فال بد حافظ!


نویسنده: مصطفی قلندری

نویسند: مصطفی قلندری
 
چند روز گذشته ویدئوی خواستگاری زوج عاشق پیشه در محوطه ی آرامگاه حافظ در شیراز جنجال ساز شد و باید گفت : جنجال؛ و ما ادراک جنجال!
 
انگار دومینوی دو قطبی سازی های هنجاری تمامی ندارد و هر دم موافقان و مخالفان شئونات عرفی در فضای رسانه ای به تکفیر مبانی باورمندی های خود می پردازند!. اینکه در ممانعت از باز تولید روایی تصویری از ویدئوهای منتشر شده به سبک خواستگاری در سایر کشورها که چندان با فضای عرفی و سنتی فرهنگ ما تطابق ندارد و یا ضعیف بودن پوشش برخی بانوان در ویدئو ؛ بخواهیم با یک اقدام چکشی به آچمز کردن و اصطلاحا گربه را پیش از حجله رفتن بکشیم؛ بپردازیم، باید ببینیم ظرفیت اعتماد سازی عمومی نسبت به نظام در چه جایگاه و نسبتی با این اقدامات قرار دارد؟! 
بیانات رهبری در دیدار اقشار مختلف بانوان در مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ به عنوان مانیفست جریان شناسی اقدامات اخیر مورد توجه همگان قرار گیرد. ایشان با اشاره به ضرورت شریعتی حجاب؛ به این نکته هم اهتمام داشته اند که کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی کنند ،اینها را نباید متهم کرد به بی دینی و ضد انقلابی. یا بیانات ایشان در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های افسری نیروهای مسلح در مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۱ همگان را به فرامتن اقدامات پیرامون حجاب در این ایام اخیر انذار دادند : خیلی از کسانی که حجاب کاملی هم ندارند ، جزو هواداران جدی نظام جمهوری اسلامی هستند ؛ بحث سر استقلال و ایستادگی و تقويت و اقتدار ایران اسلامی است.(منبع(Khamenei.ir: این گزاره های فوق و نوع نگاه ایشان ؛ چرا در برخی مسئولان و یا خاله خرس های انقلاب دیده نمی شود!؟        
در رخداد اخیر در حافظیه شیراز، تحلیل فرامتن آن چند وجهی است. چه تصویری از تصمیم سازی حاکمیتی به جامعه انعکاس داده می شود. با احتیاط می گويم، انگار با یک پروپاگاندا روبرو هستیم! از یک سو واکنش استاندار و دادستانی فارس و از یک سو زاویه ی نگاه به این اتفاقات در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی. با یک گزاره فشل سازی تصمیم گیری مواجه هستیم. از یک سو مدیر مجموعه حافظیه بازداشت و مدیر کل میراث فرهنگی فارس تا اطلاع ثانوی تعلیق خدمت می شود و از یک سو جامعه نخبگانی حقوقی هم این پرسش را مطرح می کندکه عاملیت و مباشرت اقدام خلاف مدیر بازداشت شده چگونه مصداق می یابد؟! از یک سو واکنش علی دارابی آقای همیشه قائم مقام ضرغامی به این جریان است. او با یادداشتی تحت عنوان دولت در دولت ! در اینستاگرام از یک ناهمگونی مدل حکمرانی رونمایی کرد ؛ او گفته که: «رئیس نهاد ریاست جمهوری ، وزیران میراث و دادگستری و... دو روز است[اززمان انتشارمطلب] همه تلاش می کنیم ، اما این بانوی مومنه و متخصص - مدیر حافظیه- در بازداشت و پدر و مادر سالخورده اش چشم انتظار و نگران هستند! اما گویا اراده ای برای حل مساله نیست؟!»   
این گزاره کلید واژه جدیدی از هرج و مرج مدیریتی را رونمایی کرد؛ آخرین ورژن این رویه ها ،کلید واژه ی «دولت سایه»بود ولی چند قدم جلوتر رفته و «دولت در دولت «شده است! آقایان ، این روزها انقلاب اسلامی به کارآمدی حاکمیتی و اجرایی نیازمند است. تمام تلاش دشمنان نظام،القای همین ناکارآمدی مدل حکمرانی هست! انقلاب اسلامی بالاتر از فضای تحولات اجتماعی امروز قرار دارد‌ . مردم و سرمایه ی اعتماد عمومی بالاتر از دعواهاو هوچی گری سیاسی قرار دارد. این عدم وحدت رویه اجرایی و اصطلاحا شل کن سفت کن در رخدادهایی که سرمایه اعتماد عمومی را دچار تنزل می کند؛ فال بد است!

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها