چین پرچمدار بیماری‌های نوظهور؛

پس از کرونا این‌بار «آبله میمون»


نویسنده: مریم دهقان

بعد از آنکه یک دامپزشک چینی در چین در اثر ابتلا به ویروس میمونی درگذشت؛ توجه دنیا به این ویروس نوظهور جلب شد. 
تاکنون بیش از صد مورد ابتلا به ویروس آبله میمون گزارش شده است و این امر باعث شد تا سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع این ویروس هشدار دهد و جلسه اضطراری تشکیل دهد. با توجه به اینکه در آستانه فصل تابستان و شروع فصل گرما هستیم؛ احتمال ابتلا و سرایت این بیماری بالا رفته است و سازمان بهداشت نسبت به ابزار نگرانی کرده است.

 

آبله میمون چیست؟

آبله میمونی توسط ویروسآبله میمون ایجاد می‌شود که یکی از اعضای خانواده ویروس‌های آبله است. شدت آن بسیار کمتر از بیماری آبله انسانی است همچنین، احتمال سرایت آن هم کمتر است. این بیماری بیشتر در مناطق دورافتاده کشورهای مرکز و غرب آفریقا، در نزدیکی جنگل‌های بارانی استوایی رخ می‌دهد و بیشتر موارد این بیماری خفیف است. علائم این بیماری شبیه آنفلوانزا و تورم غدد لنفاوی است. بیماری یادشده به‌تدریج به‌صورت آبله گسترده در سراسر صورت و بدن پیشرفت می‌کند و با تب، سردرد، درد عضلانی و خستگی شروع می‌شود. این ویروس فرم‌های ژنتیکی مختلف دارد که بسته به نوع آن می‌تواند کشنده باشد و خوشبختانه گونه‌ای که در حال حاضر بیشترین شیوع را دارد، کم خطر است..
نکته ای که باعث توجه به این بیماری شده است این است که اخیرا افرادی به این بیماری دچار شده‌اند که سابقه حضور در آفریقا را نداشته‌اند و علت شیوع و سرایت این بیماری هنوز به‌درستی مشخص نشده است.
 

ردپای چینی‌ها در ویروس آبله میمون

بعد از اینکه یک دامپزشک چینی در پکن در اثر ابتلا به ویروس میمونی جانش را از دست داد، اولین مرگ انسانی در اثر ویروس میمونی رخ داد و توجه رسانه‌ها به این ویروس نوظهور جلب شد. مرکز مبارزه و پیشگیری از بیماری‌ها در چین در این باره گفته است که علائم بیماری این دامپزشک ۳۵ساله در زمان فعالیتش روی حیوانات ظاهر شده است و یکماه پس از کالبدشکافی دو میمون مرده، دچار حالت تهوع و استفراغ شد.
 

آیا پس از کرونا، آبله میمون همه گیر می شود؟

با توجه به تجربه پاندمی کووید۹۱ و مشکلاتی که در این مدت برای جامعه جهانی ایجاد کرده است، توجه به هر بیماری نوپدید و بازپدیدی در هر گوشه از جهان بسیار بیشتر از قبل شده است. در روزهای گذشته مردم دنیا نگران شیوع بیشتر آبله میمونی شده‌اند که گزارشاتی از آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی منتشر شده است. اما با وجود گسترش این بیماری، کارشناسان بهداشت معتقدندکه در آستانه یک اپیدمی بزرگ نیستیم و هنوز خطری برای عموم مردم وجود ندارد.
 

آبله میمون چطور پخش می‌شود؟

آبله میمون می‌تواند از طریق گاز گرفتن حیوان آلوده، تماس با خون، مایعات بدن یا زخم و ضایعات آن و از طریق جوندگانی مانند موش و سنجاب منتقل شود. همچنین ممکن است انسان با خوردن گوشت حیوان آلوده که به درستی پخته نشده است به این بیماری مبتلا شود. تماس چهره به چهره و نزدیک و طولانی مدت نیز می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود.
  

 آیا مورد مثبت ابتلا به این نوع آبله در کشور ثبت شده است یا خیر؟

صحبت‌هایی در خصوص مشاهده یک مورد بیماری مثبت در کشور وجود داشته است، اما همچنان بررسی در حال انجام است و هنوز اعلام قطعی در خصوص مثبت یا منفی بودن فرد وجود نداشت است. همچنین باید توجه داشت که به دلیل مسری بودن این ویروس بیماران باید در یک بیمارستان تخصصی بستری شوند تا عفونت گسترش نیافته و درمان‌های علامتی انجام شود.
 

راه درمان ویروس آبله میمون چیست؟

راه درمان خاصی برای ویروس آبله میمون وجود ندارد و بیماری بین دو تا تا چهار هفته برطرف می‌شود همچنین می‌توان با واکسن آبله سیدوفوویر و گلوبولین ایمنی واکسینیا از شیوع این بیماری پیشگیری کند.
علیرغم اینکه این ویروس در 12 کشور دنیا دیده شده است؛ اما فعلا خطری کشور ما را تهدید نمی‌کند پس فعلا نباید نگران آبله میمون و گسترش آن به شکل بیماری کرونا باشیم. با این‌حال رعایت بهداشت فردی و حفظ فاصله اجتماعی، داشتن آرامش فکری و پرهیز از تفکرات وسواس گونه و بیماری هراسی می‌تواند ما را در ابتلای به بیماری‌ها مصون بدارد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها