در جلسه ویدئو کنفرانس با معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور؛

نزدیک شدن ظرفیت حداکثری تولید آبشیرین کن سیریک / تامین آب شهرستان با چالش های زیادی روبرو است



وضعیت آب شهرستان سیریک که از چندی پیش مورد بحث قرار گرفته‌است، امروز در جلسه ویدئو کنفرانس امام جمعه بندرعباس و مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، وضعیت آب این شهرستان بررسی شد.

به گزارش صبح ساحل، «کشفی»، معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در راستای حل مشکلات آب و فاضلاب سیریک،  با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی آبفای هرمزگان پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار است که مهمترین آن استفاده حداکثری از ظرفیت آبشیرین سیریک است.

وی با بیان اینکه اولین اقدام برای رفع این مشکل افزایش تولید آبشیرین کن سیریک برای رسیدن به ظرفیت اسمی و توسعه آن است، گفت: آبشیرین‌کن سیریک ظرفیت توسعه و رسیدن به تولید سه هزار و 750 متر مکعب در شبانه روز را دارد که با ارائه تسهیلات لازم به سرمایه گذار پروژه، ظرفیت تولید آب آبشیرین کن سیریک تا پایان امسال افزایش می یابد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه در قبال اعطای این تسهیلات، برنامه زمان بندی افزایش ظرفیت تولید نیز باید از سوی سرمایه گذار اعلام شود، گفت: برای تسریع در رفع این مشکل طی روزهای آتی با شركت طرح های صنعتی رادنيروي كرمان سرمایه گذار پروژه جلسه ای برگزار و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ می شود.

کشفی به مشکلات بخش روستایی سیریک نیز اشاره کرد و گفت: با بازسازی مخازن، ایجاد خط انتقال و همچنین مجتمع جدید می توان بخشی از مشکلات موجود را مرتفع کرد.

شرق هرمزگان با کمبود منابع آبی مواجه است

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین «عبادی زاده»، نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به سفر خود به سیریک و مشکلات حوزه آبرسانی گفت: شهرستان سیریک به دلیل موقعیت جغرافیایی آن با محدودیت منابع زیر زمینی مواجه است که می طلبد اقدامات لازم برای تامین آب مورد نیاز منطقه صورت گیرد. وی با بیان اینکه آب و فاضلاب هرمزگان اقداماتی در راستای رفع مشکلات در دستور کار دارد، تصریح کرد، شرق استان به دلیل قرار گرفتن در منطقه کاملا خشک با کمبود منابع مواجه است.نماینده ولی فقیه در هرمزگان ابراز امیدواری کرد، با فرصتی که در فصل زمستان وجود دارد بتوان با اتخاذ تدابیر لازم مشکل کمبود آب سیریک را به حداقل ممکن رساند.

تامین آب شهرستان سیریک با چالش های زیادی روبرو است

در ادامه این نشست نیز «امین قصمی»، مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان به وضعیت آب شهرستان سیریک اشاره کرد و افزود: آب و فاضلاب هرمزگان آب 10 هزار و 120 مشترک سه شهر و 74 روستای این شهرستان را با جمعیت بیش از 45 هزار نفر تامین می کند. وی به چالش های پیش روی تامین آب این شهرستان اشاره کرد و افزود: وجود تنها یک منبع تامین آب چاه های راونگ برای شهرهای کوهستک و گروک و 68 روستای منطقه، وجود تنها یک خط انتقال طولانی به طول180 کیلومتر، افت کمی و کيفي آب چاه‌هاي دشت راونگ و برداشت بيش از حد از منابع آب زیرزمینی، فرسودگی خط انتقال، گسترش روستاهای شهرستان، عدم توسعه متناسب شبکه های توزیع آب روستاها و فرسودگی شبکه های قدیمی از جمله این چالش هاست.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان عدم بهره برداری کامل از ظرفیت آبشیرین کن سیریک را از دیگر مشکلات آبفا عنوان کرد و گفت: مشکلات آبگیری و هيدرولوژي دريا، شيب کم ساحل، كاهش كيفيت آب دريا در زمان جزر و مد، بستر لجني ساحل، وجود روغن و چربي در آب به علت تردد قايق ها و لنج هاي صيادي باعث شده تا نتوانیم از ظرفیت کامل این آبشیرین کن بهره ببریم.

قصمی ادامه داد، در راستای افزایش ظرفیت تولید آب آبشیریکن سیریک اقداماتی از جمله ساخت سازه معلق در دريا برای استقرار لوله هاي آبگيري، ساخت ايستگاه پمپاژ، نصب و راه اندازي پمپ ها، ساخت و نصب تاسيسات برقي مورد نياز، اجراي خط انتقال به طول 1600 متر و... برای انتقال آب خام دریا از اسکله صیادی بندر سیریک تا سايت آبشيرينكن در دستور کار است.

وی اعتبار مورد نیاز این پروژه را حداقل 90 میلیارد ریال در این مرحله عنوان کرد و گفت: برای تکمیل آبگير اقداماتی از جمله طراحي و خريد اجزاي سيستم برق رساني به ايستگاه پمپاژ، تامين زیر سازی و بتون ریزی ایستگاه پمپاژ و... تاکنون انجام شده است که امیدواریم با اتمام آن بخشی از مشکلات تامین آب سیریک مرتفع شود. مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان همچنین به آبشیرین کن زیارت اشاره کرد و گفت: آبشیرینکن زیارت با ظرفیت سه هزار مترمکعب در شبانه روز، منبع آبی دیگری است که تا پایان سال جاری به مجتمع روانگ ـ سیریک اضافه خواهد شد. به گفته وی، مجتمع راونگ سیریک تامین کننده آب شهر کوهستک و 69 روستای سیریک و میناب است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها