کاهش قیمت تخم مرغ و افزایش قیمت مرغ/ قیمت مرغ از ۲۰ هزار تومان گذشت



به گزارش صبح ساحل، مهدی یوسف خانی با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات تخم مرغ سبب کاهش قیمت این کالا در بازار شده است افزود: دو هفته گذشته با صادرات قابل توجه تخم مرغ، قیمت هر کیلو تخم مرغ تا ۴۰ هزار تومان افزایش یافت که هم اکنون با ممنوعیت صادرات، شاهد کاهش قیمت تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم هستیم.

به نوشته خبرگزاری مهر، وی اضافه کرد: نرخ مصوب تخم مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که با ممنوعیت صادرات، در حال حاضر قیمت بازار آزاد با نرخ دولتی این محصول ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ تومان تفاوت دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به اینکه مرغ در بازار به اندازه کافی عرضه می‌شود، ادامه داد: هم اکنون مرغ آماده طبخ در بازار خرده فروشی با قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که علت این افزایش قیمت، بالا رفتن قیمت نهاده و کمبود تأمین آن در بخش دولتی است.

یوسف خانی گفت: قیمت مصوب مرغ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است که با توجه به مشکلات تأمین نهاده، این قیمت نیز به زودی تغییر خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با کاهش قدرت خرید مردم، میزان تقاضا نیز کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که پیش از این قیمت مرغ از ۱۸ تا ۲۲هزار تومان بود و با استمرار روند فعلی نهاده‌های دامی پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ظرف یک‌ماه آینده به سبب کاهش حجم جوجه ریزی افزایش یابد.

هم‌چنین تخم‌مرغ به عنوان یکی از آخرین پناهگاه‌های اقشار کم بضاعت برای تامین پروتئین، این روزها با جهش قیمت مواجه شده است. به طوری که در ماههای گذشته، نرخ آن از حدود شانه ای ۲۰ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان رسید. این در حالی است که تخم‌مرغ از جمله کالاهایی است که ۷۰ درصد نهاده‌های آن یعنی خوراک مرغ از خارج و با ارز دولتی وارد می‌شود.

تنی است که ۸۵ درصد جیره غذایی مرغ تخم‌گذار ذرت و سویا است و زمانی که جیره کاهش می‌یابد یا تغییر می‌کند مرغ، تخم نمی‌گذارد و یا وقتی پروتئین جیره غذایی کاهش یابد، سایز تخم مرغ ریز می‌شود.

در آخرین نوسانات قیمت هر کیلو سویا و ذرت با نرخ دولتی ۳ هزار و ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که در دسترس مرغداران نیست و صاحبان مرغداری مجبور به تهیه در بازار آزاد از قرار هر کیلو ۱۳ هزار تومان هستند و به این دلیل برای جبران هزینه‌های تولید مجبور به افزایش قیمت هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها