‌ها نمی‌توانند ثبت‌نام کنند؟
با اعلام این شرایط وضعیت برخی کاندیداها که فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده بودند در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و عده‌ای نیز از گردونه رقابت کنار رفتند. «اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب موتلفه {متولد ۱۳۲۰}، «سیدمحمد غرضی» وزیر اسبق پست و تلگراف {متولد بهمن ۱۳۲۰} و «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر فعلی ارتباطات {متولد شهریور ۱۳۶۰} به دلیل عدم احراز شرایط سنی؛ «مصطفی تاجزاده» معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات به دلیل محکومیت امنیتی و «سرتیپ دوم سعید محمد» به دلیل نداشتن حداقل سابقه مدیریتی. البته گفته می‌شود جایگاه «سعید محمد» در فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا سرلشکری‌ بوده که باید دید مقصود عبارت «جایگاه» در بند چهارم همان درجه رسمی است‌ یا جایگاه در امور عرفی نظامی.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها