شناسایی قطعی ۲۳ مورد ابتلا به وبا در کشور



مسعودی فر سرپرست اداره بیماری های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفت: با اعلام سازمان جهانی بهداشت مبنی بر شیوع وبا در کشورعراق اقدامات مراقبتی در مناطق مرزی افزایش پیدا کرده است. تا به این لحظه ۲۳ نفر به صورت قطعی به بیماری وبا مبتلا شده اند.

به گزارش صبح ساحل، مسعودی فر گفت:  در پاکستان مواردی از بیماری وبا گزارش شده همکاران ما در نواحی شرقی نیز حتی مرزهای شرقی کشور بیماری را رصد و اقدامات موثر مراقبتی و کنترلی را به خوبی انجام می دهند و هشدارهای لازم را داده ایم لذا رصد بیماری وبا نیز ابلاغ شده است.

او گفت: فرد مبتلا به بیماری وبا عامل آلودگی را از طریق مدفوع دفع می کند. مصرف آب، میوه و سبزی آلوده باعث ابتلای افراد به بیماری وبا می شود به همین دلیل مردم باید بهداشت فردی و شستن دست با آب و صابون به خصوص هنگام مصرف مواد غذایی را نیز فراموش نکنند.

مسعودی فر گفت: اگر افراد دچار کم آبی، ضعف، استفراغ شدند بلافاصله به پزشک یا مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنند. در صورت ابتلا به بیماری وبا از پختن غذا و سرو آن جلوگیری کنند زیرا این کار باعث گسترش بیماری خواهد شد.

او گفت: افرادی که در زمینه عرضه مواد غذایی مشغول هستند باید دست های خود را با آب و صابون قبل و بعد از شروع فعالیت شان با  آب و صابون به مدت حداقل ۲٠ثانیه شستشو دهند و موادی مانند سبزی را با مواد گندزدا ضد عفونی کنند.

   

آنچه که باید در باره وبا بدانید

گفتنی است که، وبا بیماریِ حاد و اسهالی‌ است که در اثر عفونت روده در نتیجهٔ آلوده شدن به یک نوع باکتری ایجاد می‌شود. تخمین زده می‌شود که سالانه ۲,۹ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و ۹۵،۰۰۰ مرگ در سراسر جهان رخ می‌دهد. عفونت، اغلب خفیف یا بدون علائم است، اما گاهی اوقات ممکن است شدید باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که هر سال 1.3  تا 4 میلیون مورد وبا و 21 هزار تا  تا 143 هزار مرگ و میر ناشی از این عفونت در سراسر جهان گزارش می‌شود.

وبا می‌تواند باعث اسهال آبکی حاد همراه با کم‌آبی شدید شود. حدود 12 ساعت تا 5 روز طول می‌کشد تا فرد پس از مصرف غذا یا آب آلوده علائم را نشان دهد.

وبا اغلب قابل پیش‌بینی و پیشگیری است. بهترین راه پیشگیری از بیماری وبا، بهبود دسترسی به آب تمیز و دفع مناسب فاضلاب و واکسیناسیون علیه وبا است.

روش پیشگیری از بیماری، داشتن رفتارهای بهداشتی شامل شستن دست‌ها با صابون بعد از اجابت مزاج و قبل از دست زدن به غذا یا خوردن غذا و همچنین تهیه و نگهداری ایمن غذا است.

شست‌وشوی میوه‌ها و سبزیجات اهمیت بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد بنابراین توصیه می‌شود پیش از خوردن سبزی، آنها را ابتدا با آب سالم شست‌وشو دهید؛ سپس به ازای هر یک لیتر آب، سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی اضافه و پس از چند دقیقه بعد آب‌کشی کنید.

جوشاندن یک دقیقه‌ای آبی که از سلامتش اطمینان ندارید نیز می‌تواند از ابتلا به وبا پیشگیری کند.

درمان وبا

وبا به راحتی قابل درمان است و اکثر بیماران را می‌توان از طریق تجویز سریع محلول آب‌رسانی خوراکی (ORS) با موفقیت درمان کرد. بیماران دچار کم‌آبی شدید در معرض خطر شوک هستند و نیاز به تجویز سریع مایعات داخل وریدی دارند. همچنین به این بیماران آنتی‌بیوتیک‌های مناسب برای کاهش مدت اسهال، کاهش حجم مایعات مورد نیاز و کاهش مقدار و مدت دفع ویبریوکلرا در مدفوع داده می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها