تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی ابلاغ شد



بانک مرکزی سهمیه بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی را ابلاغ کرد.

                                                                                                     

به گزارش صبح ساحل، طبق ماده 18 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، بانک مرکزی موظف است هر ساله سهمیه قابل اعطاء از محل منابع قرض الحسنه و منابع عادی سیستم بانکی را به ستاد ارائه دهد تا ستاد بر اساس اولویت انواع مشاغل خانگی ، نسبت به تعیین سهمیه استانی اقدام لازم را به عمل آورد .

برهمین اساس نیز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل (ملی، توسعه تعاون، صادرات،‌تجارت، ملت، سپه، رفاه، مهرایران، رسالت و پست بانک) ضوابط ابلاغ وام مشاغل خانگی در سال 1403 را ابلاغ کرد.

گفتنی است، وام قرض‌الحسنه اشتغالزایی فردی در سال جاری 150 میلیون تومان و کارفرمایی به ازای اشتغالزایی برای 40 نفر  حداکثر 4 میلیارد تومان با سود 4 درصدی است.

 مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.

 پیش از این بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل، شرایط پرداخت وام اشتغالزایی را در سال 1403 ابلاغ و تأکید کرده بود:  سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی به 1500 میلیون ریال و سقف کارفرمایی به ازای بکارگیری تعداد افراد مددجو متناسب با سقف فردی حداکثر تا 40000 میلیون ریال و مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف 7 سال می باشد.

همچنین، سقف فردی تسهیلات برای رسته‌های اعلامی مدنظر دستگاه‌های ذی‌نفع در صورت تایید رسته های شغلی توسط کمیسیون های پولی و اعتباری بانک مرکزی، 3000 میلیون ریال و سقف جمعی این رسته‌ها 40 درصد از کل منابع اختصاص یافته به دستگاه تعیین شود.

تضامین ابلاغی بانک مرکزی برای وام های اشتغالزایی عبارتند از؛ تا سقف یک میلیارد و پانصد میلیون ریال با اعتبارسنجی متقاضی و سفته و یا یک ضامن معتبر. تا سقف دو میلیارد ریال براساس ماده 7 دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد.

برای اعطای تسهیلات تا سقف 3000 میلیون ریال یکی از موارد زیر دریافت شود: 

الف: اعتبارسنجی و سفته و یک ضامن ب: ارائه دو ضامن معتبر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها