تاثیر مخرب فرافکنی در روابط


نویسنده: محیا تکنده

ممکن است روزانه در دایره‌ی روابط متعددی، اعم از روابط دوستانه، کاری، عاطفی و خانوادگی  قرار بگیریم، در یک سری از این روابط احساس راحتی می‌کنیم و در تعدادی از آن‌ها طوری معذب می‌شویم و احساس کلافگی می‌کنیم که انگار کسی در حال آسیب رساندن به ماست.
چه اتفاقی می‌افتد که در برخی از روابط و در کنار بعضی افراد هیجانات ناخوشایندی در ما بیدار می‌شود؟ یکی از عوامل ناراحتی ما در روابط، واکنش دفاعی فرافکنی است. مسمومیت در روابط می‌تواند به شکل مرموزی اتفاق بیفتد، در زندگی ما نفوذ کند و جوهره‌ی ارتباطی ما را آلوده کند. بسیار مهم است که درک واقع‌بینانه‌ای از فرافکنی، تاثیر آن، هدف استفاده‌ی آن و راه‌های هدایت تعاملات فرافکنانه را بشناسیم و از آن‌ها کمک بگیریم. فرافکنی یک مکانیسم دفاعی روانشناختی است که در ان افراد ناخوداگاه افکار یا نارسایی‌های خود را به دیگران نسبت می‌دهند و به این وسیله‌ خود را به ایزاری قدرتمند برای انحراف از مسئولیت، سواستفاده‌ی عاطفی و تضعیف عزت نفس دیگران مجهز می‌کنند.
افرادی که از این مکانیسم دفاعی استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از مواجهه با کاستی‌های خود، ناامنی‌ها، احساس گناه یا احساسات منفی، آن‌ها را به دیگران انعکاس می‌دهند. به عنوان مثال فردی که از فرافکنی استفاده می‌کند، در برابر احساس بی‌کفایتی، کمبود و ناکافی بودن خود، دست به انکار زده و تمام این حالات را به دیگران فرافکنی می‌کند و آن‌ها را به هر نحوی که می‌تواند به ناکافی بودن متهم می‌کند. یک ویژگی مهم این افراد، نقد و قضاوت دائمی دیگران است. در واقع چنین اشخاصی دائم دیگران را مورد سرزنش و انتقاد قرار می‌دهند تا ضعف‌های اساسی خود را بپوشانند. فرافکنی اغلب شامل دستکاری عاطفی دیگران با سواستفاده از آسیب‌پذیری‌ها یا ضعف‌های آن‌ها است. افراد فرافکن ممکن است بی‌ثباتی عاطفی خود را به دیگران نشان‌ دهند و باعث شوند که آن‌ها در قبال رفاه و احساسات فرد فرافکن احساس مسئولیت کنند. استفاده از فرافکنی به عنوان یک مکانیسم دفای می‌تواند عمیقا به روابط آسیب برساند. قربانیان فرافکنی ممکن است اتهامات نادرست یک فرافکن را درونی کرده .
احساس گناه، عذاب وجدان و بی‌ارزشی کنند. با گذشت زمان این فرسایش عزت نفس می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای بر سلامت روان فرد بگذارد. روابط با افراد فرافکن اغلب با چرخه‌ی از تنش، درگیری و آشفتگی عاطفی همراه است. درک این الگو و شناسایی رفتارهای فرافکن  شما را به امکان غربال روابط و تلاش موثر برای بهبود آن‌ها مجهز می‌کند. ایجاد و حفظ مرزهای سالم هنگام برخورد با افراد فرافکن ضروری است. مرزهای واضح ممکن است به محافظت در برابر دستگاری عاطفی یک فرافکن کمک کند. کسانی که درگیر ارتباط با فرافکنان هستند، باید بتوانند بین واقعیت خود، احساسات اساسی خود و آنچه فرافکن قصد دارد به ان‌ها تحمیل کند تمایز قائل شوند و از طریق دوستان، خانواده و متخصصان در پی کمک گرفتن باشند. رهایی از چرخه‌ی فرافکنی مستلزم شجاعت، خوداندیشی و تعهد به الویت دادن رفاه عاطفی است. بنابراین اگر چنین چرخه‌ای را در روابط خود مشاهده کردید، حتما آن را واکاوی کرده، دربرابر آن ایستادگی کنید و از یک متخصص بهداشت روان کمک بخواهید. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها