نوبخت خبر داد:

حداقل حقوق بازنشسته‌ها یک‌میلیون تومان



صبح ساحل – سیاسی// سخنگوی دولت گفت: با توجه به محدودیت منابع، کار پرداخت یارانه ها دشوار است اما از اینکه ماهانه ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به مردم پول می دهیم غصه نمی‌خوریم.

به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری در خصوص درخواست نمایندگان از دولت برای ارائه بودجه دو دوازدهم و یا سه دوازدهم، گفت: کمیسیون های تخصصی مجلس کار بودجه را آغاز کرده اند و کمیسیون برنامه و بودجه نیز تاکنون دو جلسه با حضور بنده تشکیل داده است. در دو جلسه نخست، کلیات بودجه سال ۹۵ در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید.

وی افزود: در جلسه قبل هم بحث درآمدها انجام شد و کمیسیون ها در حال پیش‌بردن کار هستند و امیدواریم کار به شکلی پیش برود که در آغاز سال آینده بودجه داشته باشیم.

در ادامه خبرنگار مهر از نوبخت پرسید: درآمد دولت در ۸ ماهه اول سال از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که از این محل حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان برای یارانه های نقدی پرداخت شده است.

براین اساس درآمد دولت در ۸ ماهه اول سال از هدفمندی یارانه ها حدود ۵ هزار میلیارد تومان از اعتبار یارانه نقدی بیشتر بوده است؛ این درحالی است که برخی از دولتمردان شب پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظما تلقی کرده اند.

نوبخت پاسخ داد: قطعاً انجام مقدمات برای پرداخت ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در هر ماه کار آسانی نیست و پرداخت جاری ماه برای هر ماه حقوق و دستمزدها کار سختی است؛ پرداختهای کار عمرانی نیز سخت است و همه اینها با توجه به محدودیت منابع کار، دشوار است اما اگر می خواهید بگویید که ما متاسف می شویم و از اینکه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به مردم پول بدهیم و غصه می خوریم؛ خیر. مردم هر چه خوشحال شوند ما غصه نمی خوریم اما کار سختی خاص خود را دارد.

سخنگوی دولت در خصوص محتوای نامه آقای روحانی به سران کشورها و کشورهای ۱+۵ و احتمال پرواز مستقیم به تهران و آمریکا تصریح کرد: هیچ تصمیم دولتی و یا اینکه هیات وزیران مصوبه‌ای برای پرواز مستقیم به آمریکا و یا هر کشور دیگری صورت بگیرد، در حوزه کار دولت نیست.

شرکت هواپیمایی بر اساس برنامه های خود می تواند برنامه های خود را به هر جایی تنظیم کند؛ ضمن اینکه ما محدودیت هایی در قبل از اجرای برجام و لغو تحریم ها داشتیم به شکلی که امکان سوخت گیری هواپیماهای ما در اغلب فرودگاه های هوایی وجود نداشت و آن تسهیل شد.

مبلغ یارانه نقدی کم نمی شود

نوبخت با بیان اینکه ما نمی توانیم مبلغ یارانه ها را تقلیل بدهیم، تصریح کرد: به همین دلیل آنهایی که به این رقم نیازمند نیستند را حذف کردیم.

سخنگوی دولت در خصوص برنامه های دولت برای بازنشسته ها گفت: همانطور که عرض کردم برای سال آینده یک اقدام کلی برای تمام شاغلین و بازنشستگان انجام شد و آن این است که ۱۲ درصد به حقوق همه از سال ۹۵ نسبت به دریافتی سال ۹۴ اضافه خواهد شد، اما برای بازنشستگان که یک میلیون و ۲۶۰ هزار بازنشسته کشوری و ۴۰۰- ۵۰۰ هزار بازنشسته لشکری هستند که حقوق بیش از یک‌میلیون نفر از بازنشستگان کشوری بین ۷۵۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان است؛ اقدامی که ما برای بازنشستگان انجام دادیم و جامعه هدف ما نیز این یک میلیون نفر است این بود که به طور متوسط حقوق آنها ۲۰ درصد اضافه شده است.

 آنهایی که ۷۵۰ هزار تومان حقوق می گیرند ۴۰ درصد به حقوقشان اضافه شده است و حداقل حقوق در سال آینده دیگر ۷۵۰ هزار تومان نیست. بلکه یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: برای کاهش فاصله و نابرابری در راستای عدالت به نسبت کسانی که حقوقشان کمتر است در سال ۹۵ صورت گرفته است و علاوه بر آن تمامی بازنشستگانی که از دولت به عنوان پاداش بازنشستگی مطالباتی دارند بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه اختصاص داده ایم و تمام کسانی که پاداش بازنشستگی طلب دارند را پرداخت خواهیم کرد.

هیچ انتظاری فراتر از قانون از شورای نگهبان نداریم

سخنگوی دولت در خصوص رایزنی‌ها برای رد صلاحیت‌ها و اینکه آیا رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری رایزنی داشته است یا خیر، گفت: آقای رئیس‌جمهور جلسات منظمی با مقام معظم رهبری دارند و قطعا در این جلسات مسائل مختلف کشور مورد بحث قرار می‌گیرد. یکی از این مباحث می‌تواند همین مسئله باشد و این هم یکی از مسائل مهم است که می‌تواند آقای رئیس‌جمهور مطرح کرده باشد. مشخصا نمی‌توانم بگویم که در این جلسات چه مباحثی مطرح شده، اما کسانی که می‌توانستند در راستای بحث تایید صلاحیت‌ها موثر باشند، تا جایی که امکانپذیر بود تماس‌های غیررسمی برقرار شد و ما به عدالت شورای نگهبان امیدوار هستیم. امیدواریم این مشکل در چارچوب قانون حل شود و ما هیچ انتظاری فراتر از قانون نداریم.

وی با بیان اینکه قانون مشخص کرده است که مراجع چهارگانه نظر دهند، گفت: ممکن است در حقیقت افرادی ذیصلاح نباشند و هیچ‌کسی دفاع نمی‌کند، اما می‌خواهیم آنهایی که مراجع چهارگانه آنها را تایید کرده‌اند و سالها خدماتشان نشان داده است که می‌توانند برای نظام خدمتگزاران خوبی باشند، انتظار داریم که به جمع خدمتگزاران نظام مجددا بازگردند.

نوبخت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قراردادهای نفتی مسائل زیادی را ایجاد کرده است و روز گذشته نیز سازمان بازرسی مسائل را مطرح کرد؛ الگوی جدیدی که دولت دنبال می‌کند چیست، گفت: ما باید روی منابع نفتی خود به عنوان یک مزیت نسبی کار کنیم. افزایش قدرت تولید ما که لزوما به منزله افزایش صادرات نیست، باید مورد سرمایه‌گذاری کافی قرار گیرد.سخنگوی دولت افزود: سرمایه‌گذاری در عرصه رقابتی است و کشورهای منطقه نیز می‌خواهند ظرفیت تولید خود را بالا ببرند و نیاز به منابع دارند؛ عموما این منابع توسط شرکت‌های بزرگ نفتی انجام می‌شود. رقابتی در منطقه وجود دارد و در منابع مشترک ما با قطر آنها می‌خواهند از این میادین برداشت کنند و ما نیز همین‌طور.

 ما باید در این عرصه رقابتی نوع قراردادی که به آنها پیشنهاد می‌کنیم حداقل جاذبه‌هایی نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها می‌توانند در کشورهای همسایه نیز کار کنند، تصریح کرد: آنها ارزیابی اقتصادی می‌کنند و ما در این خصوص محدودیت‌ها و الزامات قانونی داریم؛ وزارت نفت باید به این الزامات توجه کند و در چارچوب قانون و با نوآوری در قراردادها مسئله حل شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه می‌شود قراردادهای مناسبی را در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه تعریف کرد که برای شرکت‌هایی که قرار است بین ما و کشورهای همسایه انتخاب کنند جاذبه‌هایی وجود داشته باشد، تصریح کرد: وزارت نفت یک مدل قراردادی را در قانون اساسی تهیه کرده است و نکته این است که برخی از کارشناسان نسبت به این قرارداد نقطه‌نظراتی دارند. به هر چه در چارچوب تحصیل منافع ملی باشد، احترام می‌گذاریم. از این رو دولت از همه صاحبنظران و کارشناسان درخواست می‌کند که شما ایده‌های خود و نظرات خود را نسبت به این مدل جدید که وزارت نفت ارائه می‌کند، ارائه دهید.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما حتی به کسانی که از نظر سیاسی حرف زده‌اند دعوت می‌کنیم در یک فضای کارشناسی استدلال خودمان را ارائه دهیم و وزارت نفت این کار را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت در خصوص شبهات پیرامون رد صلاحیت ها گفت: همانطور که وزیر کشور گفت هیات های اجرایی قانون را اجرا کردند زیرا آنها موظف نیستند سلیقه ای رفتار کنند. انتظار ما از مجریان و شورای نگهبان این است که قانون را اجرا کنند و امیدواریم که این اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی دولت درباره انتقادات بی سابقه رئیس جمهور در جمع فرمانداران و استانداران درباره احراز صلاحیت ها تصریح کرد: شورای نگهبان در آن مقطع وارد عمل نشده بود و نظر وی، هیات نظارت بود و مساوی کردن این دو قیاس مع الفارق است.وی در خصوص اینکه ما هم اکنون در چند کشور مبالغ آزاد نشده داریم، اظهار کرد: گزارشی که بانک مرکزی به ما داد با لغو تحریم‌ها همه آن موارد که در ارتباط با بحث هسته ای بلوکه شده بودند، آزاد شدند. در جلسه قبلی ستاد اقتصادی با آقای سیف روی اینکه از این مبالغ چه استفاده بهینه بشود، برنامه ریزی شد.نوبخت در خصوص اختلاف بین شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک تصریح کرد: اینکه همه انتخابات باید به صورت الکترونیک باشد مهم است.دولت هم همین تصمیم را دارد و برای انتخابات آتی هم چون مقطعی بود اعتبارات مالی نیز برای آن در نظر گرفته شد.سخنگوی دولت با بیان اینکه اختلافاتی روی بحث نرم افزار پیش آمد، خاطرنشان کرد: تردید شورای نگهبان در این بخش بود که به صورت صحیح و ایمن نتواند انجام شود زیرا شورای نگهبان انتخابات را همانطور که در قانون آمده است، محرمانه می داند؛ البته انتخابات محرمانه نیست و آراء افراد محرمانه است. در نهایت با تامین نظر شورای نگهبان انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها