احیای پوشش سنتی هرمزگان یا پنهان شدن در پس پرده بومی گرایی؟!



صبح ساحل ، هنری - در روز های اخیر سخنرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس مبنی بر صدور مجوز استفاده از لباس سنتی بندری توسط زنان کارمند و فرهنگیان در ادارات و مدارس سراسر استان واکنش ها بسیاری از مردم در فضای مجازی و سطح استان را در پی داشته است.

کشور عزیزمان ایران گلچینی از اقوام و فرهنگ های متفاوت است که هر گوشه ای از آن با قدمتی به اندازه تاریخ، مردمانی با شکل، نژاد، پوشش و آوا های متفاوت را در خود جای داده است. استان هرمزگان واقع در جنوب کشور یکی از مناطقی است که فرهنگ منحصر فرد آن بر کسی پوشیده نیست و مردمان خون گرم آن گویش، پوشش خاص خود را دارد.

 فرهنگ هرمزگان در حال رنگ باختن

در سال های اخیر شاخصه های فرهنگی مردم هرمزگان مانند تمامی استان های کشور زیر سایه بی توجهی ها در حال رنگ باختن است و شاید نسل جدید نمونه فرهنگ پدران خود را فقط در موزه ها ببینند.

در روز های اخیر سخنرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس مبنی بر صدور مجوز استفاده از لباس سنتی بندری توسط زنان کارمند و فرهنگیان در ادارات و مدارس سراسر استان واکنش ها بسیاری از مردم در فضای مجازی و سطح استان را در پی داشته است.روی آوردن به فرهنگ هر منطقه و احیای آن برای جلوگیری از فراموشی امر پسندیده ایست اما به شرطی که تمام جوانب آن در نظر گرفته شود و با معیار های منطقی سنجیده شود.

 استان های مرزی زیر تازیانه تبعیض

با توجه به دستور صادره از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با موافقت استاندار هرمزگان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نوع پوشش بانوان هرمزگانی در اداره ها و مشاغل دولتی بد نیست نگاهی به وضعیت زنان در این استان بیندازیم.استان های مرزی به خصوص در جنوب کشور سال ها است در زیر تازیانه تبعیض هستند و شهروندان آن ها به خصوص بانوان اصلی ترین قربانیان این بی توجهی ها هستند.

 نبود یک بیمارستان تخصصی زنان و زایمان در قطب اقتصادی کشور

در استان هرمزگان به عنوان قطب اقتصادی و درگاه صادرات کشور بنا به گزارش‌های رسمی خبرگزاری های معتبر در نیم سال اول سال ۱۳۹۶تعداد هفت مادر جوان به علت عدم مراقبت های پزشکی لازم به هنگام زایمان جان سپرده اند.

در استانی که حتی یک بیمارستان تخصصی زنان و زایمان آبرومند وجود ندارد و دختران جوانش بر سر آرزوی مادر شدن جان می بازند پیگیری چنین مصوباتی از جانب استاندار در جهت حمایت از زنان جنوبی توجیهی ندارد.

دستفروشی زنان پدیده ای رایج در جنوب کشور

در حالی که بسیار از زنان بومی این استان برای لقمه ای نان در زیر گرمای طاقت فرسای جنوب در حال دست فروشی هستند که با بی توجهی به سازمان‌دهی آن ها توسط اداره کار و رفاه اجتماعی یا سایر نهاد های ذی‌ربط توسط مأموران سد معبر شهرداری هتک حرمت می شوند اعلام چنین مصوبه ای بیشتر به موج سواری در آستانه روز ملی خلیج فارس شباهت دارد.

وضعیت زنان هرمزگانی در جزایر و به خصوص روستا ها هم آشفته است و نبود اشتغال و منبع درآمد بانوان تحصیل کرده روستایی را خانه نشین کرده و یا در بهترین حالت به شغل های کاذب پرکار و کم درآمد مشغول کرده است.

 مصوبه پوشش لباس بندری نقطه شروعی

در جهت حمایت و ارائه خدمات به زنان جنوب

توجه به فرهنگ هرمزگان و احیاء حس بومی گرایی در میان مردم جنوب کاری پسندیده است در صورتی که در جهت عوام فریبی و فرار از انجام مسئولیت های خود در قبال شهروندان به خصوص بانوان نباشد.

اگر به مصوبه پوشش لباس بندری در مشاغل دولتی استان هرمزگان را به عنوان نقطه شروعی در جهت حمایت وارائه خدمات به زنان جنوبی بدانیم لازم است در جهت اجرای این طرح قوانین و مقررات مشخصی معین کنیم.

به کار بردن قوانین مشخص در لباس بانوان کارمند هرمزگانی

پوشش زیبای هرمزگانی برگرفته از رنگ ها و نقش های متنوعی و بسیاری است که لازم است با انتخاب یک لباس، فرم مناسب پوشش کارمندان را از ارباب رجوع جدا کرد.

همچنین در طراحی این لباس ها رعایت شئونات اسلامی و محدودیت های بانوان در نظر گرفته شود و از به کار بردن سلایق شخصی تا جای ممکن جلوگیری به عمل آورد.

 پوشش و گویش هرمزگان احیا شود

منصور رئیسی یکی از شهروندان بندرعباسی با اشاره به دستور مدیر کل ارشاد هرمزگان، اظهار کرد: با صنعتی و تجاری شدن هرمزگان و ورود مهاجران از سایر نقاط کشور به این پهنه از خاک کشور عزیزمان ایران، گرد و غبار سنگینی بر فرهنگ و سنت هرمزگانی ها نشست و روز به روز گویش و پوشش اصیل استان دستخوش تغییرات زیادی شد تا جایی که فرهنگ هرمزگانی ها تحت تأثیر فرهنگ بیش از ده ها اقوام ایرانی قرار گرفت.

این شهروند هرمزگانی بیان کرد: هرمزگانی ها از ابتدای تولد فرزندانشان با این ذهنیت که کودک در ابتدای آغاز مدرسه در مقابل همکلاسی های غیر بومی خود قدرت تکلم ضعیف تری دارد و نیازمند آموزش زبان فارسی از ابتدای تولد می باشد؛ از همان آغاز از نعمت تکلم به زبان مادری محرومش می کردند تا بلکه بهتر کتاب بخواند و ارتباط برقرار کند اما غافل از اینکه دیگر کودک نمی تواند گویش اصیل مادری و واژه های زیبای هرمزگانی را فرا بگیرد؛ و کم کم این نوع گویش محلی به فراموشی خواهد رفت.

 فرهنگ های بیگانه پوشش از دهه ۸۰ وارد بندرعباس شد

رئیسی افزود: هرمزگانی ها خصوصاً بانوان هرمزگانی با توجه به تنوع رنگ و طرح های شاد و متنوع در طراحی و دوخت لباسهایشان تا کنون با تعصب ویژه این سنت را حفظ نموده اند و با تمام توان پیش می روند و در مراسمات عروسی و سطح جامعه به عنوان پوشش اصلی خود استفاده می کنند.

شهروند بندرعباسی گفت: در دهه ۸۰ به بعد موج عظیمی از لباسهای تنگ و کوتاه به عنوان مانتو کوتاه، شلوار تنگ خصوصاً شلوار لی و شلوار کوتاه، مانتوهای جلو باز و… روانه بازارهای استان شد؛ که اثرات بدی بر استفاده از پوشش هرمزگان گذاشت.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: دختران و زنان جوان به تبعیت از فرهنگ تحمیلی سایر استان ها گرایش شدیدی به این پوشش نامناسب پیدا کردند.

 سازمان های فرهنگی تلاششان را در جهت

احیاء فرهنگ هرمزگان بیشتر کنند

وی اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تلاش های زیادی در جهت حفظ آداب و سنن هرمزگان کرده است اما زندگی در کنار سایر اقوام با فرهنگی کاملاً متفاوت بی شک تأثیر خود را بر فرهنگ منطقه خواهد گذاشت.

شهروند هرمزگانی بیان کرد: اکنون پس از سال‌ها به دستور استاندار هرمزگان این امر محقق شد و زنان هرمزگانی با استفاده از پوشش اصلی خود در محل کار حاضر شده و نشان خواهند داد هرمزگان سرشار از فرهنگ غنی و اصیل بوده و است.رئیسی گفت: ای کاش سازمان های فرهنگی هرمزگان این حرکت زیبای استاندار هرمزگان را خیلی زودتر از این ترویج می دادند.وی خاطر نشان کرد: پوشش زنان هرمزگانی یکی از نمونه های برتر در بین استان های کشور شناخته شده است و انشاالله جایگاه اصلی خود را در کشور و استان پیدا خواهد کرد.

 متحدالشکل بودن لباس در سازمان‌های اداری جهت

تمرکز دادن کارکنان به کار است

مجتبی کمالی، یکی دیگر از شهروندان هرمزگانی در خصوص این تصمیم، اظهار کرد: عجیب است در حالی که در کلیه کشورها ساماندهی لباس پرسنل از کارگر گرفته تا کارمند و پرستار و ….مورد توجه قرار گرفته، بطوریکه حتی شرکتهای خصوصی نیز این موضوع را مد نظر قرار داده‌اند و حتی دامنه این ساماندهی به مراکز تفریحی و سیاحتی و… هم کشیده شده، دستور این بزرگوار اوضاع ادارات و مدارس را کاملاً در هم خواهد ریخت.این شهروند هرمزگانی افزود: از دلایل متحدالشکل بودن لباس در سازمان‌های اداری تمرکز دادن کارکنان به موضوع کار و فقط کار است بدین ترتیب وضعیت لباس و پوشش مخصوص در بین زنان در اولویت قرار خواهد گرفت‌.

کمالی تصریح کرد: لباس سنتی در استان تعریف خاص و محدوده خاص ندارد و بر محور رنگ، طرح و هزینه، بافت و مدل و …خاصی تعریف نشده بلکه تنوع وسیعی دارد ./هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها