ترس سرمایه‌گذاران بازار کریپتو از فاجعه FTX و سقوط بیت‌کوین


نویسنده: مریم دهقان

حتما خبر ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس و سقوط ارزش توکن آن را که اف‌تی‌تی نام دارد را شنیده‌اید. اما داستان از چه قرار است؟ چرا خبر ورشکستگی این صرافی تا این حد بر روی بازار کریپتو و خصوصا بیت‌کوین اثر گذاشت؟ این سقوط به قدری هولناک بود که بیت‌کوین را به پایین‌ترین سطح دوسال اخیر خود رساند و پیش‌بینی‌ می‌شود این سقوط تا محدوده‌های پایین‌تری هم ادامه داشته باشد و دست‌کم بازار را تا دو سال آینده برای هولدرها ناامن کند.
  
 فاجعه FTX و علت سقوط توکن اف‌تی‌تی چه بود؟
چندی پیش ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس توییت کرد که شرکت او دارایی های FTT خود را به دلیل یک افشاگری در مورد توکن صرافی FTX خواهد فروخت. پیش‌از آن نیز چندین محقق شروع به بررسی عمیق‌ امور مالی SBF ( مدیرعامل صرافی FTX ) ، به‌ویژه شرکت تجاری او Alameda Research کردند، تا مشخص کنند که ریسک تامین مالی به دلیل وجود بیش از حد توکن FTT در ترازنامه آن وجود دارد. تا اینکه آلامدا ریسرچ (Alameda Research) اقدام به انتشار ترازنامه 14.66 میلیارد دلاری کرد که در آن FTT بزرگترین دارنده و هولدر این توکن با 5.8 میلیارد دلار و دارنده 88٪ از سهام خالص آن بود. این یعنی عمده دارایی مدیرعامل این صرافی، به توکن صرافی خود محدود می‌شود. در پی‌ انتشار این خبر، تنها در عرض چند روز ، سم بنکمن-فرید، دومین مرد ثروتمند در حوزه ارزهای دیجیتال و مدیرعامل صرافی اف‌تی‌ایکس، تقریباً تمام ثروت خود را از دست داد. بر اساس شاخص میلیاردر بلومبرگ، میزان دارایی SBF قبل از بحران نقدینگی 16 میلیارد دلار ارزش داشت. با این حال، دارایی او اکنون 991 میلیون دلار ارزش دارد.
افشاگری مدیرعامل بایننس که گویا قصد زمین زدن رقیب خود را داشت؛ برای بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال سقوط پروژه‌ای نظیر لونا را در اوایل سال، یادآوری ‌کرد. لذا منجر به سقوط صرافی ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس شد. گفته‌می‌شود این صرافی اکنون بیش از یک میلیون طلبکار دارد. اگرچه‌که این اتفاق مارکت کریپتو رو به شدت تحت تاثیر قرار داد و منجر به سقوط ارزش بیت‌کوین نیز شد اما لازم به یادآوری است که سقوط FTX به معنی پایانی برای ارزهای دیجیتال نخواهد بود بلکه بیشتر شبیه یک جنگ تجاری بین ثروتمندان کریپتو برای تصاحب قدرت بیشتر است.
  
 آیا بایننس، صرافی FTX را خریداری می کند؟
مدیر عامل بایننس، در ابتدا اعلام کرد که پس از این بحران نقدینگی، صرافی غول‌پیکر FTX را خریداری خواهد کرد. اما پس از آن حرف خود را پس گرفت و این صرافی را در بحران نقدینگی خود تنها گذاشت. اما این بازی‌های رسانه‌ای معمولا یک علت بیشتر ندارد و آن متلاطم کردن بیتر اوضاع است. علیرغم این تلاطم در بازار کریپتو، انتظار می‌رود؛ در صورت دستیابی بایننس به FTX اوضاع آرام شود. بایننس بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال است و مدیرعامل این صرافی با خرید بزرگترین رقیب خود، به قدرتمند ترین مرد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل خواهد شد. 
  
 سقوط ارزش بیت‌کوین تا کجا ادامه دارد؟
هفته گذشته بیت‌کوین 22 درصد سقوط کرد و به کمترین میزان در دو سال گذشته یعنی 15600 دلار رسید و همان‌طور که اشاره شد؛ بهانه این اتفاق، سقوط رمز ارز FTX بود که باعث از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران کریپتو شد. به‌علاوه شرایط نامطلوب اقتصاد کلان باعث بالا بردن ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار شده‌است و اکنون افرادی کمی مایل به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند. از دیدگاه فنی، بیت‌کوین درحال حاضر به زیر 18000 دلار رسیده است. این عدد در هفته‌های اخیر یک ناحیه حمایتی مهم بود که متاسفانه بیت‌کوین آن را از دست داد. اگر مجددا قیمت بیت کوین به کانال 15000 دلار سقوط کند؛ شکست حمایت، احتمال بسیار بالایی دارد و در صورت شکست این حمایت، احتمال افزایش فشار فروش و قدرت گرفتن مجدد فروشندگان وجود دارد. در نتیجه حمایت مهم بعدی آن محدوده 13500 دلار خواهد بود. این عدد، بالاترین سطح در سال 2019 است. پس از آن نیز محدوده 12500 دلار یک حمایت مهم برای بیت‌کوین خواهد بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها