آنفلوآنزا قاتل دو زن باردار در هرمزگان



«دو زن باردار در هرمزگان به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند.» این خبر به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رسانه ها اعلام شد و دست به دست در فضای مجازی چرخید،  سوالاتی ایجاد شد  که گاهی همراه با وحشت بود و استرس.
ناگفته نماند این بیماری ترسناک هر ساله با شروع فصل پاییز تا پایان زمستان مهمان ناخوانده  کشورمان است  و افراد ضعیف را قربانی می کند اما تعداد این افراد قربانی خیلی خیلی کم است چرا که افراد به خصوص پر خطر شامل کهنسالان، زنان باردار، کودکان زیر 6 ساله و...  با رعایت موارد بهداشتی و درمانی ،  این غول بی شاخ و دم را از پا در می آوردند.


 بهبودی 11 بیمار در استان


به گفته دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، این دو زن جوان  فوت شده از اهالی خمیر و بستک،  18 هفته و 27 هفته باردار بودندکه  با شروع فصل ورود آنفلوآنزا دچار این بیماری شدند وجان سپردند. از اول مهر تاکنون ۸۸ فرد مشکوک به بیماری آنفلوآنزا در هرمزگان شناسایی شدند که آزمایش 13 نفر آنها مثبت از آب درآمد، به جز این دو زن باردار، همگی درمان و از بیمارستان مرخص شدند.


 مرگ 19 نفر در کشور


آنفلوآنزا بیماری واگیرداری است که توسط نوعی ویروس» آر. ان.‌ای» از خانواده اورتومیکسویریده (Orthomyxoviridae) ایجاد می‌شود،بیماری‌ای که بر اساس اعلام مسؤولان وزارت بهداشت تاکنون جان 19 نفر از هموطنان در کشور را گرفته است، البته همه افراد فوتی یا بستری شده، مبتلا به بیماری زمینه‌ای اعم از بیماری‌های تنفسی، قلبی، سرطان و... بوده‌اند . نکته قابل توجه اینکه رعایت نکردن نکات بهداشتی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.


شروع این بیماری


عطسه و سوزش گلو، این استارت بیماری سرماخوردگی و یا آنفلوانزا است که با گذشت یکی، دو روز بدن تب می کند و گاها با سوزش تب ، بیمار از خواب می پرد و  یا اگر هم چند ساعتی پلک روی پلک بگذارد سرفه‌های شبانه و آب‌ریزش بینی نمی‌گذارد شب را به راحتی به صبح برساند، اکثر این افراد خودسرانه  به سمت  چند مسکن و آنتی‌بیوتیک می روند غافل از اینکه مصرف این داروها نه تنها تأثیری در درمان بیماری ندارد بلکه ممکن است عوارض آن را تشدید کند. بعضی افراد هم به درمان‌های خانگی برای رفع گلودرد و.. روی می آوردند مانند مصرف مایعات از جمله آب ولرم همراه با عسل و لیمو ،خوردن سوپ  و...، را امتحان می کنند  که در این صورت گزینه بهتری را انتخاب می کنند.
 دست دادن و روبوسی  عامل مهم انتقال ویروس
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مورد گفت: این بیماری تنفسی که ریه‌ها، بینی، و گلو را درگیر کرده و با علائمی مانند سرفه، بدن درد و گلودرد، خود را نشان می‌دهد. دکتر نوروزیان با بیان اینکه  آنفلوآنزا یک بیماری بسیار واگیردار است و از طریق قطرات ریز مایع بدن که می‌توانند در نتیجه سرفه، عطسه یا صحبت در هوا پراکنده شوند قابل انتقال است ادامه داد: فرد مبتلا به آنفلوآنزا می‌تواند بیماری خود را از طریق تماس فیزیکی، مانند دست دادن، به دیگران منتقل کند. به گفته وی،  این بیماری گریبان افراد مسن و کودکان و همچنین افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند را زودتر از بقیه می‌گیرد و به این راحتی هم نمی‌شود از شر آن خلاص شد. شروع تمام این گرفتاری‌ها از یک دست و روبوسی ساده با فرد مبتلا به «آنفلوآنزا» بوده است .


 تزریق کدام داروها ممنوع است؟


مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان آنفلوآنزا نه تنها کمکی به درمان این بیماری نمی‌کند بلکه ممکن است عوارض آن را تشدید کند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تایید این مطلب  و  درباره تزریق دگزامتازون در افراد مبتلا به آنفلوآنزا گفت : تزریق دگزامتازون در موارد ابتلا به آنفلوآنزا اصلا توصیه نمی‌شود؛ چراکه دگزامتازون نوعی کورتون تزریقی است و هرچند که علائم التهاب را کاهش می‌دهد، اما ممکن است باعث کاهش قوای سیستم ایمنی فرد شود و وضعیت آنفلوآنزا را در بیمار وخیم‌تر کند. وی بیان کرد: بنابراین توصیه می‌کنیم که افراد مبتلا به آنفلوآنزا حاد به هیچ عنوان به تزریق دگزا به‌ویژه به صورت خودسرانه اقدام نکنند.این بیماری یک عفونت ویروسی است که با استفاده از استامینوفن‌های ساده، مایعات گرم و استراحت در خانه بهبود پیدا می‌کند. در این زمینه علاوه بر نهی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف داروهای کورتون‌دار نیز در طول دوره بیماری توصیه نمی‌شود.


 تزریق واکسن برای افراد پرخطر


به این نکته توجه کنید که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد جامعه توصیه نمی‌شود اما گروه‌های حساس مانند زنان باردار، کودکان و افراد مسن نباید از تزریق این واکسن غافل شوند.دکتر نوروزیان در این خصوص تصریح کرد: همه افراد به ویژه افراد بالای ۶۵ سال و کودکان ۳ تا ۱۲ سال مجاز به دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند و کسانی که بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیابت و به نوعی با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی سروکار دارند و زنان باردار بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

 
 پیشگیری 


«مردم اگر علائمی چون آبریزش بینی، تب، بدن‌درد و... دارند، از رفتن به محل کار و یا فرستادن کودک دارای این علائم به مدرسه، به مدت یک هفته  جدا خودداری کنند، دست ندهند، روبوسی نکنند، اگر آبریزش بینی دارند از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنند و بلافاصه دست‌شان را با آب و صابون بشویند. باید توجه کرد که شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و یا محلول و ژل ها شستشو منجر به قطع زنجیره عفونت‌های ویروسی می‌شود «. دکتر نوروزیان با بیان این مطلب تاکید کرد که   پایه اصلی کنترل این بیماری، شست‌وشوی دست‌هاست و حداقل ظرف ۳۰ دقیقه این ویروس از طریق دست‌های آلوده می‌تواند به فرد دیگری منتقل شود. وی اظهار داشت: همچنین دستگیرها، میله ها ، دکمه آسانسورها و... در اماکن عمومی به شدت آلوده است  و ویروس آنفلوانزا تا 24 ساعت بر روی این سطوح می ماند و قابل انتقال است که اگر افراد دستشان به این سطوح برخورد کرد حتما بلافاصله دستها را بشورند ، نکته قابل توجه اینکه این ویروس 2 تا 8 ساعت در دستها می ماند و قابل انتقال است.
 درمان بیماری
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص درمان این بیماری گفت: بر اساس اظهارات متخصصان دوره درمان این بیماری حدود 4 الی 10 روز طول می‌کشد که استراحت مطلق، مصرف سبزی‌ها، استفاده از مکمل‌های ویتامین C و مایعات گرم می‌تواند کمک زیادی به درمان این بیماری کند اما در مواقع تشدید این بیماری لازم است بیمار به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها