تاثیرات کرونا بر «کبد» چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

کرونا ویروسی است که تمامی اعضای بدن را نشانه می‌گیرد و تاثیرات آن در افراد مختلف متفاوت است. کبد هم از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند درگیر شود. کبد می‌تواند در کنار ریه، سیستم گوارش و سایر ارگان‌ها درگیر باشد یا حتی این عضو مهم بدن به تنهایی درگیر شود و افراد دچار عوارض کبدی شوند.
داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و برخی بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی، فرد را در مقابل ابتلا به کرونا آسیب‌پذیرتر می‌کند. علائم گوارشی بیماری کووید-۱۹ شامل علائمی همچون اسهال، اسهال خونی، درگیر کردن سیستم کبدی و افزایش آنزیم‌های کبدی است. پس نباید از برخی علائم عوارض کبد مانند زردی یا نارسایی کبدی غافل بود که میتواند به دلیل درگیری مستقیم سلولهای کبدی با ویروس کرونا باشد. باید در نظر داشت که استفاده از برخی داروها نیز ممکن است عوارضی روی کبد ایجاد کند. عوامل ژنتیکی و محیطی و همچنین استرس نیز یکی  از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری است.
طبق گفته‌های فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد؛ بهبود کیفیت زندگی، تغذیه مناسب، تحرک و ورزش از مهمترین عوامل درمان بیماریهایی مانند چاقی و کبد است و میتواند در برابر بیماری کرونا اثرات مفیدی داشته باشد. همچنین کسانی که دچار نفخ یا اسهال ناشی از کرونا هستند، باید از خوردن مواد غذایی حاوی نشاسته و کربوهیدرات، نوشیدنی های گازدار و برخی فراورده‌های لبنی مانند شیر، بستنی و پنیر، حبوبات مانند لوبیا، جوی دوسر، میوه‌هایی مانند آلوسیاه، سیب، هلو و گلابی و همچنین سیگار خودداری کنند.
افرادی که دارای ناراحتی گوارشی و نفخ هستند، نباید از برخی سبزیجات حاوی قند که منجر به بروز نفخ می شود مانند خانواده پیاز و کنگر که دارای فروکتوز است یا خانواده کلم و مارچوبه و همچنین نخودفرنگی استفاده کنند، ضمن اینکه افرادی که دارای ناراحتی معده و نفخ گوارشی هستند، به هیچ وجه نباید از سرکه و ترشیجات مصرف کنند؛ زیرا حدود ۷۵ درصد مواد غذایی و نوشیدنیها از سیستم کبد عبور می‌کند تا مواد مفید آن جذب خون شود و سموم آن دفع شود.
 
منابع: ایرنا/  iribnews.ir

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها