صبح ساحل ، اجتماعی - یک عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه هنوز هویت و اصالت بسیاری از المانهای موجود در سطح شهر بر همگان پوشیده است، اظهار کرد: با وجود گذشت چند سال از نصب بسیاری از المانها متأسفانه هنوز سنگنوشته یا تابلویی از شناسنامه این آثار در کنارشان موجود نیست و مردم نمیدانند المان نصب شده چه هویت و عقبهای دارد و اثر کدام هنرمند است.کیانوش جهانبخش با بیان اینکه المانهای شهری علاوه بر نیاز به بررسیهای فرهنگی، هویتی قبل از ساخت و نصب به نگهداری و حفاظت پس از نصب نیز نیاز دارد، افزود: برای مثال مدتهاست که شخصی خبطی کرده و ریش یکی از مجسمههای صیادان سورو را سیاه کرده است، آیا باید تا ابد سیاه بماند؟ کسی نباید در برابر این بینظمیها و عدم نگهداری از المانهایی که هزینههای بسیاری را بر شهرداری بندرعباس متحمل کرده است، پاسخگو باشد؟وی ادامه داد: متأسفانه بینظمی در بررسی، ساخت، جانمایی و نگهداری المانهای شهری تنها نمونهای از بینظمیهای موجود در کارهاست، گویا به بههمریختگی و آشفتگی در منظر شهری و همه امور خود عادت کردهایم.این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه متأسفانه ما در بحث المانهای شهری تنها تبدیل به مصرفکننده شدهایم، اضافه کرد: بدون اینکه نظارتی در روند ساخت و نصب این المانها داشته باشیم، منتظر میمانیم که قراردادی بسته شود و المانی که مشخص نیست با چه معیارهایی کارشناسی شده در سطح شهر نصب شود و پسازآن در جلسات شورای شهر و فضای مجازی این المانها را نقد میکنیم.جهانبخش با بیان مثالی به المان جهاز یا مراسم ساخت محلی استان هرمزگان واقع در حاشیه بلوار شهدا بندرعباس اشاره کرد و افزود: متأسفانه این المان هیچ سنخیتی با آیین هرمزگانی ما ندارد و اصالت این مراسم را زیر سؤال برده است.وی ادامه داد: در زمانهای که عامه شهروندان نگاهشان به آیین و سنن خود کارشناسی است! زیبنده نیست که در ساخت المانیهایی که قرار است نمایندهای برای معرفی آیین استان و شهر باشند هیچگونه نظارت و کارشناسی صورت نگرفته باشد.