ATR ها به کمک تجارت هرمزگان آمدند

از اشتغال‌زایی تا کارآفرینی همه در هاب تجارت با قطر


نویسنده: سامیه طهورنیان

ایر لاین ایران ایر یک  مسیر تجاری هوایی جدید بین بندرعباس و قطر را راه‌اندازی کردند. با آمدن هواپیماهای ATR جدید پسابرجامی به ناوگان هوایی خلیج‌فارس، محور‌های هوایی بندرعباس به شهرهای دیگر کشور نو سازی شد و اکنون با راه‌اندازی خط جدید هوایی بندرعباس به قطر یک فرصت استثنایی برای استان هرمزگان به وجود آمده است.

مسیر قطر را دریابیم

به گزارش صبح ساحل، قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بر اساس سرانه تولید ناخالص داخلی است که در بین داده‌های سال‌های گذشته در رده‌های پنجم و هفتم جهانی قرار دارد.کشور قطر مساحتی بالغ‌بر 11 هزار کیلومترمربع و جمعیت دو میلیون و 600 هزارنفری دارد. بیش از 85 درصد جمعیت قطر، اقلیت‌های هندی، نپالی، بنگلادشی، پاکستانی، فیلیپینی و ایرانی هستند و جمعیت قطری‌ها کمتر از 15 درصد آن است. بنا به آمارهای سال‌های اخیر، کشور قطر تولید ناخالص داخلی 156 میلیارد دلاری در سال داشته و فروش گاز مایع، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی این کشور جنوب خلیج‌فارس است و ایران در شمال خلیج‌فارس و دریای عمان با جمعیتی 80 میلیون نفری تولید ناخالصی در حد 412 میلیارد دلار داشته است.

       

برگزاری دوره‌های آموزشی تجارت با قطر

میز قطر در تابستان جاری اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه برای مردم هرمزگان جهت تجارت با قطر کرد. در این دوره پس از آشنایی و آموزش‌های لازم برای داوطلبین کارت بازرگانی صادر شد. این‌یکی از برنامه‌های میز قطر برای بهبود مسیر تجاری بین ایران و قطر بود. اما اعضای میز مشترک از نبود یک تعامل سازنده بین بخش‌های اجرایی و خصوصی گلایه داشتند. حمل‌ونقل یکی دیگر از مواردی بود که دست هرمزگان را برای رسیدن به یک تجارت مناسب کوتاه کرده بود. این هاب هوایی کمک شایانی به تجار و متقاضیان تجارت با قطر خواهد کرد زیرا در نبود آن تجار مجبور به رفتن به مسیرهای طولانی‌تر و   گران‌تر می‌شدند که این‌یک امتیاز منفی برای یک کسب‌وکار است.

 

هواپیماهای ATR جهشی در حمل‌ونقل هوایی بندرعباس

این ملخ‌های سریع و کوچک که در کلاس خود در رده امن‌ترین هواپیماهای کوتاه برد هستند، سال‌های گذشته در اختیار ناوگان هوایی بندرعباس قرار گرفت. ابتدا قرار بود تنها برای شهرهای بزرگ هم‌جوار استان هرمزگان مورداستفاده قرار بگیرد. اما به دلیل درخواست‌ها برای راه‌اندازی یک مسیر مناسب بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شرایط لازم برای ایجاد یک خط هوایی بین قطر و بندرعباس به وجود آمد.هم‌اکنون دو فروند از ۲۰ فروند هواپیمای ATR پسابرجامی خریداری‌شده در استان هرمزگان مستقر هستند. ظرفیت این هواپیماها بین ۶۵ تا ۷۰ نفر است که مسافران را جابه‌جا می‌کند و حتی می‌توانند درزمینهٔ باربری نیز خدماتی داشته باشند.

ازجمله مشخصات عملکردی سری این سری از ATR می‌توان به‌سرعت کروز (پیمایش طولانی) 510 کیلومتر در ساعت و بُرد پروازی 1500 کیلومتر اشاره کرد. این برد پروازی برای پوشش اکثر مسیرهای درون ایران کفایت می‌کند و حتی می‌تواند فرودگاه‌های مرزی را به شهرهای واقع در کشورهای همسایه متصل کند.این هواپیماها توانایی جابجایی 68 مسافر را در هر سفر دارند. این هواپیما علاوه برداشتن قابلیت حرکت در ارتفاع پائین می‌تواند تا سقف ارتفاع 25 هزارپایی نیز اوج‌گیری کند. این قابلیت به هواپیما کمک می‌کند در هر شرایط جوی و همچنین شرایط طبیعی (کوه یا دریا) ازنظر ارتفاع پروازی بهترین کار آیی را ارائه دهد.

   

کارآفرینی کترینگ هما در بندرعباس

با آمدن هواپیماهای ATR در فرودگاه بندرعباس نیاز به یک کترینگ با استاندارد جهانی در فرودگاه بندرعباس حس می‌شد که این اتفاق در 14  آذر سال 98  افتاد و کیترینگ هواپیمایی هما در فرودگاه بندرعباس برای سرویس‌دهی به پروازهای بین‌المللی راه‌اندازی شده است. افتتاح این کترینگ  باعث اشتغال‌زایی بیشتر در استان هرمزگان شده است و در کنار آنا استانداردهای فرودگاه بندرعباس را بالاتر برده است. در نظر بگیرید که وجود یک کترینگ شناخته‌شده در بندرعباس نه‌تنها  باعث رضایت‌مندی مسافران برای سفرهای منطقه‌ای می‌شود  بلکه یکی از شاخص‌های اصلی برای هر ایرلاین است.

شرکت هواپیمایی هما اولین کیترینگ دارای تائیدیه گردشگری حلال را در خاورمیانه ایجاد کرده است و هم‌اکنون به مسافران داخلی، بین‌المللی و مسلمان خدمات کیترینگ حلال ارائه می‌دهد. با توجه به توافقات به‌عمل‌آمده به‌زودی پروازهای دوحه (قطر) به بندرعباس با استفاده از ناوگان هواپیماهای ATR هما می‌تواند قدم بزرگی برای پیشرفت استان هرمزگان از این طریق فراهم کند. در گزارش بعدی به مزایا و جاذبه‌های گردشگری قطر خواهیم پرداخت.

     

از اشتغال‌زایی تا کارآفرینی همه در هاب تجارت با قطر            

       

       

از اشتغال‌زایی تا کارآفرینی همه در هاب تجارت با قطر                

 

از اشتغال‌زایی تا کارآفرینی همه در هاب تجارت با قطر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها