در دیدار سرکنسول چین با مجموعه صبح‌ساحل عنوان شد؛

شفاف‌سازی فعالیت چینی‌ها در هرمزگان


نویسنده: سامیه طهورنیان

«شو وی»، سرکنسول جمهوری خلق چین طی یک دیدار صمیمانه با مجموعه صبح‌ساحل به تشریح اهداف حضور چینی‌ها در هرمزگان و چشم‌انداز همکاری آن‌ها در این استان پرداخت. طی این گفتگو، شو وی به پرسش‌های پیرامون ساخت مسکن ملی در هرمزگان با همکاری شرکت‌های چینی پاسخ داد.
ظهر دوشنبه، شو وی، سرکنسول چین در هرمزگان با حضور در مجموعه صبح ساحل به همکاری گسترده‌تر با این مجموعه تأکید کرد و گفت: این وظیفه ماست که افکار عمومی مردم را از نحوه همکاری دو کشور مطلع کرده و آن‌ها را متقاعد کنیم که توسعه همکاری‌ها به نفع هر دو کشور است، باید در این راستا اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کنیم، زیرا پروژه‌های متعدد خوبی در دست اقدام توسط شرکت‌های چینی است.
«شو وی» عنوان کرد: هم‌اکنون در استان خوزستان، ما میدان نفت و گازی را کشف و در بوشهر نیز کارخانه بزرگ آلومینیوم‌سازی احداث کرده‌ایم. سرکنسول چین اضافه کرد: امیدواریم پروژه‌های ما در هرمزگان زودبازده باشد تا مردم این استان مزایای حضور چینی‌ها در این منطقه را درک کنند. شو وی در پاسخ به پرسش دستاورد سفر هیئت بازرگانی هرمزگان و مسئولان این استان به چین و همچنین ادامه‌دار شدن این سفرها گفت: این سفرها دستاوردهای خوبی برای دو طرف داشته است. در راستای این سفرها قرار است از چین نیز یک هیئت بازرگانی بسیار شاخص به هرمزگان سفر کند. سرکنسول چین افزود: از سال گذشته نیز چند شرکت به‌صورت اختصاصی به هرمزگان آمده‌اند و در حال سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی هرمزگان هستند. این شرکت‌ها در حال احداث کارخانه و انبار هستند. من فکر می‌کنم نتیجه همکاری استان هرمزگان و چین ابعاد گسترده‌تری بگیرد و قطعاً توسعه یابد. سرکنسول خلق چین در خصوص تعداد چینی‌های ساکن هرمزگان افزود: چینی‌های بسیار کمی در هرمزگان سکونت دارند و بیشتر اقامتشان به مدت پروژه بستگی دارد. برخی از آن‌ها در مرحله اولیه کار می‌کنند و مادام اینجا حضور ندارند اما برخی دیگر از چینی‌ها درواقع دانشجویانی هستند که در هرمزگان ساکن‌اند و بیشتر در رشته‌های ادبیات فارسی در حال تحصیل هستند. شو وی در رابطه با جزییات پروژه حوزه مسکن در هرمزگان گفت: در حال حاضر شرکت‌های چینی به مسئله ساخت مسکن ورود کرده‌اند و مقدمات همکاری نیز شروع‌شده است. مسئولان چین و استانداری هرمزگان در حال همکاری باهم هستند؛ زیرا نیاز به حمایت ادارات محلی هرمزگان و استفاده از یک سری تجهیزاتشان است و از سویی بایستی بخشی از تجهیزات وارد کشور ایران شود و مسئله دیگر مهندسان و کارکنان پروژه بایستی مجوز حضور و کار کردن در ایران را داشته باشند. سرکنسول خلق چین از دلایل انتخاب بندرعباس به‌عنوان پایگاه سرکنسولگری چین گفت: پس از ورود به ایران تصمیم گرفتیم که اولین سرکنسولگری چین در ایران را برقرار کنیم و در این راستا هرمزگان را انتخاب کردیم که نشان می‌دهد کمک به توسعه هرمزگان و گسترش ارتباطات دوجانبه از اهداف اصلی حضور ما در هرمزگان است. شو وی در پایان با اشاره به پروژه تکمیل پل خلیج‌فارس در هرمزگان گفت: درواقع هدف اصلی ما ایجاد مرکز همکاری تجاری اقتصادی چین با ایران در هرمزگان است. برای مثال به بحث تکمیل پل خلیج‌فارس ورود کرده‌ایم و اکنون در حال مذاکره با مسئولان هستیم زیرا راه‌اندازی این پل و ایجاد ارتباط بین قشم و بندرعباس برای پیشبرد پروژه‌های ما و مردم محلی اینجا بسیار حائز اهمیت است.سرکنسول خلق چین خاطر نشان کرد: از ابتدای حضورم در کنسولگری چین در بندرعباس هر روز روزنامه صبح‌ساحل را دریافت و مطالعه می کنم. روزنامه شما با قدمت دیرینه خود و نشر محتوای قوی به شناخت ما از هرمزگان و بویژه شهر بندرعباس بسیار کمک می کند. امیدوارم روزنامه شما پلی میان ما و مردم هرمزگان باشد. 
  

 قدمت دوستی ایران و چین به بلندای جاده ابریشم

مهراب رشیدی، مدیرعامل صبح ساحل در این دیدار به مسائل گفته‌شده تأکید کرد و گفت: در گذشته امپراتوری چین و اشکانیان باهم ارتباط برقرار کردند و جاده ابریشم را تشکیل دادند و طی این سال‌ها چین و ایران تنها کشورهایی بودند که هیچگاه باهم مشکل یا درگیری نداشتند. ارتباط چین و ایران همواره دوستانه و اقتصادی بوده است. چه در بحث کشاورزی، چه در بحث صنعتی و چه در حوزه تجارت. رشیدی ادامه داد: در بحث رسانه‌ای شدن این ارتباطات، معتقدم؛ ما وظیفه‌داریم که ایران هراسی و چین هراسی را از بین ببریم و این تفکر را باب کنیم که ارتباط با کشور چین نه‌تنها مفید است، بلکه باعث توسعه دوجانبه می‌شود. مدیرعامل صبح ساحل یادآور شد: در اجلاس شانگهای، ایران نقش مهمی ایفا کرد و توانستیم به همه نشان دهیم که این موضوع اثرات خوبی در آینده کشورمان خواهد داشت. حضور شما در استان هرمزگان نیز این را یادآور می‌شود که کشور چین، هرمزگان را هوشمندانه انتخاب کرده است؛ درواقع این استان، بندر شهید رجایی را دارد که بزرگ‌ترین بندر کشور ایران و مرکز ترانزیت آن است و همکاری‌های شما قطعاً به توسعه این منطقه کمک بسزایی خواهد کرد. رشیدی به پروژه ساختمان مسکن ملی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از ساختمان مسکن ملی ایران به دست شرکت‌های چینی است که ممکن است این امر موجب بهبود روند ساخت شود. مدیرعامل صبح ساحل در پایان گفت: برای رفع شائبه بین مردم، خبرها و فعالیتی که توسط شما در حال رخداد است بایستی بیشتر پیگیری و رسانه‌ای شود. برای مثال همین موضوع تکمیل پل خلیج‌فارس، اگر احداث شود کمک شایانی به مردم منطقه می‌کند یا بحث میدان نفتی به رشد ایران منجر خواهد شد؛ پس حضور قانونمند هر کشوری می‌تواند منافع هر دو طرف را تأمین کرد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها