رئیس جمهور ایران پادشاه عربستان را به تهران دعوت کرد



سخنگوی وزارت امورز خارجه ایران روز دوشنبه پس از توافق دو کشور برای پایان دادن به سال‌های خصومت پس از توافق با میانچگری چین در ماه مارس گفت که ایران رسما از پادشاه عربستان سعودی دعوت کرده است تا به این کشور سفر کند. ناصر کنعانی در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت:«رئیس جمهور ایران (ابراهیم رئیسی) دعوت‌نامه‌ای برای پادشاه عربستان(ملک سلمان بن عبدالعزیز) در اضای دعوت ریاض برای وی رسال کرده است.هیئت‌های فنی هر دو کشور در حال آماده شدن برای شروع مجدد رسمی ماموریت‌های خود هستند و تهران اعلام کرد این هیئت‌ها تا 9 می فعالیت‌شان از سر خواهند گرفت.
منبع: خلیج تایمز
      
پیش‌بینی کسری عرضه باعث افزایش قیمت نفت شد
منبع: خلیج تایمز
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده‌است که تقاضای جهانی نفت در سال جاری به میزان دو میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و هشدار داد که کاهش ناگهانی تولید از سوی گروه تولید کننده اوپک پلاس خطر کسری عرضه پیش‌بینی شده را تشدید می‌کند و می‌تواند بهبود اقتصادی را خنثی کند.آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه‌ی خود از بازار نفت اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت قرار است به رکورد 101.9 میلیون بشکه در روز برسد که عمدتا ناشی از مصرف بیش‌تر در چین پس از لغو محدودیت‌های کووید در این کشور است.پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر کسری قابل توجه عرضه تا پایان سال باعث افزایش قیمت نفت شده است. قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت و چهارمین هفته متوالی افزایش را پس از پیش‌بینی این‌که تقاضای جهانی در سال جاری به دلیل بهبود مصرف چین به بالاترین حد خودخواهد رسید، تضمین کرد. معاملات آتی نفت خام برنت پس از 22 سنت یا 0.3 درصد افزایش به 86.31 دلار در هربشکه رسید. در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکاWTI پس از 36 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 82.52 دلا در هر بشکه رسید. 
بورس کالای دبی روز چهارشنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال 2023 در مجموع به حدود 102 میلیون بشکه در روز برسد که دلیل آن بازگشایی اقتصاد چین پس از کووید و افزایش مجدد ترافیک هوایی است.پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی مبنی بر کسری عرضه بنا بر آخرین پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر این‌که با وجود کاهش غیرمنتظره‌ی اوپک، بازار نفت همچنان بر مازاد باقی خواهد ماند، است. آژانس آمریکایی اعلام کرد که بازار جهانی نفت در سال جاری و سال آینده مازاد باقی خواهد ماند زیرا رشد تقاضا ممکن است از رشد اقتصادی کم‌تر از حد انتظار در ماه‌های آینده آسیب ببیند. با وجود کاهش تولید اوپک و روسیه، EIA انتظار دارد تولید نفت در سال 2023 به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
    
قطر و امارات تا چند هفته دیگر سفارت‌های خود را بازگشایی می‌کنند
منبع: گلف تایمز
دکتر ماجد ابن الانصاری مشاور نخست وزیر و وزیر امور خارجه و سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روز سه شنبه اعلام کرد:«انتظار می‌رود قطر و امارات متحد عربی در طی چند هفته سفارت‌خانه‌های خود را بازگشایی کنند. سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی وزارت‌خانه افزود:« در تمامی جلسات کمیته‌های فنی، که شدت بالایی کار می‌کنند و بازدیدهای متقابل برای تسهیل بازگشایی سفارت‌ها در اسرع وقت انجام می‌شود، پیشرفت مثبتی وجود دارد. وی افزود این موضوع در حال حاضر تحت انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا هفته‌های آینده سفارت‌خانه‌ها مجددا به فعالیت قبلی خود بازگردند.دکتر ماجد الانصاری در رابطه با قطر و بحرین تاکید کرد که در نشست کمیته پیگیری قطر و بحرین که در 12 آوریل در مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد تصمیم به احیای روابط دیپلماتیک بین دو کشور گرفته شد و این امر از تمایل به وحدت و یک‌پارچگی خلیج فارس نشات می‌گیرد. همچنین بنا به نظر وی کمیته‌های مختلفی در تلاش هستند تا زمینه را برای بازگشایی سفارت‌ها، از سرگیری پروازهای بین دو کشور و دستیابی به بالاترین سطوح همکاری در اسرع وقت فراهم کنند.علاوه بر این قطر در نشست اضطراری اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائمی برای بررسی تحولات سودان شرکت کرد. سخنگوی رسمی این وزارت‌خانه روند کاری‌شان در هفته گذشته مانند ایجاد پل ارتباطی برای حل مسائل مناقشه برانگیز در منطقه  و استقبال از روند تبادل اسرا بین انصارالله و یمن را مثبت ارزیابی کرد.
     
 صبح ساحل//عدنان نگاری
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها