آخرین جزئیات از سیلاب استهبان/ کشف جسد پسر ۳ ساله



مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس از کشف جسد پسر ۳ ساله و تلاش برای پیدا شدن جسد یک دختر یک و نیم ساله خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، عصر روز جمعه سیل استهبان حادثه ای رقم زد که در ساعات ابتدایی تعدادی از افراد مفقود شدند. پس از ساعت ها تلاش بی وقفه نیروهای امدادی جسد ۲۱ نفر کشف شد و یک تن همچنان مفقود است.

 

 

بازدید رییس جمعیت هلال احمر کشور از منطقه رودبال استهبان

مهدی ولی پور به منظور بررسی وضعیت امدادرسانی به حادثه فوق به شهرستان استهبان سفر و در جمع نجاتگران جمعیت هلال احمر فارس قرار گرفت.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در بازدید از منطقه سیل زده رودبال استهبان ضمن اظهار تاسف و ابراز همدردی با بازماندگان و آسیب دیدگان این حادثه ناگوار بر سرعت فرآیند رسیدگی و نجات دیگر مفقودی حادثه  ناشی از سیل منطقه تاکید کرد.

 

رئیس جمهور، وزیر کشور را مامور به بررسی میدانی وضعیت سیل‌زدگان استهبان کرد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پیامی با ابراز تاسف و اندوه از جان باختن و ناپدید شدن شماری از هموطنان، به وزیر کشور ماموریت داد ضمن حضور در مناطق سیل‌زده و بررسی آخرین وضع سیل‌زدگان، به قصور و تقصیر‌های احتمالی در این حادثه رسیدگی کند.
متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است:
«بسم ‏الله الرحمن الرحیم
حادثه ناگوار طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در استهبان فارس و جان باختن و ناپدید شدن شماری از هموطنان عزیز موجب تأسف و اندوه فراوان گردید.
به وزیر کشور ماموریت می‌دهم ضمن حضور در مناطق سیل‌زده و بررسی آخرین وضع سیل‌زدگان، به قصور و تقصیر‌های احتمالی در این حادثه رسیدگی کند.
اینجانب ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده، از درگاه خداوند متعال برای جان‏باختگان این رخداد تلخ رحمت و مغفرت الهی مسألت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران»

 

کشف جسد پسر ۳ ساله و تلاش برای پیدا شدن جسد یک کودک دختر

حسین درویشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از کشف جسد پسر ۳ ساله و تلاش برای پیدا شدن جسد یک دختر یک و نیم ساله خبر داد.

او از تلاش بی وقفه ۳۰ تیم امدادی جمعیت هلال احمر فارس متشکل از ۱۴۰ نفر نجاتگر تخصصی در منطقه سیل زده رودبال استهبان برای جست‌و‌جو و  کشف اجساد خبر داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس گفت:  ۸۷ نفر دچار حادثه شدند که در این میان ۲۱ نفر جان باختند و ۱ نفر همچنان مفقود است.

درویشی گفت: ۲۲ تیم امدادی به همراه نیروی امدادی، سگ‌های تجسس، بالگرد به محل وقوع حادثه اعزام شدند که در این میان ۷۴ نفر که دچار آبگرفتگی شده بودند توسط نیرو‌های جمعیت هلال احمر فارس نجات یافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس، روستا‌های درگیر حادثه را امام زاده سلطان شهباز، باغ شاد، دهویه، بخنو، درب قعله، انجیرک علیا و سفلا، آب بند، بردنو و مهدی آباد اعلام و تصریح کرد: ۵ بسته غذایی ۷۲ ساعته برای حادثه دیدگان ارسال و بین آن‌ها توزیع شده است.

درویشی گفت: امدادرسانی در حال انجام است و  تمامی شعب هلال احمر استان به حالت آماده‌باش صددرصدی در آمدند.

 

اسامی ۲۰ قربانی حادثه سیل استان فارس اعلام شد

اداره کل پزشکی قانونی استان فارس اسامی ۲۰ کشته حادثه سیل استهبان که عصر روز جمعه اتفاق افتاد را اعلام کرد.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کل کشور کار شناسایی و تعیین هویت اجساد توسط پزشکی قانونی شهرستان استهبان و همراهی تیم‌های بحران اعزامی از مرکز استان به این شهرستان انجام و پیکر‌ها پس از شناسایی به خانواده‌ها تحویل داده شدند.

اسامی درگذشتگان به شرح زیر است:
۱- سعید نسیمی فرزند داوود
۲- طناز صادقی فرزند ذبیح الله
۳- طا‌ها صادقی فرزند ذبیح الله
۴- محمد صالح ملک حسینی فرزند نادر
۵- ماه نسا آرامش پور فرزند حمزه
۶- معصومه زرین قلم فرزند علی مدد
۷- مریم ملک حسینی فرزند علی
۸- محمد طاهر ملک حسینی زاده فرزند صابر
۹- منظر ملک حسینی فرزند عیدی محمد
۱۰- امیر عباس شکوهی فرزند علی
۱۱- محمد جواد دوست دار فرزند خداداد
۱۲- رقیه ملک حسینی فرزند برجعلی
۱۳- صدیقه ملک حسینی فرزند برجعلی
۱۴- سکینه احکامی فرزند غلامرضا
۱۵- گل آفتاب زرین قلم فرزند علی مدد
۱۶- علی اصغر مهربان پور فرزند محمدرضا
۱۷- رقیه ملک حسینی فرزند خداقلی
۱۸- محمدرضا مهربان پور فرزند ابراهیم
۱۹- فهیمه بهرامیان فرزند بهیار
۲۰- بنفشه بقری فرزند مراد

 

 

تلفات سیل، تاوان تجاوز به حریم‌ رودخانه‌ها و فقدان آموزش

یک عضو انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان بی‌توجهی به مسئله آموزش از زمان کودکی را ازسویی و تجاوز به حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها را از سوی دیگر موجب افزایش تلفات سیل‌ در کشور دانست.

محمد موسوی‌خوانساری خطر سیلاب‌ها را از دو جهت بحث سازه‌ای(سخت‌افزاری) در مسیر رودخانه‌ها و بحث غیرسازه‌ای(نرم‌افزاری) قابل پیگیری دانست و توضیح داد: سیل‌بندها و دیوار حائل موارد سخت‌افزاری هستند که باعث جلوگیری از ورود سیل به حریم رودخانه می‌شوند. موارد مخرب سخت‌افزاری نیز ساخت ساختمان‌هایی در حریم رودخانه است که باعث مزاحمت می‌شوند و سیل را تشدید می‌کنند. از نظر موارد غیرسازه‌ای اولین مورد آموزش از زمان کودکی و در دوران تحصیل است که سیل دارای چه موارد آسیب‌زایی است و چه کنیم تا در مسیر سیل قرار نگیریم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما به این موارد اصلا توجه نمی‌شود.

این کارشناس حوزه آب به دیگر موارد غیرسازه‌ای یعنی هشدار سازمان‌های مربوطه اشاره کرد و گفت: درباره سیل فارس متاسفانه استان فارس هیچ هشدار جدی نداده بود، تنها سازمان هواشناسی کشور هشداری بسیار معمولی داده بود. چنین پیش‌بینی را باید اداره هواشناسی فارس انجام می‌داد که متاسفانه انجام نداده بود.

موسوی اقدامات کشور را در موضوعات غیرسازه‌ای و نرم‌افزاری به شدت ضعیف دانست این در حالیست که موضوعات غیرسازه‌ای بسیار دارای اهمیت هستند.

این فعال محیط زیست به سد رودبال فارس اشاره کرد و توضیح داد: این سد در منطقه پایین‌دست این سیل بود که مسلما جلوی سیل را  می‌گیرد و از جهت توسعه کشاورزی و آب شرب شهر داراب بسیار مفید است.

وی به باغات انجیر استهبان نیز اشاره کرد که روی شیب قرار گرفته‌اند و گفت: تمام باغات دارای حوضچه‌هایی هستند که مسلما وقتی این بارندگی صورت گرفت، حوضچه‌ها همه آبگیری شدند و بسیار این اقدام مفید بود.

موسوی اظهار کرد: حوضچه‌ها بر سطح شیب‌دار پدیده خوبی است که می‌تواند الگوی مناسبی در سراسر کشور باشد تا با اجرای شیوه‌های آبخیزداری و ایجاد حوضچه برای درختان در سطح شیب‌دار از ورود سیل به باغات جلوگیری کند.

این عضو انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان، آنچه در این سیل مخرب بود را عمدتا عدم آموزش به مردم منطقه دانست و گفت: مردم با مشاهده رگبار قبل از وقوع سیل و نزدیک بودن به رودخانه باز هم حریم رودخانه را ترک نکردند.

موسوی مهم‌ترین اقدام لازم را آموزش و به‌کارگیری دستگاه‌های هشدار سیل در بالادست دانست و افزود: باید به فرزندان خود عدم اتراق کنار رودخانه‌ها در چنین شرایطی را آموزش دهیم. اقدام به‌کارگیری از دستگاه‌های هشدار نیز از جمله وظایف وزارت نیرو است. در کشور حتی برای رودخانه‌های بسیار مهم‌تر نیز دستگاه‌ها را استفاده نمی‌کنیم.

وی به کشورهای ژاپن و مالزی در جهت استفاده از دستگاه‌های هشدار سیل اشاره کرد و افزود: با استفاده از این دستگاه چند دقیقه قبل از سیل به طور اتوماتیک  با صدای آژیر به مردم هشدار می‌دهند.

وی افزود: در سیل فارس اگر حدود یک الی دو دقیقه قبل از وقوع سیل مردم را مطلع کرده بودیم، آنان می‌توانستند خودروهایشان را از کنار رودخانه جابه‌جا کنند و خسارت مالی یا جانی نبینند.

منبع: باشگاه خبرنگاران، ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها