دياليز صفاقي يكي از روش هاي درمان نارسايي كليه ؛

افزایش بیماران دیالیزی در هرمزگان



صبح ساحل ، حوادث - مهرداد مدتی بود از ناحیه کلیه احساس ناراحتی می کرد ولی خود را به بی خیالی می زد هرچند همسرش به او گوشزد می کرد که این درد را بی اهمیت نداند تا انکه با اصرار فرزانه، او به یک متخصص کلیه مراجعه کرد و در آن جا  متوجه شد دچار نارسایی کلیه است. 

"چند سالی بود که من میزبان این بیماری بودم اما خودم از چنین مهمانی خبر نداشتم تا آنکه  علائم این بیماری مانند احساس کم اشتهای، استفراغ و التهاب در شکمم و... بروز کرد ديگر كار از كار گذشته و عملكرد كليه‌ها تا حد زيادي مختل شده بود. مدتی است که به طور مکرر دیالیز انجام می دهم..." يكي از مهم‌ترين بيماري‌هاي كليوي، نارسايي كليه است.اين نارسايي به دو نوع مزمن و حاد تقسيم مي‌شود. اگر كليه‌ها به صورت ناگهاني از كار بيفتند، مثلا فردي در اثر حادثه، خون زيادي از دست بدهد، به نارسايي حاد مبتلا مي‌شود اما اگر عملكرد طبيعي كليه‌ها بتدريج با اشكال مواجه ‌شود، نارسايي مزمن ايجاد مي‌شود.به گفته رييس بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس، نارسايي پيشرفته كليه از مسايل جدي و رو به  رشد حوزه سلامت در جامعه است كه نياز به افزايش ارايه خدمات مناسب به بيماران مبتلا را مطرح مي نمايد.دكتر محمودرضا مسعودي با اشاره به اينكه انجام مداخلات پزشكي و پرستاري مناسب در بيماران نارسايي كليوي بسيار حائز اهميت مي باشد، گفت: براي حفظ عملكرد طبيعي بدن بيماري كه در مرحله نارسايي كليه است بايد عمل پيوند كليه  انجام مي شود و در صورت عدم وجود شرايط پيوند كليه بيمار تحت دياليز قرار گيرد كه دياليز به دو صورت سرپايي بستري شده و هر بار حدود 3 الي 4 ساعت به وسيله دستگاه  دياليز مواد زايد و آب اضافي از خون بيمار تصفيه شود.

 

این مقام مسوول با اشاره به راه اندازی واحد دياليز صفاقي در كنار بخش همودياليز و پيوند كليه در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس به منظور ارتقا كيفي و كمي خدمات اظهار داشت: در روش دياليز صفاقي مواد زائد از طريق پرده صفاق خود بدن بيمار (غشايي در داخل شكم) تصفيه مي شود.

 

 نحوه قرار گرفتن  دياليز صفاقي

 

وی ادامه داد:براي انجام اين نوع از دياليز كانتري در داخل صفاق و روي شكم بيمار تعبيه مي گردد و به جز يك الي دو هفته اول كه محل كتتر نياز به پانسمان دارد و آموزشهاي روش انجام دياليز در منزل توسط پرستار ويژه دياليز صفاقي به او داده مي شود لزومي ندارد كه بيمار به بيمارستان مراجعه نمايد. دکتر مسعودی این را هم  ياد آور شد که دياليز صفاقي يكي از روش هاي درمان نارسايي كليه است كه به دليل تكنيك ساده و بسيار موثر آن در حال حاضر انتخاب اول دياليز در منزل به شمار مي رود .

 

وی افزود: اين روش از دو دهه پيش ، رواج فزاينده اي يافته كه يكي ار دلايل اصلي آن، سهولت كاربرد و قيمت پايين آن است.از سويي به دليل خاصيت مداوم و پيوسته آن ، وضعيت بيوشيمي و حجم مايعات بيمار، ثابت است كه همين وضعيت انعطاف پذير،آن را به انتخاب اول بيماران تبديل نموده است.

 

رييس بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس با اشاره به مزاياي اين روش اظهاركرد : انجام اين روش استقلال شخصي بيمار را بالا مي برد چرا كه نيازي به مراجعه به بيمارستان را ندارد و در منزل و يا محل كار قابل انجام است.همچنين بيمار محدوديت هاي غذايي كمتري داشته و از همه مهمتر اينكه حفظ باقيمانده عملكرد كليه در اين روش بهتر از روش همودياليز مي باشد.

 

 فعال كردن بخش پيوند كليه

 

 بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس با 150 بيمار دياليزي بيشترين خدمات دياليزي را به بيماران كليوي در هرمزگان ارايه مي دهد كه اين بيماران به علت نارسايي حاد و يا مزمن كليه به صورت هفته اي 2 الي 3 بار تحت دياليز قرار مي گيرند.به گزارش روایط عمومی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس،محمد حاجي خاني گلچين مدير خدمات پرستاري مركز آموزشي درماني شهيد محمدي بندرعباس در اين ارتباط گفت: بيماران دياليزي در هرمزگان افزايش قابل توجهي داشته اند كه دراین راستا به منظور رفاه حال بيماران افتتاح  بخش هاي جديد دياليز دربيمارستان كودكان، بيمارستان خليج فارس و راه اندازي شيفت چهارم بخش دياليز بيمارستان شهيد محمدي و راه اندازي دياليز صفاقي و فعال كردن بخش پيوند كليه گام هاي موثري در ارايه خدمات با كيفيت و كاهش آمار بيماران دياليزي برداشته شده است.

 

 سالاری: بیماران خاص نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند

 

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: بیماران خاص به دلیل مشکلات فراوانی که در جامعه دارند نیازمند توجه بیشتر مسئولین هستند.پرویزسالاری عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در بازدید از مرکز بیماری های خاص ابوریحان گفت: همه ما مخلوق خداوند تبارک وتعالی هستیم وبا توجه به  ظرفیتها واستعدادهای خودمان باید به خود باوری وخود اتکایی برسیم. عضو کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد:خدمات حیاتی وارزنده مرکزبیماریهای خاص ابوریحان به جامعه بیماران خاص قابل تحسین است. سالاری با اشاره به عدم حضوردیگر مسئولین استانی دراین بازدید اظهارکرد: مسئولین انجمن ازمدیران پر سشگری کنند که چرا در این بازدید حضور نداشتند و فرهنگ مطالبه گری وپرسشگری درچارچوب قانون وارتقاء دهند. این عضو شورای اسلامی شهربندرعباس گفت: دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر این است تا بتواند به همه اقشارجامعه کمک کرده ومطالبات به حق مردم پاسخ دهند. معاون انجمن تالاسمی استان هرمزگان دراین بازدید گفت: نبود پزشکان متخصص خون ،نبود ساعت کاری مشخص متخصصین مرکز و کمبود تجهیزاتی آزمایشگاه ازکمبودهای مرکز درمانی بیماران خاص ابوریحان می باشد.  نعمان دهقان خلیلی درادامه افزود: این مرکز جزء محدود مراکز کشور است که مشاوره درآن انجام می شود و از دانشگاه علوم پزشکی استان درخواست مکانی برای تشکیل کارگروه مشاوره داریم. گفتنی است در این بازدید راحله ملایی رئیس شورای اسلامی شهر ، مسعود عبدالله زاده ،پرویز سالاری ،اسلام باوقار و کیانوش جهانبخش از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس حضور داشته و از بخش های مختلف این مرکز همچون آزمایشگاه پیش ازتولد ،بخش بستری برادران،بستری اطفال و.. بازدید کردند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها