رقابت بر سر سهم بازار گردشگری سلامت

امارات در حال تبدیل‌شدن به اولین مقصد توریست درمانی خلیج‌فارس


نویسنده: سامیه طهورنیان

دوبی در سالی گذشته، با 4 درصد افزایش در حوزه جذب توریست درمانی و جذب بیش از سیصد و پنجاه هزار نفر گردش گر در این حوزه به یکی از مهم‌ترین مقصدهای این صنعت در منطقه تبدیل‌شده است.
به گزارش سرویس خلیج‌فارس «صبح ساحل»،  بیش از یک‌سوم از سیصد و پنجاه‌هزار مسافری که برای درمان وارد امارات شده‌اند، از کشورهای آسیایی بودند و پس از آن‌ها اتباع کشورهای عرب و شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس بیشترین تعداد را در این لیست دارند. مقامات دوبی در یک وبینار که روز گذشته و در خصوص بررسی گردشگران سلامت یا توریست درمانی برگزار شد اعلام کردند که شهر دبی در سال 2019 نسبت به 2018 افزایش چهار درصد رشد درزمینهٔ ورود گردشگران پزشکی داشته است.

در حالت کلی توریسم درمانی (گردشگری سلامت) یک هدف را بیشتر دنبال نمی‌کند؛ جذب افراد بیمار و یا زیبا جویان به کشور برای درمان و عمل های زیبایی مانند عمل جراحی زیبایی بینی. در تعریف توریسم درمانی می‌توان گفت که شخص بیمار از یک کشور پیشرفته‌ای به یک کشور در حال توسعه برای درمان بیماری خود مراجعه می‌کند. چنین چیزی در گذشته داشتیم، بله بود؛ اما آن‌ها را نمی‌توان جز صنعت توریسم درمانی آن کشور به حساب آورد. در این حالت مردم از کشورهای کم درآمد به کشورهای ثروتمند در حوزه پزشکی برای درمان بیماری خود مراجعه می‌کردند. به هر حال این مسئله بر اقتصاد آن کشور مفید واقع بود. در چنین صنعتی به نوعی برعکس انجام می‌شود.

مردم از کشورهای پیشرفته برای دریافت خدمات درمانی باکیفیت و باقیمت مناسب یا حتی کشورهای هم سطح به کشورهای دیگر با کیفیت خدمات پزشکی بالا و قیمت های خدمات درمانی مناسب تر و پایین تر مراجعه می‌کند. توریسم درمانی چیست

در تعریف توریسم درمانی (گردشگری سلامت)، سازمان جهانی تعریف زیر را در سایت خود نوشته است: «به کار بردن خدماتی که باعث بهبود یا افزایش سلامت و روحیه فرد با استفاده از منابع طبیعی مانند آب‌های معدنی آب‌ و هوا یا دستورات پزشکی می‌شود. توریست درمانی خدماتی است که در محلی خارج از محل سکونت فرد انجام میشود.» همچنین شعار جهانی که برای توریسم سلامت شامل امکانات و خدمات در حد کشورهای جهان اول یا پیشرفته و قیمت و هزینه‌ها در حد کشورهای در حال توسعه. توریسم درمانی چیست.

وزارت بهداشت امارات که در این نشست شرکت کرده بود گفت: «تعداد گردشگران سلامت و افرادی که به‌طور خاص برای مراقبت‌های پزشکی به دبی سفر می‌کنند در سال 2019 به 350.118 رسیده است. آسیایی‌ها با 34 درصد و پس از آن‌ها گردشگران سلامت از کشورهای عربی و خلیج‌فارس با 28 درصد و مابقی از کشورهای اروپایی با 17 درصد هستند». این آمارها یعنی اینکه امارات در سال‌های آینده می‌تواند رقیب جدی منطقه‌ای در این حوزه شود.گردشگری سلامت یا پزشکی یا مدیکال توریسم؛ یعنی سفر به‌قصد دریافت خدمات درمانی و سلامت یا تندرستی. شهروندان یک کشور به دلایلی مانند نبود امکانات پزشکی موردنیاز یا هزینه بالای یک جراحی خاص تصمیمی می‌گیرند به کشور دیگر سفر کنند.پوست، دندانپزشکی و ارتوپدی بیشترین درخواست‌های تخصصی گردشگری پزشکی امارات در سال 2019 بودند. باروری و چشم‌پزشکی از دیگر تخصص‌های ویژه‌ای بود که گردشگران پزشکی را به امارات جذب کرده است.
امارات قرار است در آینده پروتکل‌های بسیار پیشرفته را خصوص بهداشت و سلامت مسافران را در کشورش ارائه کند. این پروتکل‌ها برای حوزه‌های دیگر هم اعمال خواهد شد. گردشگری و استراحتگاه‌ها نیز باید به جذب مسافر در این حوزه کمک بگیرند. قول تسهیلات و اعطای سهام به بخش خصوصی در امارات نیز داده‌شده است.در این سری از وبینار هایی گه وزارت بهداشت امارات برگزار کرد به رفع مشکلات و چالش‌ها درزمینهٔ بازارهای جهانگردی پزشکی در امارات و بیمه و ارتباط با بیمارستان‌ها نیز پرداخته شد.
محمد المهیری مدیر بخش گردشگری سلامت امارات در این وبینار گفت که مشتاق ادامه همکاری سهامداران با بخش خصوصی حوزه بهداشت و پزشکی است. دبی دارای 20 مرکز دارای مجوز متخصص در طب سنتی، مکمل و طب جایگزین (TCAM) است. این مراکز در حال حاضر هشت سرویس مختلف ارائه می‌دهند و 234 متخصص را به کار می‌گیرند.

  حال صنعت توریست درمانی  ایران در بحران کرونا 

صنعت گردشگری سلامت در کشور ایران طی سال‌های اخیر رفته‌رفته توانمندی خود را به اثبات رسانده بود و به پیشرفت فکر می‌کرد که با شیوع بیماری کرونا از ماه‌های پایانی سال گذشته همه پیش‌بینی‌ها و تمهیدات در این زمینه دچار دگرگونی شد.ایران باوجود رقیب‌هایی چون امارت در منطقه، هم چنان از مقاصد بزرگ گردشگری سلامت در منطقه است و کشورهای هم‌جوار مانند عراق، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه متقاضی استفاده از خدمات و امکانات ایران در این زمینه هستند. اما در ماه‌های گذشته مسئولان حوزه سلامت و گردشگری از افت 95 درصدی ورود گردشگر سلامت به ایران آن هم به دلیل شیوع کرونا خبر داده‌اند. مسئله‌ای که می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد ایران داشته باشد.
 ایران به‌رغم فراهم بودن تمامی امکانات لازم و علم و دانش جامعه پزشکی کشور، هنوز با چالش‌های فراوانی مواجه است و مشکلاتی بر سر راه رونق این صنعت در کشورمان وجود دارد. از سویی امارات کشوری با هشت میلیون جمعیت و وسعتی به‌اندازه یک استان کوچک ایران، به رقمی 350 هزار گردشگر حوزه سلامت رسیده است که با اعطای پروتکل‌ها و خدمات در آینده‌ای نزدیک به برترین مقصد در این حوزه تبدیل خواهد شد. این رقم برای ایران تا پیش از کرونا تنها 600 هزار گردشگر سلامت در طول سال بود است و پس از کرونا که تقریباً زمین‌گیر شده است. حال با این ارقام و اعداد متوجه خواهیم شد که ایران چه ظرفیتی را ازدست‌داده است.
این اتفاقات در حالی می‌افتد که بسیاری از پزشکان ایرانی هم  تمایل به کار در کشورهای همسایه پیداکرده‌اند  و دلالی نیز  این روزها به یکی از آفت‌های اصلی حوزه گردشگری سلامت تبدیل‌شده است. به نقل از معاون درمان وزارت بهداشت، دلالان مهم‌ترین چالش حوزه گردشگری سلامت کشور است و حضور افراد سودجو و دلال در این عرصه، علاوه بر اینکه جایگاه جامعه پزشکی را تهدید می‌کند، می‌تواند به‌نظام سلامت کشورمان نیز آسیب بزند.
مسئولان از مقامات کشور خواستار حضور قدرتمند دانشگاه‌های علوم پزشکی در رقابت با کشورهای همسایه برای جذب بیمار خارجی باشند و بارها عنوان کرده‌اند که ارائه خدمات کیفی به بیماران خارجی و پیگیری روند درمان این افراد بعد از رفتن به کشور خودشان، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند به‌واسطه شرکت‌های دارای مجوز در این عرصه، باعث توسعه صنعت گردشگری سلامت در ایران شود. 
غیرقابل انتشار: 2
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها