گفت‌وگو اختصاصی «صبح‌ساحل» با نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان:

اشتغال جوانان بومی اولویت تمام دستگاه ها در سال 99 / ساماندهی اشتغال جوانان بومی چهره فقر هرمزگان را از بین خواهد برد



حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده اولین نماینده بومی ولی فقیه در استان هرمزگان است. او از تاریخ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸به‌عنوان جانشین حجت الاسلام والمسلمین نعیم آبادی منصوب شدند. به مناسبت طلوع سال جدید به سراغ ایشان رفتیم تا به‌عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته سیاسی استان در خصوص مسائل مهم استان گفت و گو کنیم.آنچه می‌خوانید خلاصه‌ای از گفت‌وگوی چندساعته با ایشانست.

 

به عنوان اولین نماینده بومی ولی فقیه در هرمزگان پیام نوروزی خود را برای سال جدید بگویید و اینکه سال آینده را چطور می بینید؟

حلول سال نو را به مردم ایران بویژه هم استانی های عزیز تبریک و تهنیت عرض کنم. ان‌شاالله سالی پر از موفقیت، سربلندی برای مردم هرمزگان باشد. در سالی که گذشت هرمزگانی های خونگرم و نجیب در همه صحنه های انقلاب حضور داشته و حماسه های مختلفی خلق کردند. حماسه بزرگ مردم استان در راهپیمایی 22 بهمن، ایام شهادت سردار دلها و حضور پرشور در انتخابات نشان از آن دارد که معدل مشارکت هرمزگانی‌ها در قیاس با کشور نمره بسیار خوبی است. از یکایک هم استانی ها برای خلق چنین حماسه ای قدردانی و تشکر می کنم. رهبر معظم انقلاب سال 1398 را سال رونق تولید در کشور نامگذاری کردند در سال جدید (سال 1399) رونق تولید در استان همچنان باید گسترش پیدا کند. ظرفیت های استان نقد شود. همچنین با توسعه ارتباط هرمزگان با استان های دیگر هم‌افزایی ظرفیت‌ها را داشته باشیم. سال نو همیشه با تحولاتی همراه است. همانطور که در دعای تحویل سال هم به مومنین گفته شده "یا مقلب القلوب و الابصار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الا احسنا الحال" باید به مانند طبیعت دلهای مومنین در سال جدید حیاتی نو پیدا کند و روح و فرهنگ حماسی ملت ایران و مردم هرمزگان افزایش یابد. سال 1399 سال مقاومت بیشتر مردم ایران در مقابل فشار حداکثری دشمنان است. نجابت مردم هرمزگان را در بزنگاه های سال 98 دیدیم. در تحرکاتی که جریانات ضد انقلاب در کشور ساماندهی کردند از جمله بحث بنزین، هرمزگانی‌ها با نجابت و صبوری مقاومت کردند و پشت نظام اسلامی ماندند. سال 99 نظام جمهوری اسلامی و دولت مردان باید مزد صبوری و مقاومت مردم هرمزگان را با کار، تلاش و خدمت به آنها بدهند.ان شالله سال جدید سالی همراه با موفقیت برای مردم هرمزگان و ایران باشد.

در طلیعه‌ی سال نو لازم می بینم به مردم بگویم خوشبختانه استان هرمزگان در همه عرصه ها دارای ظرفیت های بسیاری است. دریا بزرگترین نعمتی است که خداوند به استان و مردم ما هدیه داده است. اما متاسفانه تنها 10 درصد از این نعمت در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما از ورزش های دریایی بسیاری محروم هستیم. بخش گردشگری دریا و اشتغال از طریق دریا مواردی است که در سال جدید باید مورد توجه ویژه مسئولین استانی قرار بگیرد. هرمزگان جز پنج استانی است که بیشترین نرخ بیکاری جوانان را در کشور دارد. در حالی که ظرفیت های بسیار بالایی در زمینه های صنعت، کشاورزی، شیلات و.. دارد. آرزوی من این است در سال 99  شاهد روند رو به بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش نرخ بیکاری در استان باشیم. جوانان ما بتوانند با ایجاد شغل های مولد در بخش‌های مختلف وارد عرصه کار، فعالیت، تلاش و سازندگی شوند. امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک شاهد ریشه کن شدن فقر در هرمزگان باشیم. بنده به جد پیگیر روند رشد این دو موضوع در استان هستم. پیگیری های مجدانه ای در زمینه اشتغال از سوی مسئولین استان، دستگاه ها و نهاد های مختلف دولتی صورت گرفته است از آنها تشکر می کنم. از مجموعه‌ صنایع استان درخواست می کنم در سال 99 سهم بیشتری برای جذب جوانان هرمزگانی اختصاص دهند.

 

همانطور که در صحبتهایتان اشاره کردید هرمزگان یکی از استانهایی است که بیشترین نرخ بیکاری را دارد که بتع آن محرومیت و فقر هم گریبانگیر این استان شده، از دیدگاه شما علت فقر در هرمزگان با وجود ظرفیت های فراوان چیست و راهکار شما چیست؟ تلاش مسئولین استان را در این زمینه چطور می بینید؟

 

فقر در هرمزگان ریشه در سه موضوع دارد. موضوع اول بحث مهاجرت های بی رویه‌ از استان های همجوار بویژه جنوب کرمان، مناطق قلعه گنج، کهنوج و حتی سیستان و بلوچستان است که عمدتا قشر فقیر هستند و شرایط مساعدی برای زندگی ندارند. کمیته امداد باید این افراد را زیر پوشش قرار دهد. اگر آمار کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند را دربیاورید متوجه می شوید بخشی از این بالارفتن نرخ فقر مربوط به این مسئله است. موضوع دوم بحث بیکاری در استان است. رابطه معنا داری بین فقر در استان هرمزگان و بیکاری جوانان می بینیم. هر مقداری که بیکاری جوانان مرتفع شود و شغلی پیدا کنند، توانایی آنها برای اداره زندگی خود بیشتر می شود و همین امر مشکلات فقر استان را کاهش می دهد. استاندار و مجموعه‌ نمایندگان مردم در مجلس پیگیر حل این مسئله هستند. ایجاد شغل و اولویت دادن به اشتغال جوانان هرمزگانی بویژه در صنایع استان اصلی ترین دغدغه ما در سال 99 است. نوع تفکر جا افتاده بین مردم در خصوص معقوله کار مسئله‌ سومی است که به موضوع فقر در هرمزگان دامن می زند. جوانان تحصیل کرده دنبال میز و کار اداری نباشند. جوانان ما باید به دنبال کارهای مولد مثل کشاورزی، شیلات و کارهای گلخانه ای و امثالهم باشند. ایجاد این نوع شغل ها هم به تولید و هم به استان رونق می دهد. بخش عمده ای  از اقتصاد مقاومتی در همین بخش است. نوع نگاه جوانان به فرهنگ کار متاسفانه نگاه خوبی نیست. امیدوارم تحصیل کرده‌های ما در این زمینه تجدید نظر کنند.

در سال 98 سازمان جهانی یونسکو هرمزگان را به عنوان دومین استان خلاق کشور در زمینه صنایع دستی معرفی کرد. یکی از راه حل های ایجاد شغل در استان کار کردن در بحث صنایع دستی و مشاغل خانگی است. اگر در این زمینه کار نکنیم در آینده این امتیاز را یونسکو از ما خواهد گرفت. مسئولین باید برای این موضوع برنامه ریزی کنند. من می خواهم از مسئولین سوال کنم که بعد از اقدام یونسکو در هرمزگان به عنوان استان خلاق عرصه صنایع دستی چه کارهایی را انجام دادید؟ آیا برنامه ریزی در بحث آموزش ها و ایجاد مهارت های لازم در خانواده های هرمزگانی اتفاق افتاد؟ که هم شغل ایجاد کنیم و هم بتوانیم رتبه و جایگاه خودمان را در کشور حفظ کنیم. مسئولان در این زمینه باید به مردم گزارش دهند که چه کارهایی را در زمینه فقرزدایی در هرمزگان، اشتغال و تثبیت جایگاه هرمزگان به عنوان شهر خلاق انجام دادند.

در استان هرمزگان ظرفیت ها بالا است. از آن طرف در سطح ملی زیر فشار تحریم های اقتصادی هستیم. طبیعتا توقع و انتظار نداریم که توسعه خدمات رسانی از طریق بودجه های دولتی رخ دهد و بیشتر نگاهمان ورود سرمایه های بخش خصوصی به اقتصاد کشور است. اقداماتی در این زمینه انجام شده است، اما در این خصوص از مسئولان استانی گله مندی دارم زیرا علی رقم اینکه حضرت آقا سال 98 را سال رونق تولید عنوان کردند اما در بخش تولید و سرمایه گذاری آن‌طوری که باید و شاید ما مسئولین جدی نگرفتیم. بنده با علم و آگاهی از فعالیت های استاندار هرمزگان برای رونق بخش خصوصی تشکر می کنم اما در کل دستگاه های ما کند هستند. به آن صورتی که باید مشکلات بخش خصوصی، تولید و سرمایه گذاران را حل کنند، این اتفاق نمی افتد. هرروز شاهد ایجاد دست انداز در مسیر راه سرمایه گذاران هستیم. بنده راجع به این موضوع واقعا رنج می برم. در سالی که رهبر انقلاب فرمودند:"سرمایه گذاران ما رزمندگان خط مقدم مبارزه با دشمن در جهاد اقتصادی هستند." با رزمنده‌ خط مقدم جبهه اقتصادی چه جور باید رفتار کرد؟ با کسانی که اهل خدئه، نیرنگ، سودجویی و منفعت طلبی هستند دستگاه های ما باید با جدیت تمام با آنها مقابله کنند. آنهایی را که می‌بینند کار می کنند اگر یک خطای کوچکی را دیدند تذکر بدهند و دنبال حل آن باشند. در مسیر رونق تولید، کار، تلاش و سازندگی مانع ایجاد نکنند. همه دستگاه ها باید کمک کنند و موانع را از جلوی رونق تولید در هرمزگان بردارند. در سال 99 ان شاالله شاهد شکوفایی کشور و استان در این زمینه باشد.

 

شما به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی استان چه اقداماتی برای آگاهی فرهنگی مردم انجام دادید؟ آیا از ظرفیت رسانه در ترویج فرهنگ و رفع مشکلات آن چقدر استفاده کردید و چرا دستگاه های فرهنگی تاکنون نتوانستند موفق عمل کنند، خیلی ها دلیلش را موازی کاری دستگاه ها می دانند، نظرشما چیست؟

چند ماهی که بنده آمده ام برای ارزیابی عملکرد امور فرهنگی زمان کمی است. ایجاد سند فرهنگی و اجتماعی برای پیشبرد اهداف فرهنگی در استان برای پنج سال آینده از جمله اقدامات صورت گرفته است. با توجه به اینکه هرمزگان فاقد سند فرهنگی بود، مطالعه همگانی توسط تیم تخصصی در این خصوص انجام شد. ان شالله این سند آماده می شود و در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب می رسد که ما بدانیم در پنج سال آینده چه جور باید جلو برویم. این سند نقشه راه آینده استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی است. دومین نقصی که در راه پیشرفت امور فرهنگی استان دیده شد عدم انسجام و هماهنگی در میان نهادها و دستگاه های متولی است. با گروه های مختلفی که در این حوزه فعالیت دارند جلساتی را داشتم و مسائل را با آنها درمیان گذاشتم. حرفای آنها را شنیدم و احساس کردم که همه آنها جزیره ای کار می‌کنند و انسجام و وحدت عملی ندارند. مورد سوم این است که شورای فرهنگ عمومی در زمینه اجرای فعالیت های خود آنطور که انتظار می رود موفق نبوده است. بنده هم به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی از عملکرد این شورا راضی نبوده ام. اما چرا؟ اولا ما باید جایگاه شورای فرهنگ عمومی را برگردانیم که این نیاز به زمان دارد. سه چهار جلسه ای در این بازه زمانی برگزارکردیم. تمام تلاش بنده این بود که وجاهت و جایگاه شورای فرهنگ عمومی به جایگاهی که قانون برای آن تعیین کرده برگردد. مسئله دوم این است که کارگروه های تخصصی متاسفانه به عنوان بدنه کارشناسی شورای فرهنگ عمومی در کنار شورای فرهنگ عمومی نیستند و درواقع فعال نیستند. که در این زمینه هم در کنار آن کارگروه های رسمی که در قانون پیش بینی شده است کارگروه هایی از میان متخصصین دانشگاهی و حوزوی تشکیل شد تا زمینه تهیه محتوا در شورا از آنها کمک بگیریم. ان شالله سال 99 این نقایص را آرام آرام برطرف کنیم. اولویت شورا ایجاد سند و پیشرفت براساس آن است. سند فرهنگی به عنوان نقشه راه استان در این امور تاکنون موجود نبوده است به همین علت اگر از بنده بپرسید که موفق یا ناموفق بوده اید؟ نمی توانم قضاوت کنم زیرا شاخصی نداشتیم. خوشبختانه این شاخص را در سند طراحی خواهیم کرد تا مردم در پنج سال آینده در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی براساس سند چشم اندازی که در عرصه فرهنگی و اجتماعی طراحی خواهد شد، بتوانند مطالبه گری کنند.

رسانه ها مهم ترین یاوران من در عرصه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی هستند. رسانه ها پشتوانه ای بسیار قوی برای بنده و همه مسئولین هستند اما چقدر توانستیم از ظرفیت بالای رسانه ها استفاده کنیم؟ واقعیتش این است که نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم. بنده خیلی از مسائل اجتماعی از جمله طلاق، بیکاری، شایعات، رشوه و... را در سلسله گفتارهای نماز جمعه، عنوان می کنم. انتظار و توقع من از رسانه ها این است که بیایند و این موج را ایجاد کنند. بنده طرح موضوع می‌کنم و از رسانه ها می‌خواهم در خصوص آن موضوع موج اجتماعی ایجاد کنند. این چیزی است که انتظار دارم سال 99 با همین رویکرد با صاحبان رسانه کار کنیم. بنده بدون پشتوانه مطبوعات و رسانه ها قطعا موفق نخواهم بود.  بیشترین امیدم به آنها است. اعتقاد دارم وقتی اصحاب رسانه پای کار می آیند بسیار تاثیر گذار هستند.

درمورد عملکرد نامناسب دستگاه های فرهنگی، بله کاملا موافق این موضوع هستم. یکی از نقص هایی که در این زمینه می بینم همین موازی کاری دستگاه ها است. متاسفانه دستگاه های فرهنگی استان هم افزایی ندارند.گاهی وقتها حتی ناخواسته به نوعی کارهای یکدیگر را خنثی می کنند. موازی کاری یکی از مشکلاتی است که استان هرمزگان را رنج می‌دهد. باید کاری کنیم این موضوع مرتفع شود.

سالهاست در زمینه ایجاد مکان های تفریحی و گردشگری در بندرعباس اقدام های زیادی شده است و اینکه هیچ کاری صورت نگرفته است به نظر شما چند نقطه از بندرعباس را می توان نام برد که جزء این اماکن باشد؟ چرا دستگاه های متولی نتوانسته اند اقدام مناسبی داشته باشند؟

در بحث گردشگری شهر بندرعباس با وجود اینکه یک میلیون گردشگری که هرساله در ایام عید نوروز داریم متاسفانه شرمنده مردم هستیم زیرا یک مکان مناسبی برای گردشگر و تفریحشان شان ندارند. مکان های موجود نیز برای مردم عادی شده و جذابیت های لازم را ندارد. در این زمینه کار نشده است ما اگر روی ساحل کار کنیم موقعیت های خیلی خوبی را داریم. در حوزه شهری، شهرداری موظف به گسترش مکان های تفریحی است. عدم وجود این امکانات یقینا به گسترش آسیب های اجتماعی دامن می زند. اگر فضاهای گردشگری نباشد طبیعتا جوان ها در خیابان ها پرسه می زنند و الاف می گردند. اگر اماکنی باشد که وقت بگذارند و در آن تفریح کنند، از بسیاری از آسیب ها جلوگیری می شود. مثلا بین هرمز و بندرعباس تله کابین بزنند کما اینکه استان های شمالی به مانند این کار را کردند و چقدر جذابیت گردشگری برای شهر ایجاد شده است. شهربازی درست و حسابی نداریم، با توجه به شرایط اقلیمی و ظرفیت دریا ما می توانیم خیلی از کارها را سازماندهی کنیم و رونق دهیم. وضعیت کنار ساحل در حال حاضر اسفناک است. آدم می رود می‌بیند خانم و آقا در یک شرایط بهم ریخته هستند و خود این موضوع به یک کار ضدفرهنگی تبدیل شده است. چقدر ظرفیت گسترش ورزش های آبی را داریم اما هیچگونه سرمایه گذاری نشده است. وقتی اینها نباشد جوان ما جایی را ندارد و احساس سرگردانی می کند. یکی از تکالیف خودم می دانم که این موضوع را پیگیری کنم این حق مردم و جوانان ما است که باید آن را دنبال کنیم. قول می‌دهم در همه آنچه که استان و جوانان هرمزگانی به آن نیاز دارند در کنارشان و با کمک رسانه ها زبان گویای آنها باشم.

با توجه به گردشگری شدن جزایر ایجاد خانه های تیمی در این جزایر علی الخصوص هرمز به شدت رو به افزایش است و باعث آسیب به بنیان خانواده و فرهنگ غنی این جزایر شده، چه اقداماتی برای کنترل این موضوع باید انجام داد؟

هرمز نیاز به یک برنامه متوازن در همه زمینه ها دارد. اگر به مسائل اقتصادی هرمز برسیم از مسائل فرهنگی آن غافل باشیم یا مسائل اجتماعیشان را پیگیری کنیم یا از بخش های دیگر غاقل باشیم، نمی‌توانیم یک توسعه متوازن برای هرمز داشته باشیم. اقدامات خوبی در حال انجام است، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درحال طراحی سند توسعه جزیره هرمز است و تا آماده شدن این سند جزیره هرمز به سامان نمی رسد زیرا نمی‌دانند چه کارهایی باید انجام دهند.  همچنین کمیته امداد امام(ره) کارگروهی را تشکیل داده و به بنده قول دادند در یکی دو سال آینده اعلام می‌کنند که جزیره هرمز تنها شهر و منطقه ای است که در کشور هیچگونه مددجو ندارد. یعنی فقیر نداشته باشد که تحت پوشش کمیته امداد باشد. مسئولان کمیته امداد گفته اند که ما می‌توانیم همه را توانمند سازی کنیم برنامه هایی هم دارند بنده هم پیگیری می کنم ان شالله این هدف در یکی دو سال آینده محقق شود، یا اگر بتوانیم متناسب با شرایط اقلیمی جزیره هرمز بحث توسعه را دنبال کنیم اتفاق های خوبی در این جزیره صورت خواهد پذیرفت. البته بنده بارها گفته ام که  نگاه توسعه ای به هرمز باید متفاوت از جزیره کیش باشد. کیش الگوی مناسبی برای هرمز نیست. اگر کسی قصد زدن پیست دوچرخه سواری یا هتل‌های چند ستاره دارد در جزیره کیش و قشم سرمایه گذاری کند. هرمز جزیره ای سنتی و بوم گردی است و نباید اصل فرهنگ آن مورد تهاجم قرار بگیرد.

حرکتی که در خصوص افزایش خانه های تیمی در این جزیره اتفاق افتاده یک حرکت هدفمند از سوی استان های دیگر است. اینها تورهایی را راه‌اندازی کردند که بعضا دیدم که بعضی از این افراد از لحاظ فکری سالم نیستند. در بین آنها بهایی ها، افرادی با تفکرات اباحه گری و دراویش دیده شده است. این گروه ها هرمز را ناپاک کردند و این اتفاق در فصول سرد سال بیشتر رخ می دهد، که باید جلوی آن را گرفت. جزیره شهیدپرور هرمز نباید درگیر چنین مسائلی شود. عدم وجود خیابان در دور تا دور جزیره یکی از علل بوجود آمدن این موضوع است. اگر خیابان باشد تردد اتفاق می افتد و محیط را برای چنین افرادی ناامن می کند. اگر خیابان و روشنایی نباشد تا مردم و پلیس تردد کنند بستر را برای رشد قارچ‌گونه‌ چنین گروه هایی محیا می کند. بچه های حزب الله باید ورود کنند و هرمز را برای این گروه ها ناامن سازند، درگیری ایجاد نکنند حضورشان به خودی خود محیط را برای آنها ناامن می کند. در این زمینه از همه مسئولین نیروی انتظامی، سپاه، دستگاه های فرهنگی و مردم هرمز خواهش می کنم جلوی رشد این اتفاق را بگیرند و نگذارند هرمز از آن هویت واقعی خودش دور شود و در افوا، انسنه و انظار عمومی جور دیگری معرفی شود. دستگاه های مسئول با این پدیده شدیدا برخورد کنند، بویژه با آنهایی که به صورت تشکیلاتی و تیمی می آیند. بنده اطلاع دارم خیلی از گروه ها در قالب تور از استان های دیگر این باند ها را می‌آورند و وضعیت هرمز را بهم ریختند.

از عدد 1 تا 20 چه نمره ای به عملکرد مسئولین استان (استاندار، فرماندار و شهردار) در سالی که گذشت می دهید؟

من نمرات را براساس میزان ظرفیتی که در اختیارشان بوده می سنجم، اینکه چقدر امکانات و بودجه داشتند. متاسفانه سال 98 شرایط دولت به صورتی بود که کمترین بودجه آمد. کارهای این مقدار حداقلی هم که در استان صورت گرفته با بودجه دولتی نبوده است. هنر ما در جذب بخش خصوصی برای ایجاد ظرفیت های مختلف بوده است که استاندار هرمزگان در این بخش تلاش‌شان قابل تحسین است. اگر بخواهم به استاندار، فرماندار و شهردار از بین عالی، خوب، متوسط و ضعیف نمره بدهم؛ نمره قبولی را از من می گیرند و به آنها خوب می دهم. خوب به معنی عالی نیست. این خوب به معنی آن نیست که این ها نقص ندارند. با توجه به شرایط نمره قبولی را می‌دهیم اما از وضعیت راضی نیستم و انتظارات ما خیلی بالاتر از اینها است. من برای گام دوم انقلاب اسلامی این را کافی نمی‌دانم لذا انتظارم این است که در سال 99 استاندار، فرماندار و شهردار شرایطی را بوجود آورند که نمره عالی بگیرند.

رابطه شما با حجت الاسلام و المسلمین نعیم آبادی چطور است؟

رابطه ا‌ی بسیار خوب، صمیمی و دوستانه داریم. اختلاف سلیقه و نظر وجود دارد اما این اختلاف سلیقه ها باعث نمی شود که شان، منزلت و خدمات حاج آقای نعیم آبادی را فراموش کنیم. بنده به منزل ایشان در قم هم رفته ام. اینکه ما نقد داشتیم معنایش این نیست که خدمات و زحمات ایشان فراموش می شود. تلاش های آیت الله نعیم آبادی نباید فراموش شود. مردم هرمزگان مردم قدردانی هستند که همه چیز را با هم و کنار هم می بینند. بنده هم همینطور قدردانی می‌کنم از خدمات و زحماتی که کشیدند و عمری را در بندرعباس گذراندند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها