چطور دروغ را شناسایی کنیم؟


نویسنده: محیا تکنده

طی تحقیقاتی که در سال 2004 میلادی انجام شد، 96 درصد مردم حداقل گاهی دروغ می‌گویند.
 
درست است که هیچ‌کس میلی به شنیدن دروغ و فریب خوردن ندارد، اما اکثر مردم گاهی دروغ می‌گویند و برخلاف تصورات، تشخیص دروغ کار چندان ساده‌ای نیست. این دروغ‌ها می‌توانند انواع مختلفی از دروغهای سفید مانند دروغ گفتن در مورد سلیقه‌ موسیقی و کتاب خواندن  باشد، یا دروغ‌های مضر و آسیبرسان مانند پنهان کردن جرم. همین که کسی حقیقتی را از ما پنهان می‌کند برای ما آزاردهنده است و معمولا اکثر ما در پی یافتن راهی برای تشخیص دروغ و فریب هستیم. جالب است بدانید که به طرز شگفتانگیزی انسان در تشخیص دروغ بد عمل می‌کند؛ چرا که عموما تفاوت رفتاری بین افراد صادق و دروغگو به سختی قابل تشخیص است. در تحقیقات مجله آمریکایی روانپزشکی قانونی، توصیههایی برای تشخیص دروغ مطرح شده که در ادامه بخشی از آنها را بررسی خواهیم کرد. 
سخن‌های بسیاری  از کارایی  زبان بدن برای تشخیص فریب گفته شده است. اینکه کسی که دروغ می‌گوید به چشمان شما نگاه نمی‌کند، زیاد پلک  می‌زند، دست‌هایش را اکثرا در جیب یا پشتاش پنهان است.  اما همانقدر که شما بر این نشانهها واقف هستید، فرد دروغگو هم می داند و امکان تصحیح آنها را همواره دارد. از طرف دیگر تمرکز بیش از حد بر زبان بدن، شما را از اصل موضوع باز خواهد داشت. یکی از نشانه‌های دروغ، مبهم بودن است. اگر طرف مقابل شما جزئیات مهم را عامدانه کنار می‌زند  و از موضوع مورد بحث فقط کلیات مبهمی را ارائه می‌کند، امکان دروغ و فریب بالاست. نشانه‌ دیگر بیتفاوتی است.  شانه بالا انداختن، کمبود بیان و حالت خسته کننده  می‌تواند به ما هشدار دهد که پای فریبی در میان است؛ چرا که فرد سعی در جلوگیری از انتقال احساسات و تداوم گفتوگو را دارد. از طرفی فکر کردن بیش از اندازه  نشان می‌دهد که فرد در تلاش است تا جزئیات داستان را پر کند.
پس این نکته را میآموزیم که اگرچه زبان بدن می‌تواند مفید باشد، اما توجه به سیگنال‌های مناسب مهمتر است.   موثرترین راهکار تشخیص فریب این است که به طور منفعل در پی تشخیص نباشیم؛ چرا که توجه بیش از حد به نشانهها می‌تواند  دقت ما را کاهش بدهد و درصد خطا را بالا ببرد.  میتوانید در مورد جزئیات سوال بپرسید یا به ترتیب زمانی معکوس به وقایع یا موضوع اشاره کنید. معمولا دقت و تمرکز فردی که در حال فریب دادن دیگران است، پایین میآید و توانایی تجزیه و تحلیل معکوس وقایع را ندارد.  در نهایت هم مهمترین یاری دهنده‌ شما غریزهتان است. به غرایز خود اعتماد کنید، واکنش فوری شما دقیق‌تر از هر تجزیه و تحلیلی است.  
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها