استمرار مقاومت تا استقلال


نویسنده: روشنک زینی وند

پس از هفت ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی امروز شاهد به رسیمت شناختن کشور فلسطین از سوی برخی از کشورهای اروپایی هستیم. موضوعی که حکایت از تغییر رویکرد دولت‌های اروپایی نسبت به رژیم صهیونیستی و شناخت افکار عمومی جهان و  اقدامات غیر قابل توجیه و جنایت علیه بشریت این رژیم دارد. در گفتگویی با «اکبر معصومی»، کارشناس مسائل سیاسی به بررسی علل به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی کشورهای اروپایی، تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی و شکست رژیم صهیونیستی در اهداف ترسیمی خود پرداخته‌ایم.
  
  
شکست اسرائیل در اهداف ترسیم شده
این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با اهداف اسرائیل در حمله به غزه بیان داشت: بعد از عملیات هفت اکتبر که توسط رزمندگان حماس اتفاق افتاد و محور مقاومت توانست ضربه سهمگین و غیرقابل جبرانی به رژیم صهیونیستی وارد کند، ارتش رژیم صهیونیستی در یک اقدام بسیار عجولانه تصمیم گرفت به غزه حمله زمینی و هوایی داشته باشد. نتانیاهو در جریان این حمله اهدافی را مطرح کرد: از جمله یک هدف حمله زمینی به غزه، آزادسازی اسرا عنوان شد، دوم از بین بردن حماس و سوم ایجاد بازدارندگی و یا باز طراحیِ بازدارندگی رژیم صهیونیستی؛ اما بعد از هفت ماه شاهد این هستیم که رژیم صهیونیستی به اهداف سه گانه‌ای که مطرح کرد دست پیدا نکرده. اکنون شاهدیم که رژیم صهیونیستی در یک مسیر غیرقابل بازگشت به سمت اضمحلال حرکت می‌کند و امروز حماس به عنوان یک بازیگر اصلی در دل مذاکرات قرار دارد و این حماس است که تحولات مربوط به جنگ غزه را مدیریت می کند. 
وی تصریح کرد: یکی از شکست‌هایی که بر رژیم صهیونیستی تحمیل شد این بود که کارکرد و نفوذ خود را در بین افکار عمومی جهان و در بین کشورها، نهادها و سازمان‌های بین المللی از دست داد. وقتی امروز شاهد هستیم که کشورها به خصوص کشورهای اروپایی مطرح کردند که به دنبال به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی نفوذ خود را در بین کشورهای اروپایی از دست داده است.
    
علل به رسمیت شناختن کشور فلسطین
این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با علت به رسمیت شناختن کشور فلسطین، توضیح داد: علل این رویکرد اتخاذی توسط کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن فلسطین این است که جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه به اندازه‌ای بوده است که دیگر کشورهای غربی توان حمایت و توجیه رفتارهای رژیم صهیونیستی را مثل هفتاد سال گذشته ندارند و امروز کشورهای غربی و آمریکا خود را در مقابل افکار عمومی دنیا می‌دانند و حمایت از اسراییل این کشورها را در مقابل افکار عمومی جهان به خصوص افکار عمومی کشورهای خود کوچک می کند. بنابراین برای فرار از این تصویر و نگاه، به دنبال اتخاذ سیاست های متفاوت از رژیم صهیونیستی هستند.کشورهایی مثل آلمان و فرانسه به طور علنی اعلام کردند از حکم دادگاه لاهه مبنی بر توقف جنگ و بازداشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ اسرائیل حمایت و پیروی خواهیم کرد  و این آغازی برای شکست علنی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی محسوب می شود که توان و نفوذ خود را حتی در بین شریک راهبردی خود مثل فرانسه از دست می‌دهند.
  
جنگ غزه و بیداری افکار عمومی در جهان
این کارشناس در رابطه با تاثیر جنگ غزه بیان داشت: یکی از تاثیرات زودهنگام جنگ غزه این بود که افکار عمومی جهان از شر رویکردها و روایت‌های مسمومی که توسط حامیان جعلی رژیم صهیونیستی در دنیا نشر یافته بود آزاد شد و چشم هر کسی که به دنبال حقیقت است را باز کرد. 
در واقع ما شاهد بودیم که در طول هفتاد سال گذشته رسانه‌های محوری که تحت حمایت و مالکیت رژیم صهیونیستی بودند تلاش کرده بودند که رژیم صهیونیستی را در طرف حق معرفی کنند و فلسطین و اعراب را در سمتی معرفی کنند که علیه صهیونیست‌ها جنایت انجام می‌دهند و صهیونیست‌ها در طول هفتاد سال گذشته بر مبنای دفاع مشروع در سرزمین‌های اشغالی عملیات انجام می‌دهند. بنابراین با این ادبیات‌سازی، کشورهای دنیا و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند که جنگ غزه خط بطلانی بود بر این روایت مسموم.
 وی گفت: اصطلاحی در جهان معروف است که هیچ صدایی بالاتر از صدای حقیقت نیست و امروز این مصداق را در بیداری افکار جهان بعد از جنگ غزه به خوبی مشاهده می‌کنیم تا جایی که ملت‌های اروپایی و آمریکایی بعد از مشاهده این حقیقت و جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در نوار غزه که هفتاد درصد آن‌ها زن و کودک هستند تغییر اساسی در رویکرد خود نسبت به صهیونیست ها ایجاد کردند. نمونه‌هایی وجود دارد که می توان به تظاهرات چند روز گذشته مردم شهرهای مختلف آمریکایی  مثل واشنگتن و نیویورک و شهرهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان اشاره داشت. حتی خیزش دانشجویی که اخیرا در دانشگاه‌های بزرگ و مطرح آمریکایی شاهد شکل‌گیری آن هستیم یک تحول اساسی و بی‌سابقه‌ای را در رویکرد افکار عمومی ایالات متحده نسبت به اسرائیل را نشان می‌دهد آن هم در شرایطی که دولت آمریکا مانند گذشته بزرگ‌ترین حامی اسرائیلی‌ها در جنایت صهیونیست‌ها در غزه بود. 
وی گفت: این نکته نشان‌دهنده این است که غزه جهان را بیدار کرده است. تحولاتی که در غزه اتفاق افتاد و خون شهدای سی و پنج هزار نفری جهان را بیدار کرد و افکار عمومی جهان نسبت به رژیم صهیونیستی شناخت بهتر، دقیق‌تر و خصلت رژیم صهیونیستی را به خوبی شناختند و می‌توان بیان داشت سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت آمریکا در رژیم صهیونیستی انجام داده بود و حمایت‌های خارج از قاعده و ضابطه‌ای که آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی داشتند کار را برای دولت آمریکا سخت کرد.
  
دومینوی شکست رژیم صهیونیستی
وی با بیان اینکه در دل همین تظاهرات و اعتراضات، به رسمیت شناختن فلسطین از طریق برخی از دولت‌های اروپایی دومینوی شکست رژیم صهیونیستی را کامل‌تر کرد، افزود: ما اکنون شاهد این هستیم که کشورهایی مثل اسپانیا، ایرلند و برخی دیگر از کشورهای اروپایی امروز به طور علنی فلسطین را برخلاف سیاست رژیم صهیونیستی به عنوان کشور مستقل شناختند و این به این معنی است که کرانه باختری، غزه، بخش شرقی شهر قدس و بیت المقدس به عنوان خاک فلسطین و قدس شرقی هم به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت شناخته شد و این شکستی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. در کنار این مسائل حمایت‌هایی که از حکم دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه شاهدش هستیم و حمایتی که کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه به طور علنی اعلام کردند که از آن حکم پیروی خواهند کرد و اگر حکمی مبنی بر بازداشت نتانیاهو و کالاند وزیر جنگ رژیم صهیونیستی داده شود ما از این حکم حمایت می‌کنیم، این دومینوی شکست رژیم صهیونیستی را کامل‎تر کرد.
وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی تلاش می کرد از طریق حمله به فلسطین و نوار غزه بتواند هم یک پیروزی برای خود به دست بیاورد و هم بتواند تحولات و شناختی که در غرب نسبت به رژیم صهیونیستی وجود داشت را داشته باشد، بتواند اسرای خود را که در عملیات هفت اکتبر به دست نیروهای مقاوم حماس افتاد را آزاد کند، حماس را از بین ببرد و هم اینکه بتواند حمایت کشورهای اروپایی را نیز داشته باشد تصریح کرد: در همین وضعیت ما شاهد این هستیم که رژیم صهیونیستی به این اهداف نرسید و افکار دنیا و کشورهای دنیا که قبلا به صورت شبانه‌روزی از رژیم صهیونیستی حمایت می کردند امروز مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده اند.
  
تشکیل کشور فلسطین؛ از نهر تا بحر
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: جمهوری اسلامی ایران سال‌ها پیش، فلسطین را از نهر تا بحر اعلام کرده بود و به‌صورت علنی نیز رهبر معظم انقلاب نیز این مساله را اعلام کرده بود که فلسطین باید از نهر تا بحر باشد و همین جمله را ما از دید اروپا و از طریق معاون نخست وزیر اسپانیا شاهدش هستیم به‌ طوری که معاون نخست وزیر اسپانیا در مطلبی اعلام می‌کند که فلسطین از نهر تا بحر است یعنی هم اروپایی‌ها و هم به تبع آن کشورهای مختلف جهان به آن گفتمان جمهوری اسلامی ایران پی بردند.
  
سخن پایانی
وی در پایان افزود: امروز جامعه بین المللی و افکار عمومی که رژیم صهیونیستی تلاش کرده بود از طریق رسانه‌های خود آن‌ها را در اختیار داشته باشد و این افکار عمومی علیه فلسطین و علیه محور مقاومت و علیه جمهوری اسلامی ایران باشد اما امروز این وضعیت تغییرکرده است و افکار عمومی دنیا و بسیاری از کشورهای اروپایی علیه رژیم صهیونیستی سیاست هایی را اتخاذ کرده و دنبال می‌کنند و این یعنی شکست سیاست‌های رژیم صهیونیستی.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها