پاسخ آیت‌الله مکارم به حکم شرعی بازی «همستر»



دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرد: با توجه به ابهامات زیادی که این نوع ارزها دارند، از جمله اینکه منشاء استخراج آن روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشاء سوء استفاده‌های زیادی شده است، معامله، سرمایه گذاری و درآمد حاصل از آن‌ها جایز نیست.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، با توجه به افزایش تعداد کاربران ایرانی بازی‌های تلگرامی از جمله همستر کامبت، نات کوین و... و به وجود آمدن نگرانی‌هایی در این رابطه همشهری آنلاین نظر فقهی برخی از مراجع تقلید را در این باره جویا شده است.

در همین رابطه پرسشی به شرح زیر به دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید شیعه ارسال شد:

پرسش: طی یک ماه اخیر در بستر تلگرام، انواع مختلف بازی‌ها مانند نات کوین، همستر و ... راه اندازی شده است که توجه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را به خود جلب کرده است. مطابق وعده‌ای که مدیران این بازی‌ها داده اند پس از کسب امتیاز در قالب سکه، این سکه‌ها قیمت گذاری شده و قابل خرید و فروش خواهد بود. برای نمونه یکی از این بازی‌ها، فرآیندهای خود را تکمیل کرده و در نهایت تبدیل به ارز دیجیتال شده و هم اکنون عده‌ای از آن بهره‌مند شده‌اند.

به نظر حضرتعالی آیا مشارکت در این برنامه‌ها و کسب درآمد احتمالی از این روش مجاز است یا خیر؟

پاسخ: با توجه به ابهامات زیادی که این نوع ارزها دارند، از جمله اینکه منشاء استخراج آن روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشاء سوء استفاده‌های زیادی شده است، معامله، سرمایه گذاری و درآمد حاصل از آن‌ها جایز نیست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها