آنچه مغز را ارتقا می‌دهد


نویسنده: محیا تکنده

هنگامی که احساس افسردگی، کسالت و بی‌حوصلگی دارید، اطرافیان‌تان و حتی متخصصین توصیه‌های مختلفی برای بازیابی احساس نشاط و سرزندگی به شما می‌کنند.
 
یکی از توصیه‌هایی که احتمالا به کررات و بسیار می‌شنوید، این است که ورزش کن! اما کسی نمی‌گوید چه ورزشی و در چه سطحی به فعالیت بهتر مغز ما کمک می‌کند. جان میشل در مطالعه‌ای که در ژورنال اپیدمولوژی و سلامت جامعه منتشر شده است،  با بررسی 4500 نفر در بریتانیا و بررسی حرکات آن‌ها به صورت بیست و چهار ساعته و طی یک ماه سعی کرد به این سوال پاسخ دهد که چگونه رفتار‌های فیزیکی افراد بر حافظه‌ی کوتاه مدت، مهارت‌های حل مساله و پردازش مغز آن‎‌ها تاثیر می‌گذارد. او به این نتیجه دست‌ یافت: « انجام روزانه و مداوم فعالیت‌های بدنی متوسط تا شدید، هر روز حتی کمتر از ده دقیقه می‌تواند حافظه‌ی کاری که در حفظ موقت اطلاعات و پردازش اطلاعات نقش دارد، را به شکل موثری بهبود ببخشد».  او  فعالیت بدنی متوسط را پیاده‌روی سریع، دویدن و از پله‌ بالا و پایین رفتن می‌داند و فعالیت بدنی شدید را ورزش‌های هوازی، شنا و دوچرخه سواری توصیف می‌کند و معتقد است فعالیت‌های بدنی شدید و متوسط که کارکرد مغز را ارتقا می‌دهند، باید باعث افزایش ضربان قلب و تنفس فرد شوند. نکته‌ی مهم دیگری که در مقاله‌ی جان میشل وجود دارد، این است که فعالیت‌های شدید و متوسط همزمان می‌توانند بر تاثیر بسزایی بر فرآیند‌های اجرایی مانند برنامه‌ریزی و سازماندهی داشته باشد.
اما این تمام ماجرا نیست، در این پژوهش به دو مساله‌ای که می‌تواند بر عملکرد مغز تاثیر منفی و مخرب داشته باشد هم اشاره می‌شود. اولین مورد این است که خوابیدن مداوم، نشستن و کم‌تحرکی با کاهش شناخت و عملکرد مغز همراه است. جایگزینی فعالیت‌های ملایم وکم‌تحرکی شناخت مغز را یک تا دو درصد کاهش می‌دهد. جان میشل در این مقاله اشاره می‌کند که خواب با توجه به کیفیت آن می‌توانند بر حافظه‌ی کاری، شناخت و برنامه ریزی تاثیری خوبی داشته باشد و کارکرد این فعالیت‌های شناختی را افزایش دهد، اما پرخوابی دقیقا عملکرد عکس دارد و باعث تخریب شناخت و زیر مجموعه‌های فعالیت‌های شناختی مغز می‌شود. به طور کلی برای تایید این یافته‌ها و درک نقش هر فعالیت فیزیکی بر شناخت مغز، باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد. با این حال جان میشل می‌نویسد:«این مطالعه به این نکته‌ی مهم دست یافت که حتی تفاوت‌های بسیار کم در حرکات روزانه‌ی افراد مثلا ده دقیقه، با تغییرات اساسی و واقعی در سلامت شناختی آن‌ها همراه است». 
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها