دریافت مجوز بهره برداری معادن تنها با سامانه کاداستر امکان پذیر است


نویسنده: بهار بیژنی

رئیس نظام مهندسی معدن استان هرمزگان گفت: با توجه به راه اندازی سامانه کاداستر معادن هر شخص حقیقی و حقوقی که بتواند امتیازات مورد نظر جهت ثبت و بهره برداری از معادن را کسب کند می تواند از هر نقطه در کشور مجوز معدن مورد نظر خود را کسب کند.
  
مهندس محمد مقیمی در گفت و گو با خبرنگار صبح ساحل، اضافه کرد: جهت ثبت نام در سامانه کاداستر معادن باید ابتدا صلاحیت فنی و مالی شخص حقیقی یا حقوقی از سوی نظام مهندسی معدن استان مورد تایید قرار گیرد.وی با اشاره به نحوه دریاقت تاییده صلاحیت فنی، افزود: منظور از صلاحیت فنی افراد حقیقی دانش تجربی؛ داشتن پرونده بهره برداری، مجوز برداشت و گواهی کشف در حوزه معادن است و دانش فنی؛ داشتن مدرک تحصیلی در یکی از رشته های اصلی مهندسی معدن، زمین شناسی، نقشه برداری ، متالوژی استخراجی و عضویت در نظام مهندسی معدن استان است.
وی با اشاره به ضرورت تاییده مالی جهت ثبت نام در سامانه کاداستر معادن، گفت: ارزیابی مالی جهت ثبت نام در این سامانه نیز از طریق نظام مهندسی معدن استان صورت می گیرد و شخص حقیقی و حقوقی باید معدل موجودی سه ماهه اخیرش دارای امتیاز باشد یعنی به ازای هر حد نصاب معاملات کوچک دولتی در آن سال یک امتیاز برای شخص لحاظ می شود.
مقیمی تصریح کرد: پس از دریافت تایید صلاحیت فنی و مالی از نظام مهندسی معدن شخص حقیقی یا حقوقی برای دریافت گواهی نامه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معرفی می شود و در نهایت با امضا رئیس این سارمان می تواند گواهی نامه صلاحیت خود را دریافت کند.
وی تاکید کرد: صلاحیت صادر شده همراه با نام کابری و رمز عبور شخصی جهت ثبت نام در سامانه کاداستر معادن است  در این مرحله شخص می تواند با توجه به امتیازات خود جهت ثبت نام، معدن مورد نظر اقدام کند. رئیس نظام مهندسی معدن استان هرمزگان تاکید کرد: ثبت هر معدن نیازمند امتیاز متفاوتی است که امتیازات شامل داشتن مدراک تحصیلی مرتبط، داشتن تجربه فعالیت های پرونده بهره برداری ، مجوز برداشت و گواهی کشف معادن و همچنین ارزیابی مالی است.
وی با بیان اینکه کاداستر در معنا به معنی حدنگاری، مرزنگاری، نقشهبرداری است، گفت: کاداستر معادن با استفاده از پهپادها نقشه برداری و عکسبرداری هوایی، تهیه نقشه های منطقه ای و محلی همچنین  و جمعآوری اطلاعات مالکیتی و فنی از زمین، مساحت و حدود دقیق اراضی  ملک یا معدن مورد نظر که می تواند حتی کارخانه سد یا هر مستغلاتی بر روی زمین باشد کمک میکند که املاک ، معادن و زمینها سنددار و قابلیت خرید و فروش داشته باشند.
مقیمی در ادامه افزود: حدنگاری، مرزنگاری، نقشه‌برداری به مجموعه عملیات صحرایی، فنی و مهندسی، اداری، ثبتی و حقوقی در مورد املاک و مستغلات، معادن و مزارعی اطلاق می شود که در راستای قانونی شدن مدارک و مستندات قانونی برای یک ملک یا معدن یا کارخانه یا مزرعه صورت می پذیرد.
وی با اشاره به تعریف نوع معدن به مواد استخراجی آن مربوط می شود، اضافه کرد: مواد استخراج شده از معدن های مختلف، شامل انواع فلزات، زغال سنگ، شیل نفتی، انواع سنگ های قیمتی، سنگ آهک، گچ، سنگ نمک، پتاس، شن و خاک رس می‌باشد. مقیمی با اشاره به نحوه فرآیند های معدنکاری جدید گفت: این فرایند  شامل اکتشاف برای یافت سنگ معدن، تجزیه و تحلیل پتانسیل معدن مورد نظر، استخراج مواد معدنی و نهایتا احیای زمین پس از بسته شدن آن است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها