نگاهی به جزیره هرمز به مناسبت روز ملی خلیج فارس:

قهرمان خلیج‌فارس؛ لنگرگاه محرومیت


نویسنده: مصطفی قلندری

نویسنده: مصطفی قلندری
 

این پری لمیده بر پهنه لجّه آبی نقشه جغرافیای ایران ما؛ چونان مادر میهن؛ گیسوانش را به رقص می‌آورد و جامه حریر بی رنگ  تنش دریای چشمان هر وطن دوستی را به موج می آورد و می‌گوید بر این خطه چه خطرها گذشته و نگاشته شده است.
 
برای روزی که آلفونسو دی آلبو کرک (Alfonso de Albouquerqe) سردار پرتغالی چشم در چشم هرموزنشینان- با اصالت بندر ایالت موغستان (میناب) - گشود و جای چکمه های خونین او بر خاک هرموز نقش بست و شمشیرش در سال ۹۱۳ میلادی برق فتح زد؛ خلیج فارس برای فرزندانش خون گریست و خاک ساحلش رنگی شد. این گوشواره ناز خلیج فارس ۱۲۰ سال با قلعه ها و پادگان ها محصور بود. وقتی در سال ۱۰۱۰ ؛ الله وردی خان،حاکم فارس با نیروی شمشیر و تفنگ مردان جنوبی، استان بحرین را به خاک وطن الصاق نمود، پایه های حکمرانی پرتغالی ها را در خلیج فارس به لرزه در آورد؛ اما پایان نبخشید. شاه عباس صفوی در سال ۱۰۲۷؛ دستور رفع فتنه پرتغالی ها را به امام قلی خان داد. امام قلی خان، دست به سوی دشمن مشترک پرتغالی‌ها؛ انگلیس دراز نمود. یگان دریایی کمپانی هند شرقی انگلیس در خلیج فارس، سابقه انهدام کشتی‌های جنگی پرتغالی ها را در جاسک داشت. امام قلی خان و دریا سالار انگلیسی در محل بندر کوهستک (۳۵ کیلومتری میناب) قرارداد همکاری مشترک را بعد از مدت ها مذاکره امضا نمودند. بر مبنای این تفاهم، طی چند مرحله جنگ سخت؛ ارتش ایران و متحد انگلیسی موفق به تصرف بندر جرون (بندرعباس ) و قشم و پس از آن پادگان هرموز؛ ناگزیر به تسلیم و سقوط شد. دریا؛ آمیخته با فرهنگ و سبک زیست و... مردم جنوب است. خلیج فارس و گوشواره هایش همه درّ گران هستند؛ امام قلی خان این روزها کجاست تا جزیره های خلیج فارس را از مناطق آزاد بودن ؛ آزاد کند. جزیره های رانت و فساد؛ جزیره های ... .
روز جشن و هلهله دریاست، حالش را خراب نکنیم. حتما که از زنگار گوشواره های خود باخبر است!  این گوشواره صیقل یافته خلیج فارس در سده های گذشته که شاهراه تجارت دریایی وبازرگانی بین المللی بوده، چنان مروارید می‌درخشیده است. هرمز هزار رنگ، امروزه رنگ محرومیت گرفته است. از جابجایی آسفالت گرم رینگ جزیره تا وایرال شدن کلیپ هموطن شریفمان که تاریخ خرید گوشت برای خانواده خود را فراموش کرده بود و تنوعی از گونه های محرومیت! 
موقعیت محیطی و اقتصاد گردشگری هرمز باید یک پیشران توسعه پایدار در این منطقه باشد. این موقعیت بکر که خلیج‌فارس از دامن آبی خود یک کف دست خاک هزار رنگ برای فرزندان خود بیرون گذاشته است؛ اگر در جای دیگری بود تا کنون شاید یک پلاژ بین‌المللی شناخته شده در سطح دنیا بود! و ما باید حسرت جزایر و آکواریوم‌های مصنوعی در کشورهای همسایه را بخوریم.  این روزها به واسطه تاکیدات رهبری و ورود نهادهای وابسته مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، جلسات اختصاصی استانداری و... نگاه ویژه‌ای برای توسعه پایدار هرمز شکل گرفته است. باید زیست بوم نوین گردشگر پایه برای هرمز با حفظ تمام بافت سنتی آن شکل بگیرد. مدل اقتصاد توریسم هرمز باید از خاک فروشی فراتر رود. باید یک بسته توسعه‌ای گردشگر محور بر پایه توسعه تمام زیر ساخت های یک جزیره توریستی مدرن بین المللی برای هرمز تعریف شود. شاید خواهر بانفوذتر - کیش-  چشم دیدن برادر فقیرتر-هرمز- را ندارد!
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها