آواز فرزندان خلیج‌فارس در مــوج‌های هم‌آهنگ



نویسنده: مصطفی قلندری 
 
تکریم هنر و تعظیم هنرمند در این استان انگار قصد رویش ندارد. چه بسا شکوفه های استعداد که پژمردند یا در گمنامی پر کشیدند و مردم استان فقط بعد از فوتشان از پیام تسلیت مدیران حوزه فرهنگ و هنر اسم آنها را شنیدند! رویدادهای فرهنگی ملی که در استان برگزار می شود یا رویدادهای فرهنگی ملی و بین المللی که هنرمندان هرمزگان در آن حضور می یابند چقدر توسط نهاد حاکمیتی فرهنگ و هنر در استان ، ضریب رسانه ای بین مردم داده می شود؟  
هنر در تمام ابعاد آن به ویژه در ساحت آوایی آن آمیخته با روان مردم جنوب است. طرب انگیزی و روان آسایی یک ساز و دهل سنتی در یک بستر عاری از ناهنجاری ها قطعا هیچ مغایرتی با آداب ندارد . البته جفای رسانه ای و نظام فیلتراسیون ؛ اجازه رسمیت بخشی رسانه ای به نواختن موسیقی محلی در رسانه  تلویزیون استان را نمی دهد ! به عنوان نمونه چرا نوازنده های معروف استان و گروه هنری آنها در صدا وسیمای استان اجرای زنده سازچپونی نداشته باشند؟! آیا در استان های دیگر با موسیقی فولک اینگونه برخورد می شود؟!   
این ستون یادداشت؛اختصاص به اجر نهادن زحمات افراد گمنامی است که این روزها موسیقی و هنر آوایی هرمزگان را به رخ ایران می کشند. شاید قهر ما با تلویزیون ملی و یا بی اطلاعی از رویداد ملی رقابت گروه های سرود در قالب برنامه تلویزیونی« همآهنگ» ؛ ما را از دیدن درخشش دختران و پسران استانمان محروم کرده است. همآهنگ برنامه تلویزیونی با هدف ارتقای تولیدات سرود در کشور است. بر این اساس طی یک سال ونیم گذشته بیش از ۸۰۰ گروه پس از دریافت آثار، ارزیابی و پس از آن گروه های برگزیده مرحله مقدماتی را در قالب کارناوال کشوری در چند استان برگزار کردند.
 اکنون در مرحله دوم وارد مرحله استودیو شدند. این برنامه شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه نسیم و در شبکه افق هم، چهارشنبه تا جمعه ساعت ۲۲ پخش می شود. ۳۶ گروه به مرحله استودیویی راه یافته اند. از استان ما گروه دختران آوای میناب، پسران سقای حسین حکمی میناب و پسران سردار آسمانی از میناب حضور دارند. فارغ از هر نتیجه ای در رقابت رخداد همآهنگ برای گروه های سرود هرمزگانی؛ باید برای سرپرستان و آنانی که پشتیبانی و حمایت واقعی از این گروه ها را بر عهده داشتند به احترام قیام نمود و کلاه از سر برداشت .
این کلام مختصر کمترین گزاره برای عرض خداقوت خدمت تمام فرزندان نجیب خلیج فارس است که پرچم جایگاه هنر در نزد مردم هرمزگان را بالا نگه داشته اند؛ می باشد. شاید مسئولان خیلی فرصت نداشته باشند ولی پیشنهاد می گردد در بخش جنبی جشنواره انبه و یاسمین گل میناب ؛ در قالب یک کارناوال تجلیل و قدرشناسی ؛ مردم میناب خودجوش و اختصاصی به ستایش فرزندان خود بپردازند. 
پخش این برنامه بار دیگر داغ فقدان دختران نخبه عزیزمان که در قالب کاروان پیشتازان سازمان دانش آموزی عازم اردوی قطبی بودند تا به نوعی فرهنگ بومی استان را به نمایش بگذارند و در حادثه واژگونی اتوبوس پر کشیدند تجدید خاطره کرد. روان شاد دوشیزه شیوا مبینی عضو فقید گروه دختران آوای میناب که در این رویداد نام او زنده شد. برای همه فرزندان هنرمند خلیج فارس و موسیقی جنوب حال خوب خواهانیم.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها