در جلسه راهبری تحلیلِ تصادفات هرمزگان مطرح شد:

لزوم ارتقاء ایمنی در حمل و نقل



جلسه راهبری تحلیل تصادفات هرمزگان، در بندرعباس برگزار شد. محور اصلی این جلسه رسیدگی به مشکلات حوزه حمل و نقل و ارزیابی اقدامات ایمنی صورت گرفته در محورهای مواصلاتی استان هرمزگان به استان جنوبی بود. «یوسف عابدینی»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان، «فرهاد صالحیان»، مدیرکل دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، «سرهنگ هادی امیدوار»، رئیس پلیس راه کشور و«سید تیمور حسینی»، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در این جلسه حضور داشتند.
 
 محور بندرعباس-حاجی‌آباد نیازمند علائم کنترلی و نظارت بیشتری است
«یوسف عابدینی»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل هرمزگان در این نشست بیان کرد: «هرمزگان بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتر بزرگراه و جاده‌های حمل‌ونقل دارد. بندرشهیدرجایی و محورهای شمالی استان از پرترددترین مناطق هستند». مدیرکل راهداری و حمل و نقل هرمزگان درباره تحلیل تصادفات در محورهای شرق هرمزگان، گفت: «اغلب تصادفات در جاده‌ها برخورد رخ‌به‌رخ و تردد موتور سیکلت سوارها است. نکته‌ مهم دیگر حضور احشام در این مناطق است که منجر به تصادفات می‌شود». وی با بیان اینکه محور بندرعباس-حاجی‌آباد نیازمند علائم کنترلی و نظارت بیشتری است، در تحلیل تصادفات محور غرب استان اضافه کرد: «در حوزه‌ی غرب، بیشتر جاده‌ها دوطرفه هستند. تخطی از سرعت مجاز و برخورد رخ‌به‌رخ منجر به حادثه می‌شود». عابدینی با تاکید به جابه‌جایی سالیانه ۲۰ میلیون تن کالا از مبدا بندرعباس و همچنین چهار میلیون تن کالای ترانزیتی گفت: «کاهش قابل توجه توقف و انتظار برای دریافت بار به حداکثر چهار روز، موجب دلگرمی رانندگان شده است. علاوه‌بر این مورد، رفع نقاط پرحادثه، افزایش ایمنی محورهای مواصلاتی و افزایش نظارت ها از طریق سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور، نظارت تصویری و تردد شمار برخط، از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل، ایمنی و ترافیک به شمار می‌رود». مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان در این جلسه، خلاصه‌ای از وضعیت حمل‌ونقل استان ارائه کرد.

 هرمزگان، جایگاه هفدهم در شاخص ایمنی حمل‌ونقل
«فرهاد صالحیان»، مدیرکل دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در این جلسه گفت: «بر اساس گزارشات پزشکی قانونی و پلیس راه کشور در شش ماهه اول سال، جاری آمار فوت شدگان بر اثر تصادفات در مجموعه راه‌های برون شهری و روستایی استان هرمزگان، بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است. این رقم در راه‌های روستایی كاهش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس شاخص‌های ایمنی در بازه زمانی ذکر شده، استان هرمزگان در جایگاه هفدهم کشور قرار دارد». صالحیان با اشاره به مدیریت موفق «یوسف عابدینی» در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان، افزود: «حمل و نقل کالا و مسافر در استان هرمزگان مزیت‌های ویژه‌ای دارد. یقیناً پیشرفت‌های حاصل شده نتیجه همکاری و همدلی تمام کارکنان، انجمن ها و فعالان بخش حمل و نقل است». توجه به تردد كامیون های بدون بارنامه، لزوم حمایت از شركت‌های حمل و نقل مسافر در شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس كرونا، تاكید بر وجود رابطه تنگاتنگ بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با پلیس راه، كار علمی و تخصصی هدفمند، از دیگر محورهای سخنان صالحیان در این دیدار بود.

 آشکارسازی ناوگان حمل‌ونقل بار راهی برای ارتقا عملکرد
«سرهنگ هادی امیدوار»، رئیس پلیس راه کشور با بیان این‌که میانگین سرعت در هرمزگان افزایش پیدا کرده است، گفت: «علی رغم کاهش تصادفات، شدت تصادفات افزایش پیدا کرده‌است». سرهنگ امیدوار تاکید کرد: «آرام‌سازی ترافیک موضوع مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. حمل‌ونقل عمومی هرمزگان محدودیت دارد اما با اجرایی‌شدن دو طرح آشکارسازی ناوگان حمل و نقل بار و آرام‌سازی ترافیک و کاهش میانگین سرعت، می‌توان عملکرد حمل‌ونقل عمومی  را ارتقا داد. به علاوه، با اجرایی شدن دو طرح در هرمزگان اثر مطلوبی در استان و حتی کشور می‌گذارد». وی افزود: «سوخت قاچاق، معظلی است که استان‌های ساحلی و مرزی از آن رنج می‌برند و وظیفه‌ی ما است که امنیت خودروها را تامین کنیم».

 ارتقای حمل‌ونقل کشور مقدمه‌ای برای رونق اقتصادی است
«سید تیمور حسینی»، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مدیران باید با حداقل امکانات، عملکرد جهادی را به منصه ظهور رسانند، گفت: «باید از امکانات حداقلی که در اختیار ما قرار می‌گیرد به خوبی استفاده کنیم و بیشترین اثر بخشی را در مدت زمان خدمت خود به جا بگذاریم». حسینی با تاکید بر اینکه نباید تنها به آمار پزشکی قانونی برای تحلیل‌ها اکتفا کنیم، اضافه کرد: «در ناجا سامانه‌هایی داریم که همه‌ی رخ دادها و اتفاقات را ثبت می‌کنند. نباید تنها به آمار پزشک قانونی به عنوان تنها مرجع اطلاعاتی برای تحلیل بسنده کنیم. ما نیاز داریم از اطلاعات استفاده کنیم. وقتی اطلاعات ما بزرگ شد، تحلیل ها منطقی تر می‌شوند. اعداد نمی‌توانند به ما تحلیل درستی بدهند».
وی افزود: «در ارائه آمار خساست نداشته باشید. ما از روزی ضربه خوردیم که تلاش کردیم با لطافت در آمارمان سرپوش بگذاریم».
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه گفت: «ترافیک یکی از حوزه‌هایی است که مخاطب عام دارد. مخاطب ما هیچ استثنائی ندارد. همه آدم‌ها از تاثیر منفی یا مثبت خروجی این سیستم، متاثر می‌شوند. بخش عمده‌ای از کار ما مسئله‌ی انسانی است. سهم مسائل تربیتی و رفتاری خیلی پررنگ تر از مسائل فنی است. وقتی برای مردم جاده دوطرفه می‌سازیم، شاخ‌به‌شاخ  می‌شوند. جاده را بزرگراه می‌کنیم، خواب‌شان می‌برد. پس ما باید روی معقوله آموزش هم کار کنیم».
حسینی اضافه کرد: «این نشان دهنده لزوم توجه به آموزش و پررنگ بودن سهم مسائل تربیتی و رفتاری است». جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، مطالعه دقیق و توجه به الگوی آمایش اصولی را در ارتقای ایمنی و حمل و نقل عمومی بار و مسافر موثر خواند و تاکید کرد: «نمی‌توانیم ایمنی را فدای هیچ چیز دیگری کنیم. خط قرمز پلیس راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بحث ایمنی خواهد بود».
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: «حمل‌ونقل‌ جاده‌ای یکی از شاهرگ‌های اقتصادی و پویایی کشور به شمار می‌رود. تمام دستگاه‌های موجود در حوزه‌ی حمل‌ونقل باید همواره به دو مولفه‌ی تعادل و توازن توجه به‌ خصوصی داشته باشند. منظور از تعادل و توازن را حق و تکلایف دانست».
سردار حسینی با بیان اینکه همواره برای ارتقا ایمنی حمل‌ونقل مسافر و باری تلاش کنیم، اضافه کرد: «حمل‌ونقل مسافری می‌توان خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد. همچنین جز کشورهایی هستیم که همواره قاچاق کالا و قاچاق سوخت از تهدیدات آن به شمار می‌رود.
به همین منظور نیازمند سامانه جامع نظارت در سطح کشور هستیم. با ایجاد این سامانه می‌توان به ارتقا حمل‌ونقل کشور کمک کرد. وی رونق حمل‌ونقل کشور را، مقدمه‌ای برای چرخیدن اقتصاد کشور  دانست». در پایان این نشست از مسئولان اداره حمل‌ونقل و پلیس‌راهور هرمزگان تجلیل و تکریم به عمل آمد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها