بخت با ترامپ یار بود


نویسنده: مصطفی دولخانی

در آغازین ساعات بامداد یکشنبه 22 تیرماه به وقت کشورمان بود که «دونالد ترامپ»کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه در جریان همایش انتخاباتی‌اش در  شهر کوچک و کم جمعیت باتلر ایالت پنسیلوانیا مورد سوقصد قرار گرفت اما از این ترور جان سالم به در برد. این اتفاق شوک‌آور البته در کشور آمریکا که داعیه‌دار امپراتوری جهانیست اما دسترسی به سلاح گرم در آنجا بسیار راحت است، مسبوق به سابقه بوده است و نشان می دهد شاهد تشدید شدن اختلافات سیاسی – ایده اولوژیک و گسترش  این شکاف ها در جامعه ی آمریکا هستیم.

از آغازین لحظات این رویداد،عمده‌ی رسانه‌های دنیا شروع به پوشش گسترده‌ی این خبر کردند، در اولین تصاویر و اطلاعات منتشر شده ترامپ با صورت و گوش خونین نشان داده شد. او روبه جمعیت درحالی که فریاد می زند دست خود را بالا می برد، در حالی که ماموران سرویس مخفی آمریکا تلاش می‌کنند اورا به سرعت از صحنه ترور خارج کنند.همچنین آنچه تاکنون منتشر شده از کشته شدن دو تن در جریان این ترور حکایت دارد.اگر چه در آغازین لحظات این ترور برخی گمانه‌زنی‌ها از طراحی ساختگی این ترور توسط خود ترامپ حکایت داشت اما اطلاعات بعدی منتشر شده تا حدود زیادی این فرضیه را رد کرد. اول آنکه تصاویر ارسالی نشان می دهد گلوله از کنار صورتش به گوش ترامپ اصابت کرده و خون های گوشش به روی صورتش هم پاشیده شده؛ دوم هم اینکه چون ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بوده و  هم کاندیدای حزب جمهوری خواه است از سوی سرویس مخفی آمریکا که نهادی امنیتی تحت نظارت دولت فدرال امریکاست، به شدت محفاظت می‌شود. در مورد انگیزه‌ی ضارب هم که گفته  می‌شود جوانی بیست ساله به نام توماس «متیو کروکس» اهل همین شهر باتلر پنسیلوانیاست هم اطلاعاتی ضد و نقیض منتشر شده است: در حالی که برخی منابع از عضویت ضارب در گروه چپ گرای افراطی آنتیفا خبر می دهند اما در روایتی دیگر کروکس سال ۲۰۲۲ از دبیرستان بتل پارک فارغ التحصیل شد و طبق اطلاعات «کمیسیون فدرال انتخابات»، یک فرد به نام توماس کروکس با همان آدرسی که از او در ایالت پنسیلوانیا ثبت شده، در سال ۲۰۲۱ به یک کمیته وابسته به دموکرات‌ها به میزان ۱۵ دلار کمک مالی کرده بود.
همچنین منابع دیگری گفته‌اند ضارب در نام‌نویسی اخیر برای رای‌دهی در انتخابات به عنوان جمهوری خواه ثبت نام کرده است. دیگر آنکه شبکه سی‌ان‌ان به سراغ پدر کروکس رفت تا از او درباره تیراندازی به ترامپ سوال کند اما او گفت که در تلاش است که بفهمد «چه خبر شده و چه اتفاقی دارد می‌افتد».این ترور از همان آغازین لحظاتش واکنش‌های گسترده جهانی را بر انگیخت. این واکنش‌ها در میان سیاسیون آمریکا از هر دو حزب مطرح این کشور از جمله جو بایدن و مقامات دولتش، همچنین اعضای کنگره تا سایر سیاستمداران مهم این کشور گرفته تا رهبران و مقامات کشورهای متحد آمریکا برجسته‌تر بوده است.پیامدهای این ترور هم به گفته‌ی تحلیل‌گران بسیار گسترده و پردامنه خواهد بود. اما به باور کارشناسان بزرگترین برنده‌ی این  ترور  ناموفق، خود ترامپ خواهد بود.چه آنکه شانس او را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در حالی که قبلا کم هم نبود به شدت بالا برده و حامیان جمهوری‌خواهش در گردهمایی‌های آینده انتخاباتی از او به عنوان شهیدی زنده استقبال می‌کنند. از طرفی در اردوگاه دموکرات‌ها که قبل از این ترور هم آشوب و بلوایی برای کناره‌گیری یا عدم کناره‌گیری بایدن در انتخابات مطرح بود، این رویداد وضعیت آنها را وخیم‌تر و آشفته‌تر هم خواهد کرد؛ خاصه آنکه جمهوری‌خواهان تلاش خواهند کرد بخشی از تقصیرهای این ترور را به دلیل بدگویی‌های دموکرات‌ها و شخص بایدن از ترامپ و گسترش نفرت از او به گردن آنها بیاندازند.
مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که اداره تحقیقات فدرال آمریکا(اف بی آی)در حال بررسی انگیزه و ریشه‌های تلاش برای ترور ترامپ است؛ اما اگر ریشه‌های این ترور در داخل این کشور باشد تبعات خاص خود را دارد و اگر در مورد نتایج ریشه های ترور ناموفق پای طرف‌های خارج از این کشور باز شود هم تبعاتی متفاوت خواهد داشت.
  

 نخستین واکنش ترامپ به ترور نافرجامش

«من می‌خواهم از سرویس مخفی ایالات متحده و همه نیروهای مجری قانون برای واکنش سریع آنها در مورد تیراندازی که اخیراً در باتلر، پنسیلوانیا رخ داد تشکر کنم. مهمتر از همه، من می‌خواهم به خانواده فردی که در رالی کشته شد و همچنین به خانواده دیگری که به شدت مجروح شد تسلیت بگویم. باور نکردنی است که چنین اقدامی در کشور ما ممکن است رخ دهد. در حال حاضر چیزی در مورد تیرانداز که اکنون کشته شده است، در دست نیست. گلوله‌ای به من شلیک شد که قسمت بالای گوش راستم را سوراخ کرد. فوراً فهمیدم که مشکلی وجود دارد که صدای وز وز تیراندازی را شنیدم و فوراً احساس کردم که گلوله پوستم را می‌شکافد. خونریزی زیادی رخ داد، بنابراین من متوجه شدم چه اتفاقی می‌افتد. خداوند آمریکا را در پناه خود نگه دارد!».
  

 همدردی گسترده در آمریکا با دونالد ترامپ پس از ترور

دادستانی پنسیلوانیا اعلام کرده که فرد تیرانداز و دست‌کم یک نفر دیگر که در این برنامه انتخاباتی حضور داشته، کشته شده‌اند.
واکنش‌ها به این تیراندازی هم بسیار گسترده بود. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از وقوع آن مطلع شده است. او همچنین ضمن تأکید بر اینکه «همه باید چنین اقدامی را محکوم کنند» اضافه کرد که چنین خشونت‌هایی هیچ جایی در آمریکا ندارد.
روسای‌جمهور پیشین آمریکا نظیر باراک اوباما، جرج دبلیو بوش، بیل کلینتون و همچنین همسرش هیلاری نیز از دیگر کسانی بودند که در بیانیه‌های جداگانه این تیراندازی را محکوم کرده‌اند. همچنین بسیاری از رهبران و مقامات جهان چون هند و روسیه نیز این ترور نافرجام را محکوم کردند.
  

 سابقه‌ی ترورهای موفق و نافرجام رؤسای جمهور آمریکا

به گزارش الجزیره؛ از زمان تأسیس آمریکا ۴ رئیس‌جمهور و یک نامزد ریاست‌جمهوری در نتیجه‌ی ترور کشته شدند.
آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۵، جیمز گارفیلد در سال ۱۸۸۱، ویلیام مک کینلی در سال ۱۹۰۱ و جان اف کندی در سال ۱۹۶۵ وقتی که رئیس‌جمهور آمریکا بودند، کشته شدند. رابرت اف کندی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۶۸ هدف یک ترور موفق قرار گرفت.
تا پیش‌از زخمی‌شدن ترامپ، تعدادی دیگر از رؤسای جمهور و نامزدهای انتخابات هم هدف ترور نافرجام قرار گرفتند.
فرانکلین روزولت در سال ۱۹۳۳، هری اس ترومن در سال ۱۹۵۰، جرالد فورد در سال ۱۹۷۵، رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ و جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۵ زمانی که رئیس جمهور بودند و تئودور روزولت در سال ۱۹۱۲ و جورج والاس در سال ۱۹۷۲ زمانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند، هدف ترورهای نافرجام قرار گرفتند.
  

آیا امریکا به دهه پرخشونت 1960 باز می گردد؟

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا با یادآوری ترورهای این دهه چون جان اف کندی به عنوان رئیس جمهور این کشور  همینطور رابرت  اف کندی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن کشور و مارتین لوتر کینگ و مالکوم ایکس به  عنوان دوتن از فعالان مبارزات  مدنی، اظهار کرد جامعه‌ی این کشور به علت نفرت سیاسی، خشونت‌ورزی و نارضایتی شدید از وضع موجود بیش از پیش مستعد شعله‌ورتر شدن آتش دو قطبی شدید و از دیدی برخی جنگ داخلیست.
به هر روی باید منتظر ماند و دید تبعات و دامنه‌ی این ترور ناموفق چگونه و در چه سطحی خواهد بود اما هر چه که باشد امید است تبعات این اتفاق به خارج از مرزهای این کشور کشیده نشود تا جهان نخواهد تاوان این بحران داخلی آمریکا را بپردازد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها