با دستور رئیس جمهور به مناسبت روز صنعت و معدن انجام شد:

بهره برداری از طرح بزرگ انتقال و ذخیره‌سازی اسیدسولفوریک در بندرعباس



این طرح باهدف انتقال اسیدسولفوریک از مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباد در استان کرمان به بندرعباس و صادرات آن به منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و بنادر صادراتی از طریق شبکه‌های ریلی با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۷۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

 
«اردشیرسعد محمدی» مدیرعامل شرکت مس ایران از ذخیره یک ونیم میلیون مس در ۲ سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: ما در سال جدید یک میلیارد تن ذخیره جدید را خواهیم داشت.
وی در خصوص افتتاح خط ریلی انتقال اسیدسولفوریک از منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد از شهرستان کرمان به بندرعباس گفت: 8 مخزن نگهداری اسیدسولفوریک در منطقه ویژه اقتصادی احداث‌شده که هریک از این مخازن برای انجام کاری طراحی‌شده‌اند. یک‌صد دستگاه واگن‌های در نظر گرفته‌شده برای حمل اسیدسولفوریک که ظرفیت هرکدام از این واگن‌ها 65 تن است که قابلیت انتقال این اسیدها را از دو کارخانه سرچشمه با ظرفیت یک‌میلیون تن در سال را داراست.لازم به ذکر است که ظرفیت تولیداسیدسولفوریک  در کارخانه خاتون‌آباد610 تن است و 1 میلیون و 600 هزار تن قابلیت تولید اسیدسولفوریک در حال حاضر برای شرکت ملی صنایع مس فراهم‌شده است.
  
مس ایران جز ۱۰ شرکت برتر مس در جهان
مدیرعامل شرکت مس ایران گفت: با احداث 5 و نیم کیلومتر خط ریلی جدید برای جابه‌جایی اسیدسولفوریک از کرمان به بندرعباس در حال حاضر بندرعباس جز شهرهایی است که قابلیت صادرات اسیدسولفوریک را دارد. امید داریم که باکیفیت بالایی که این محصول دارا است باعث ارزآوری به کشور باشیم.
وی افزود: با توجه به نیاز کشور به کودهای فسفات سرمایه‌گذاری یک‌صد میلیون یورویی را برای تبدیل اسیدسولفوریک به اسید فسفریک در همین منطقه فراهم خواهد شد و کارهای اولیه این پروژه انجام‌شده طراحی‌های اولیه تا ماه‌های آینده صورت خواهد گرفت و تبدیل اسیدسولفوریک به اسید فسفریک 97 درصد فراهم خواهد شد.
وی در خصوص ارزآوری این پروژه عنوان کرد: ازنظر اقتصادی قیمت اسیدسولفوریک حدود 90 دلار است و قیمت اسید فسفریک بیش از 950 دلار است پس دستیابی به این دانش باعث ارزآوری 19 برابری به کشور خواهد شد. کشور نیازمند تأمین کودهای فسفاتِ است و ما تاکنون کودهای فسفات را از خارج از کشور وارد می‌کردیم که با این طرح با سرمایه‌گذاری بیش از 150 میلیون یورویی  اسید فسفریک را به کودهای فسفات موردنیاز در کشور تبدیل می‌کنیم که در مرحله اول این پروژه شاهد کاهش 70 درصدی واردات این اقلام به کشور خواهیم بود و با توجه به روند افزایش کیفی کودهای فسفات سعی خواهیم کرد در سرمایه‌گذاری‌های بعدی برای افزایش ظرفیت تولید و نیاز کشور و خودکفایی برنامه‌ریزی کنیم.
وی  اضافه کرد: ۱۷ درصد ذخایر مس در این دو سال به ذخایر کشور اضافه‌شده است و ما در حال حاضر رتبه هفتم  مس جهانی راداریم  و با سرمایه گذرای ارزی بیش از یک‌صد و ده میلیارد تومان امیدواریم در ده سال آینده شرکت مس ایران جز ۱۰ شرکت برتر مس در جهان قرار گیرد.
    
اشتغال‌زایی پروژه مس ایران در جهت پیشرفت کشور
سعد محمدی در ادامه  گفت: پروژه‌ای که امروز در منطقه ویژه اقتصادی هرمزگان افتتاح گردید باعث اشتغال مستقیم 60 نفر و پروژه مربوط به اسید فسفریک انجام خواهد گرفت بیش از 260 نفر اشتغال به همراه خواهد داشت. همچنین برای کودهای فسفات نیز حدود 300 نفر اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.
اسیدسولفوریک محصولی است که در تمامی کشورهای جهان خریدار دارد و تنها محصولی است که به قیمت پایین در کشور ارائه می‌شود، در ایران چیزی حدود یک‌میلیون تن مصرف داخلی اسیدسولفوریک است و کشورهای بسیاری نیازمند این مواد هستند و خوشبختانه این موارد در ایران در حال حاضر با  کیفیت بالایی در حال تولید است.وی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مس گفت: این شرکت  در هرجای کشور که حضورداشته مسئولیت‌های اجتماعی نیز انجام داده، از اردوهای جهادی 5 روزه که با ارسال پزشک به نقاط دورافتاده و محروم مردم را به‌طور رایگان درمان می‌کنند، مشارکت در بحث‌های ورزشی و اجتماعی و کمک‌های معیشتی از جمله موارد این فعالیت‌هاست. در استان هرمزگان نیز با در نظر گرفتن شرایط متفاوت با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری که صورت می‌پذیرد، مسئولیت‌های اجتماعی را در این استان نیز اجرایی  می‌نماییم.
    
سه طرح کنستانتره تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید
محمدی در پایان اضافه کرد: این طرح با بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذرای و ساخت ۸ مخزن با ظرفیت صد و ۱۵ هزار تن ساخته‌شده و طریق ساخت یک‌صد دستگاه واگن مخزن‌دار با ظرفیت حمل ۶۵ تن برای هر دستگاه، احداث خطوط ریلی در سایت بندرعباس به طول ۲ و هفت‌دهم کیلومتر و در سایت سرچشمه به طول ۲ و هشت کیلومتر، تأمین ۲۰۰ دستگاه ایزو تانک برای حمل اسیدسولفوریک با ظرفیت حمل ۳۰ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط ریلی اجراشده است. قابلیت ارسال به سراسر جهان فراهم‌شده است.
در مرحله بعد قرار است که اسیدسولفوریک تولیدشده در منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد آر با افتتاح دو کارخانه با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان افتتاح و اسیدسولفوریک تولیدشده را به اسید فسفریک تبدیل نماییم که این کار ارزش‌افزوده بیش از ۱۹ برابری را با این سرمایه‌گذاری جدید برای کشور به همراه خواهد داشت و قابلیت تبدیل اسید فسفریک را به کودهای فسفات فراهم خواهد نمود و مانع از خروج ارز برای خرید کودهای کشاورزی در کشور خواهد شد.
پیمان آبروان مدیر این پروژه عمرانی در هفتاد و هفتمین برنامه افتتاح طرح‌های بزرگ عمرانی کشور در بندرعباس افزود: زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و انتقال اسید به اسکله صادراتی از طریق احداث مخازن ذخیره اسیدسولفوریک در بخش دوم طرح در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: این طرح شامل چهار طرح با مجموع سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۳ و چهاردهم میلیون یورو و ۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال بوده و امکان اشتغال مستقیم برای حداقل ۵۰ نفر را فراهم می‌کند.
مدیر پروژه انتقال، ذخیره و صادرات اسیدسولفوریک اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود میزان ذخیره مس دنیا افزون بر ۸۷۰ میلیون تن مس محتوی برآورد شده است و شرکت ملی صنایع مس ایران به نمایندگی از کشور با داشتن ذخیره افزون بر ۴۰ میلیون تن مس محتوی، حدود چهار و ۶ دهم درصد از ذخایر معدنی مس جهان را به خود اختصاص داده است و در بین شرکت‌های برتر معدنی دنیا در جایگاه هفتم قرار دارد.
   
درحوزه معادن اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده است
همچنین رئیس جمهور از معادن به عنوان یکی از نعمت های خدادادی که در خدمت مردم ایران قرار داده شده، نام برد و با اشاره به اقدامات ارزشمند انجام شده در این دولت در حوزه معادن، گفت: اقدامات بسیار بزرگی در حوزه معادن انجام شده که از نظر اشتغال جوانان، تامین نیازهای داخلی و همچنین صادرات محصولات معدنی آثار آن مشهود است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی همزمان به روز صنعت ومعدن و در هفتاد و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید بعد از افتتاح طرح های ملی بخش صنعت، معدن و تجارت در استان های مختلف کشور، اظهار داشت: در بخش فولاد و برخی از دیگر زمینه های معدنی در گذشته وارد کننده بودیم اما امروز نیازمندی ها در داخل را تامین می کنیم و صادر کننده هم هستیم.
دکتر روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در این دولت در راستای تکمیل زنجیره فولاد در کشور، گفت: با انجام این کار ارزشمند درحوزه فولاد، از خام فروشی این محصول ارزشمند جلوگیری شده است.رئیس جمهور با اشاره به اهمیت معادن در اشتغال جوانان، گفت: معادن کشور سالها معطل و در اختیار کسانی بود که استفاده درستی از آن نمی شد، اما در این دولت معادن آزاد شد و در اختیار کسانی قرار گرفته که می توانند به سرعت و به نحو مطلوب از آن برای توسعه کشور، افزایش تولید و اشتغال جوانان استفاده کنند.
دکتر روحانی همچنین به موفقیت ها در بخش پتروشیمی و افزایش تولید محصولات در این حوزه اشاره کرد و گفت: در پتروشیمی شاهد یک جهش عظیم و بی سابقه در تاریخ کشور هستیم به طوری که در یکسال (99) 17 طرح ملی پتروشیمی افتتاح شده است و با صادرات محصولات پتروشیمی ارز مورد نیاز کشور در دوران جنگ اقتصادی تامین شد.رئیس جمهور با اشاره به توطئه دشمنان برای ایجاد قحطی و جنگ خیابانی در کشور با تحریم و جنگ اقتصادی، اظهار داشت: دشمنان پیش‌بینی کرده بودند که با قطع درآمدهای نفت می‌توانند درآمدهای ارزی کشور را از بین ببرند و به این وسیله کشورمان نتواند مواد اولیه، تجهیزات و کالاهای اساسی مورد نیاز و ضروری کشور را وارد کند و با ایجاد کمبود و قحطی در بازار، جنگ خیابانی به راه افتاده و بتوانند نظام را ساقط کنند، اما در مقابل این توطئه، مردم، دولت و بخش خصوصی در کنار هم به میدان آمدند و محصولات دیگری را جایگزین فروش نفت کرده و تامین ارز مورد نیاز کشور توطئه دشمنان را با شکست مواجه کردند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: البته جنگ اقتصادی که ترامپ تحمیل کرده بود، فشار زیادی را از لحاظ قیمت و تورم به مردم تحمیل کرد، اما در ایجاد قحطی و کمبود کالا در بازار ناموفق بودند.
رئیس جمهور گفت: در مقابل توطئه دشمن برای تحریم نفت، توانستیم محصولاتی مانند، گاز و فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، برق، پتروشیمی، صنعت و معدن را جایگزین کنیم. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان هم به صحنه آمدند و با تأمین نیازمندی‌های داخل در شکست توطئه دشمنان نقش بسزایی داشتند.دکتر روحانی ادامه داد: با تلاش و اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم کیت‌های تشخیص کرونا را در طول 2 ماه در داخل کشور تولید کنیم و تعداد آزمایشگاه‌های تشخیصی را از 2 آزمایشگاه به 400 آزمایشگاه افزایش دهیم و به واسطه تلاش این دانشمندان به ترامپ که پیام داده بود حاضر است 4 ونتیلاتور در اختیار کشورمان قرار دهد پاسخ دادیم که اگر نیاز داشته باشید حاضریم 40 دستگاه ونتیلاتور برایت بفرستیم.
رئیس جمهور افزود: در بخش صنعت و معدن نیز توانستیم اقدامات بسیار بزرگی انجام دهیم و در 3 ماهه چهارم سال گذشته بیش از 9 درصد رشد صنعتی را شاهد هستیم و در سال گذشته نیز در مجموع 7.1 درصد رشد صنعتی داشتیم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در سال 99 که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها دارای رشد منفی بودند و به طور متوسط 3 درصد رشد منفی داشتند ما در کشور مثبت 3.6 دهم رشد داشتیم و امروز دولت را با رشد مثبت و درحالی تحویل می‌دهیم که تخت‌های آی‌سی‌یو 2 برابر شده و در یک سال گذشته حدود 14 هزار تخت بیمارستانی افتتاح کرده ایم.
رئیس جمهور افزود: در 8 سال گذشته حقوق کارمندان بیش از 5 برابر و بازنشسته‌ها را 7 برابر افزایش دادیم اما معتقدم باز هم کافی نیست زیرا زندگی مردم در 3.5 سال گذشته بخاطر تحریم و کرونا در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است.
دکتر روحانی با اشاره به میزان صادرات و واردات در 3 ماهه اول امسال، اظهار داشت: در این مدت 10 میلیارد و 213 میلیون دلار واردات داشتیم و در مقابل 10 میلیارد و 689 میلیون دلار صادرات انجام دادیم و تراز صادرات، مثبت 476 میلیون دلار است، ضمن اینکه در صادرات، 3 ماهه اول امسال نسبت به 3 ماهه پارسال 69.2 درصد افزایش داشته است و این آمار برای ملت ایران افتخارآمیز و ضربه بسیار سنگینی به دشمنان است.
رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه تحریم کنندگان امروز در وین پای میز مذاکره آمده اند بخاطر این است که فهمیده‌اند ایران شکست نمی‌خورد و در مقابل سختی‌ها ایستادگی و تلاش می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها