داستان مرگ ناشی از عقرب گزیدگی در روستاهای کم‌بهره جاسک، تکرار شد:

نیش محرومیت بار دیگر جان گرفت



33 نفر در 12 روستای جاسک طی دو ماه گذشته (اسفند و فروردین‌ماه) دچار عقرب گزیدگی شدند. عقرب در اردیبهشت‌ماه جاری جان دو نفر را گرفت. خالد ترابی 6 ساله آخرین قربانی کژدم در ماه جاری بود که در غروب چهارشنبه زهر این جانور، او را از پا درآورد. این کودک اهل روستای «پیشانی کنده» حوزه پرکوه و ششمین فرزند خانواده 9نفر، پس از گذشت ساعت‌ها از نیش عقرب به بیمارستان خاتم‌الانبیا جاسک منتقل شد؛ اما زمان طلایی درمان گذشته و زهر عقرب تمام بدن این کودک را فراگرفته بود. به گفته دکتر عبدالعظیم احمد پور رئیس بهداشت و درمان جاسک، این پسربچه زمان مراجعه به بیمارستان خاتم‌الانبیاءدارای افت شدید هموگلوبین خون، کاهش سطح هوشیاری، حالت خواب‌آلودگی و داشتن ادرار خونی بوده است. پزشکان تمام تلاش خود را بکار بردند اما نتیجه‌بخش نبود و کودک دچار ایست قلبی و تنفسی شد.دلایل مختلفی به دیر رسیدن پسربچه به مرکز درمانی گفته‌شده است ازجمله منطقه کوهستانی و راه‌های صعب‌ العبور، بارندگی و بسته شدن مسیرهای عبور و مرور، نبود مراکز بهداشتی به علت پراکندگی جمعیت و ناآگاهی خانواده از نوع نیش عقرب و بردن وی نزد فرد شخص غیرپزشک به نام زهر کش.

 

 بازی مرگ
به نوشته روزنامه صبح ساحل، غروب سه‌شنبه است و خنده‌های کودکان بازیگوش محیط روستا را در برمی‌گیرد. خالد با دوستانش به شوق باران از خانه بیرون می‌آید و به همراه دوستانش در آب جمع شده در گودال‌های کوچک، بالا و پایین می‌پرد، ناگهان احساس سوزشی در بدنش حس می‌کند از شدت درد، به گریه می‌افتد. زن جوان سراسیمه خود را به پسرش می رساند، خالد با صدای گریان و بریده‌بریده فقط می‌گوید پاهایم می‌سوزد. مادر که علت سوزش درد را نیافته، او را به درون خانه می برد و پس از دقت کردن در بدن پسر، متوجه می‌شود جانوری در زیر زانوی پشت پای او نیش‌زده است بلافاصله همسرش را از این موضوع مطلع می‌کند...شب است و پسربچه درد می‌کشد. پدر و مادر نمی‌دانند کبودی و ورم بدنش ناشی از نیش کدام جانور است، وی را به نزد فردی در منطقه می‌برند که به «زهر کش» معروف است تا زهر بدن خالد کشیده شود اما این عمل، حال کودک را بد می‌کند.
 
 
 
 چهارشنبه تلخ
منطقه کوهستانی است و صعب‌العبور، باران در حال بارش، عبور و مرور را دوچندان مشکل کرده است. وضعیت جسمانی خالد وخیم می‌شود، کبود است و بی‌حال و خواب‌آلود. پدر و مادر وحشت‌زده، نگران و درمانده‌اند. نمی‌دانند چکار کنند تا مرکز شهرستان 75 کیلومتر راه است. خانواده آن شب را به‌سختی به صبح می‌گذرانند تا اینکه صبح چهارشنبه با مشقت زیاد و پس از گذشتن از مسیرهای پرو پیچ‌وخم گلی و کوهستانی خالد به بیمارستان خاتم‌الانبیا انتقال می‌دهند. ساعات نفسگیری است کادر درمان تمام تلاش خود را به کار می‌برند اما زهر تمام بدن پسربچه را گرفته اجازه درمان نمی‌دهد...تا آنکه خطوط مانیتور علائم حیاتی، ممتد می‌شود و نفس خالد بند می‌آید. 15 اردیبهشت‌ماه است، پسر 6 ساله جاسکی دچار ایست قلبی می‌شود و 4 خواهر و 2 برادرش را تنها می‌گذارد...
 
 مراجعه دیرهنگام
دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان علت مرگ خالد را مراجعه دیرهنگام به مرکز درمانی خواند و این را گفت که مراکز درمانی شرق استان ازنظر پادزهر کمبود ندارد و اکثر موارد فوت ناشی از گزش مار و به‌خصوص عقرب گزیدگی به دلیل عدم آگاهی از گزش یا تعلل در مراجعه به مراکز درمانی است. نوروزیان با اشاره به اینکه بر اساس استانداردهایی که استفاده از پادزهرها باید در بیمارستان‌ها تجویز شود افزود: با توجه به جغرافیایی مناطق و اینکه مردم روستاهای در جاسک و بشاگرد دور از دسترس بیمارستان‌ها قرار دارند تمهیداتی اندیشیده شده و در تمام مراکز بهداشتی و درمانی که پزشک حضور دارد پادزهر مناسب برای عقرب گزیدگی در دسترس قرارگرفته است. وی ادامه داد: اگر این پسربچه مراجعه زودهنگام به مرکز درمانی داشت قطعاً امکان مداوا فراهم بود و وی زنده می‌ماند.
 
 روستای کم‌بهره و سخت گذر
دهیار پیشانی کنده از عدم امکانات اولیه پزشکی، خانه بهداشت، راه نامناسب و آنتن دهی تلفن همراه سخن گفت.علی بادروج بابیان اینکه جمعیت این روستا با دو روستای کوچک توابع، ۸۰ خانوار به بالا است افزود: روستای پیشانی کنده با مرکز شهرستان جاسک 75 کیلومتر فاصله دارد از امکانات اولیه یک روستا نیز محروم است.وی ادامه داد: هرساله شاهد مرگ میر مادران باردار و یا افرادی گزش یافته ناشی از عقرب و مار هستیم. بادروج ادامه داد: خانواده‌های بیماران در  این منطقه حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند بیمار خود را به بیمارستان برسانند که متأسفانه اغلب اوقات بیماران به علت عدم راه‌های مناسب دیر به مرکز درمانی می‌رسند و جان می‌دهند.بادروج از مسئولان درخواست استقرار خانه بهداشت در منطقه کرد و گفت: اگر خانه‌های بهداشت در آن منطقه باشد افراد به درمان‌های غیرعلمی و سنتی رو نمی‌آوردند و به درخواست مأمور بهداشتی روستا به بیمارستان‌ها می‌روند.
 
 اهالی حاضر به جابجایی مکان نیستند
جاسک دارای پراکندگی جمعیت در روستاهای مختلف است، نوگین و کیژدان در کوه‌های شمالی لیردف، پرکوه بخش مرکزی جاسک، جگین بالا مناطقی هستند که هرکدام روستاهای مختلف را تحت پوشش‌دارند با جمعیت کم‌وزیاد. در این میان سخن از تجمیع روستاها به وسط می‌آید که محمد رادمهر فرماندار جاسک در این مورد گفت: افراد منطقه که همگی فامیل هستند با 5خانواده یا 15 خانواده و... یک روستا تشکیل دادند  حاضر به جدا شدن از هم نیستند حتی مدتی قبل در پایین‌دست با امکانات لازم مانند برق و...،مکانی را در برای تجمیع چند روستا را در نظر گرفتیم ولی در این مورد  استقبال نکردند وتغییر مکان ندادند.
 
 عدم مراکز درمانی به علت جمعیت کم
جمعیت کم و پراکندگی جمعیت یکی از مشکلات روستاییان در شرق استان است ازجمله استقرار خانه بهداشت.به گفته دکتر محمود حسین پور معاون بهداشتی علوم پزشکی هرمزگان به علت این پراکندگی و جمعیت کم امکان راه‌اندازی خانه بهداشت در هر روستا نیست، ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی و خانههای بهداشت علاوه بر فاصله، بر جمعیت آن منطقه نیز بستگی دارد.وی افزود: باید جمعیت در حدی باشد که این مراکز درمانی در آن روستا راهاندازی شود چراکه امکانات کل کشور و در کل دنیا بر اساس منابع موجود و نیازهای که در منطقه است تعریف‌شده است. دکتر حسین پور  ادامه داد: در مناطق  جمعیت کمتر از ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر ،خانه بهداشت وجود ندارد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها