چند راهکار برای ایجاد انگیزه و اشتیاق


نویسنده: محیا تکنده

اگر یک روز از زندگی خود را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که در طی روز برای بسیاری از کارها حوصله‌ی کافی را نداشته و عمل مورد نظر را به زمان دیگری موکول کرده‌اید.
چنان‌چه دید خود را گسترده‌تر کرده و کلیت زندگی را نگاه کنید، خواهید فهمید که بسیاری از اوقات در تصمیم‌گیری‌های بزرگ نیز همین اتفاق رخ داده است و بخاطر بی‌حوصلگی، بی‌انگیزگی و عدم اشتیاق فرصت‌های زیادی را از دست داده‌اید و حتی دردسرهایی هم برایتان ایجاد شده است. محققان معتقد هستند که این بی‌انگیزگی در طی زمان در رفتار انسان بیشتر و بیشتر شده است و یک علت آن را لذت‌های آنی می‌دانند. اگر گرسنه باشید بلافاصله  از طریق پیک می‌توانید غذا سفارش دهید و در کمترین زمان نیازتان را رفع کنید، اگر احساس بی‌کاری و بی‌حوصلگی می‌کنید، سریعا می‌توانید از طریق فضای اینترنت با کل جهان ارتباط برقرار کنید، اگر نیاز به ارتباط دارید به وسیله‌ی فضاهای دوست‌یابی می‌توانید شبکه‌ی ارتباطی خود را شکل بدهید. 
روانشناسان انتظار و تلاش برای رفع نیاز و کسب لذت را یکی از راه‌های مشتاق بودن می‌دانند. در واقع کم کردن سرعت زندگی و توجه به فرایندهایی که ما را به هدف‌مان می‌رساند، می‌تواند به خودی خود ایجاد انگیزه کند. یکی دیگر از عواملی که انگیزه را کاهش می‌دهد، عدم وجود اطلاعات جدید است. مغز ما برای انجام هر کاری که مداوما انجام می‌دهیم مسیر عصبی منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند و با تکرار و باز تکرار عمل مذکور، مسیر عصبی  تقویت می‌شود و عادت یا مهارت شکل می‌گیرد. برای مثال اگر حسابدار یک شرکت هستید و همیشه از برنامه‌ها و فرومول‌های خاص و معمولی برای کار خود استفاده می‌کنید، اعمالتان به مرور تبدیل به عادت می‌شود و بعد از مدتی احساس بیهودگی و عدم انگیزه برای انجام کارتان به شما هجوم خواهد آورد. اما اگر مقاله‌ها و اخبار جدیدی در حوزه‌ی کاری خود مطالعه کنید، راه‌های نوین را تجربه کنید و اطلاعات جدید در اختیار خودتان قرار دهید، روند تشکیل مسیر عصبی در مغز ادامه خواهد یافت و انگیزه و اشتیاق را به دنبال می‌آورد. 
یکی دیگر از علت‌های بی‌حوصلگی، کلافه شدن است. هنگامی که با وظایف و کارهایی آشفته و زیاد روبه‌رو می‌شویم، دفاع پیش‌فرض ما عقب‌نشینی و اجتناب است. اما اگر بتوانیم کارها را به وظایفی کوچک‌تر تقسیم کرده و اولویت‌بندی کنیم، می‌توانیم جلوی کلافگی و بی‌اشتیاقی را بگیریم. وظایف غیر ضروری را کنار بگذارید، کارهای مهم را در چند وهله انجام دهید و در مقابل درخواست‌های غیر منطقی اطرافیان بایستید. ایجاد انگیزه تقریبا در هر کاری که انجام می‌دهیم نقش اساسی دارد. هنگامی که از خواب برمی‌خیزیم تا زمانی که در پی کاری مهم می‌رویم، باید بتوانیم انگیزه و اشتیاقی درونی را در خود شعله‌ور کنیم. در صورت نداشتن انگیزه و ناتوانی در شکل دادن به آن، از بخش‌ مهمی از لذت‌های زندگی مانند خود مدیریتی، انجام دادن به موقع کارها، فرصت‌های طلایی و غیره دور خواهیم مانند، بنابراین هرکس باید تلاش کند تا بهترین محرک  و موتور ایجاد انگیزه برای خود باشد. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها