از سکوت بازار تا سفره بی آجیل شب یلدا



صبح ساحل ، اقتصادی - پاییز رفته‌رفته رخت بسته و یلدا به انتظار زمستان نشسته است، هرسال نزدیک یلدا که می‌شود هیاهوی کوچه و بازار حظ آمدن سرمای زمستان و شب‌نشینی‌های گرمش را دوچندان می‌کند؛ امسال اما گویی هیاهوی بازار لای باروبندیل پاییز به خواب رفته است...

این روزها با نزدیک شدن به شب یلدا به دنبال سنت دیرینه این جشن باستانی انتظار می‌رود بازار خرید آجیل و خشکبار هم داغ باشد اما افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها قدرت خرید مردم را تا حتی حذف آجیل از سفره شب یلدا پایین آورده است. به همین سبب برای بررسی وضعیت خریدوفروش آجیل و خشکبار به بازار روز بندرعباس رفتیم.

خیلی‌ها با دیدن قیمت‌ آجیل‌ها دست‌خالی برمی‌گردند

 ما هم از کم شدن توان خرید مردم ناراحتیم

یک فروشنده آجیل و خشکبار در شهر بندرعباس  اظهار کرد: آجیل شب یلدا از رسم و رسوماتی است که مردم ایران دارند و به تاریخ چند هزارساله کشورمان برمی‌گردد و بسیار بااهمیت است اما متأسفانه خیلی نسبت به سال‌های گذشته افزایش قیمت داشته‌ایم.

امید شکوه کمبود عرضه و فراوانی جنس نسبت به سال‌های گذشته به‌خصوص درزمینهٔ پسته بادام و گردو و افزایش قیمت ارز، و کاهش محصول کشاورزان تا نزدیک به یک‌چهارم را از دلایل اصلی افزایش قیمت آجیل و خشکبار عنوان کرد و افزود: متأسفانه تعداد مشتری‌ها بسیار کم شده است چراکه مردم توان خرید ندارند، افزایش قیمت نسبت به سال گذشته خیلی زیاد و سرسام‌آور بوده؛ خیلی‌ها قیمت‌ها را که می‌بینند دست‌خالی برمی‌گردند و برخی هم نسبت به بودجه‌شان در حد سفره شب یلدایشان خرید می‌کنند.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل 150 تا 200 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: سال گذشته آجیل شب یلدا حدود 48 تا 50 هزار تومان بوده و امسال آجیل با کیفیت پایین‌تر را 80   هزار تومان و آجیل‌های با کیفت بالاتر را در قیمت‌های بالاتری در اختیار مشتری قرار داده‌ایم.

این فروشنده آجیل و خشکبار در شهر بندرعباس با اشاره به اینکه ما خود از این افزایش قیمت و کم شدن توان خرید مردم بسیار ناراحت هستیم، بیان کرد: امیدواریم با این شرایطی که دارد به وجود می‌آید و کاهش قیمت ارز توسط دولت، قیمت‌ها کاهش یابد و توان خرید مردم بیشتر شود.

فروشندگان حق افزایش سرخود قیمت آجیل

و خشکبار در شب یلدا را ندارند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بندرعباس  اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال شرایط خیلی سختی در تولید آجیل و خشکبار در کشور به علت کم‌آبی، سرما، آفت و مسائل این‌چنینی به وجود آمده و همچنین افزایش هزینه کارگران، قیمت آجیل و خشکبار نیز به‌تبع آن بالا رفته است.

اشکان عباسیان امین با بیان اینکه نوسانات ارزی نیز در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نبوده است، افزود: در حوزه آجیل و خشکبار صادرات و مقداری هم واردات داریم و این مسئله موجب می‌شود نوسانات ارز تأثیر خود را در قیمت‌گذاری‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان حق افزایش سرخود قیمت آجیل و خشکبار در شب یلدا را ندارند، تصریح کرد: فروشندگان می‌توانند 10 درصد سود مجاز به‌اضافه دو درصد کرایه حمل را به قیمت خریداری شده اضافه کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بندرعباس ادامه داد: اینکه چه نوع آجیلی از مرغوب تا معمولی با هر قیمتی در اختیار مشتری قرار بگیرد بستگی به ذائقه خود مردم دارد، مشتری حق انتخاب دارد و می‌تواند بین آجیل سوپرلوکس و معمولی انتخاب کند.

عباسیان امین در تشریح قیمت برخی انواع آجیل در بازار عنوان کرد: آجیل مخلوط از 60 هزار تومان تا 140 هزار تومان، آجیل شیرین از 80 هزار تومان تا 180 هزار تومان، پسته از 160 هزار تومان تا 260 هزار تومان، کشمش سبز از 20 هزار تومان تا 35 هزار تومان، انجیر خشک از 50 هزار تومان تا 140 هزار تومان و ... در بازار موجود است و مردم می‌توانند بنا به ذائقه و قدرت خرید خود انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه برخی آجیل‌ها مثل تخمه آفتابگردان و گردو که مصرف مردم نسبت به سطح زیر کشت ما بالاتر است وارد می‌شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از فروشندگان از نمایشگاه‌های عرضه مواد غذایی و آجیل و خشکبار ناراحت هستند و حق هم دارند، چراکه هر فروشگاه ما خود یک نمایشگاه است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بندرعباس با اشاره به اینکه ما باسیاست‌های دولت مبنی بر عرضه آجیل و خشکبار در نمایشگاه‌ها موافق هستیم اما با نحوه ثبت‌نام مخالف هستیم، بیان کرد: باید از واحدهای صنفی توانمند شهرستان بندرعباس و استان هرمزگان در این نمایشگاه‌ها استفاده شود.

عباسیان امین همچنین ابراز کرد: متأسفانه حضور وانت‌بارها و خودروهایی که در کناره راه‌ها و خیابان‌ها به عرضه آجیل و خشکبار می‌پردازند نیز در وضعیت بازار تأثیر می‌گذارند؛ در این خصوص مکاتبات بسیار زیادی با فرمانداری، پلیس راهور، نیروی انتظامی و ... داشته و اظهار کرده‌ام که به این موارد رسیدگی کنند، علاوه بر عدم نظارت بر کیفیت مواد غذایی عرض شده توسط این خودروها، بر سیمای شهر نیز تأثیرات بسیار بدی می‌گذارند به همین سبب از مسئولین خواهش می‌کنم این مسئله را یک بار برای همیشه حل کنند.

وی در خصوص علت پایین‌تر بودن قیمت آجیل و خشکبار عرضه شده توسط وانت‌بارها و خودروهای کناره راه‌ها، اظهار کرد: متأسفانه کیفیت آجیل و خشکبار عرضه شده مورد نظارت قرار نمی‌گیرد و معلوم نیست کجا و در چه کارگاه‌هایی فراوری می‌شوند، از طرفی نیز این خودروها هیچ‌گونه مالیات، عوارض شهرداری، پول آب و برق، اجاره مغازه و...پرداخت نمی‌کنند و همه این موارد تأثیرگذار است./ایسنا

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها