مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران :

سامانه ارز خدماتی راه اندازی می شود



مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران از راه اندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه آینده خبر داد.

                                                                                                                       

به گزارش صبح ساحل، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران از راه اندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه دیگر و همچنین راه اندازی تالارهای معاملات سلف و پیمان آتی (فوروارد) در مرکز مبادله ارز و طلا در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به مسائل مطرح شده در رابطه با بازار رسمی و غیررسمی ارز گفت: باید نیازهای واقعی ارزی کشور را در بازار رسمی برطرف کرد.

مرکز مبادله ارز و طلا ایران، تیرماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی و با هدف ساماندهی و جداسازی حوزه‌های نظارت و تنظیم‌گری از بخش عملیاتی و اجرایی راه اندازی شد. در این راستا علی سعیدی – مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران – به فلسفه تاسیس مرکز مبادله اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بانک مرکزی این اراده را محقق ساخت که بخش عملیات را از تنظیم‌گری جدا سازد؛ چراکه تا قبل از این به گونه‌ای عمل می‌شد که تنظیم‌گری یعنی وضع مقررات، اجرا و نظارت را بانک مرکزی انجام می‌داد. با این حال روش دقیق‌تر روشی است که وضع مقررات و نظارت از عملیات جدا شود.

وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر بانک مرکزی این برنامه را دارد که به مرور زمان عملیات اجرایی معاملات ارز را به مرکز مبادله منتقل کند و مرکز مبادله عملا این ماموریت را انجام دهد و بانک مرکزی به عنوان نهاد تنظیم‌گر، مقررات وضع کند و عملیات اجرایی که توسط مرکز مبادله انجام می‌شود را تحت نظارت خود، داشته باشد.

                    

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران افزود: بنابراین به لحاظ اینکه بگوییم چرا این اقدامات صورت گرفت و چه اهداف و فلسفه‌ای پشت این اقدامت وجود داشت، برنامه بانک مرکزی این است که برای سال جاری و مطابق برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته عملیات اجرایی معاملات ارز به مرکز مبادله منتقل شود.

وی ادامه داد:‌ مقدمات هر کدام از تالارهای ارز در حال شکل‌گیری و انجام است که به وضع مقررات، تصویب دستورالعمل‌های اجرایی و ایجاد سامانه نیاز دارد تا همه چیز برای اجرا آماده شود. برای مثال در حوزه ارز خدماتی مقررات وضع شده و دستورالعمل‌ آن به تصویب رسیده است و بعد از اینکه دستورالعمل‌ اجرایی به تصویب می‌رسد، نوبت به ایجاد سامانه است که بخش زیادی از سامانه آن‌ها ایجاد شده و پیش بینی شده که تا یک ماهه آینده، سامانه ارز خدماتی در دسترس عموم قرار گیرد تا تمامی ۶۳ مورد اقلامی که مشمول ارز خدماتی می‌شود در این سامانه تأمین شود.  

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران خاطر نشان کرد: در حوزه ارز اشخاص نیز به همین ترتیب در حال کار بر روی سامانه آن هستیم و برای تعریف کسب و کار در حال ارائه پیشنهادات خود به بانک مرکزی بوده و بانک مرکزی نیز در حال گردآوری پیشنهادات حاصل از مطالعات خود است که جلسات آن حدود یک ماه است در حال برگزاری است و از آنجایی که یک بحث و موضوع تازه است، نسبت به ارز خدماتی به میزانی، پیچیدگی­های بیشتری دارد. با این حال، پیش بینی می­شود تا دو ماه آینده عملیاتی شود.  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها