معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

تجویز و مصرف دارو در کشور، روند منطقی ندارد



صبح ساحل، حوادث _  ۶۵ درصد بار بیماری ها در کشور به علت رعایت نکردن الگوی صحیح تجویز و مصرف غیر منطقی داروست. این مطلب را معاون غذا و داروی وزارت بهداشت بیان کرد. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، کشور ما به لحاظ مصرف دارو، در میان ۲۰ کشور نخست دنیا است و در آسیا بعد از چین مقام دوم را دارد.رعایت نکردن ضوابط علمی، تحویل داروی بدون نسخه از سوی برخی داروخانه ها و بالا بودن قلم های دارویی در نسخه های تجویزی از سوی پزشکان از مهم ترین دلایل مصرف بی رویه دارو و نشان دهنده غیرمنطقی بودن فرآیند تجویز دارو در کشور است.

 به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، وضعیت تجویز و مصرف دارو در کشور، همچنین در استان هرمزگان از روند منطقی پیروی نمی کند و میزان داروهای تجویز شده به خصوص کورتیکواستروئیدها و آنتی بیوتیک ها با وضعیت اپیدمیولوژیک بیماریهای عفونی و بیماریهای التهابی همخونی ندارد.

دکتر مصطفی اسماعیلی پرهزینه ترین داروهای تجویز شده از نظر درصد بیماران دریافت کننده به ترتیب قرص سفکسیم 400، شربت سفکسیم و قرص کوآموکسی کلاو 625 میلی گرم نامید.

وی  با اشاره به اینکه  در سال گذشته بیش از یک میلیون نسخه توسط نرم افزار نسخه پرداز وزارت بهداشت مورد آنالیز قرار گرفته  است افزود: از این تعداد دو و 97 دهم درصد میانگین تعداد اقلام دارویی در هر نسخه و همچنین بیش از 30هزار ریال میانگین قیمت هر نسخه اعلام شده است.

وی تعداد بیماران دریافت کننده داروهای تزریقی را  36 درصد اعلام کرد و افزود: تعداد بیماران دریافت کننده آنتی بیوتیکها 51 درصد و 22 درصد نیز دریافت کننده کورتیکواستروئیدها بوده اند.دکتر اسماعیلی اظهار داشت: در این بررسی بیشترین داروهای تجویز شده از نظر درصد بیماران دریافت کننده، آمپول دگزامتازون بود که 13 و 22 صدم درصد افراد در مراجعه به پزشک این دارو را دریافت کرده اند و پس از آن نیز به ترتیب شربت دیفن هیدرامین، شربت کتوتیفن، کپسول آموکسی سیلین و شربت استامینوفن قرار دارند.

این مقام مسوول تأکید کرد: گروه پزشکی به عنوان تأثیرگذارترین رکن فرهنگ تجویز دارو هستند و مردم به عنوان اصلی ترین عامل فرهنگ مصرف دارو نقش ویژه ای دارند.

بی توجهی به مصرف منطقی دارو می تواند پیامدهای نامناسبی چون نارضایتی بیمار، طولانی شدن بیماری، ایجاد عوارض جانبی خطرناک، کمرنگ شدن ارتباط پزشک و بیمار و نهایتا افزایش هزینه های درمانی برای افراد به دنبال داشته باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها