گفت‌وگو با «رضا جوشعار»، کارگردان تئاتر درباره تئاتر «خفگی ماهی ها در آب شور»

حضور هرمزگان در جشنواره فجر


نویسنده: شیوا شاکری

«خفگی ماهی‌ها در آب شور» تئاتری به کارگردانی«رضا جوشعار» است. این تئاتر آخرین تولید گروه نمایش «گردون» و نماینده امسال استان هرمزگان در جشنواره فجر است. این نمایش در جشنواره تئاتر استانی، رتبه اول و دوم بخش بازیگری و رتبه سوم کارگردانی و نمایش‌نامه‌نویسی را کسب کرد. برای سردرآوردن از جزئیات این نمایش به سراغ کارگردان اثر رفتیم. رضا جوشعار هنرمند 47 ساله اهل بندرانزلی است اما 21 سال از زندگی هنری‌اش را در بندرعباس گذرانده. او موسس گروه تئاتر «گردون» و کارگردان هنری صداوسیماست. در دوره‌ای نیز مدیریت فرهنگسرای طوبی بندرعباس را به عهده داشته‌‌است. 

از شرایط ویژه‌ای که کرونا در اکران نمایش‌ها ایجاد کرد و تجربه اجرای آنلاین بگویید.

امسال با توجه به عدم امکان حضور تماشاگر در سالن، انجمن نمایش شرایطی را فراهم کرد تا نمایش‌ها به صورت آنلاین از دو سایت معتبر داخلی پخش شود. چون اولین دوره‌‌ای بود که نمایش به این صورت پخش می‌شد، برگزار کننده تجربه‌ای برای این نوع اجرا نداشت.  به همین دلیل هم نواقصی دیده می‌شد اما به هر حال شرایطی به وجود آمد تا مخاطبان کار را ببینند و این اتفاق خوبی بود.

استقبال از نمایش چطور بود؟        

استقبال خیلی خوب بود و هر نمایش بیش از هزار نفر مخاطب داشت. البته در نحوه ارسال تصاویر بر روی سایت مشکلاتی وجود داشت. کار از قبل دیده نشده بود و تصویربرداری از زوایای مدنظر و باکیفیت قابل قبولی انجام نشده‌بود. ولی در هر حال همین که شرایطی فراهم شد تا مردم را در نمایش دخیل کنیم و بدون آسیب رساندن به سلامتی‌شان، کار را ببینند اتفاق بسیار خوبی بود. 

 چه بازخوردی از مخاطبان‌تان دریافت کردید؟

سال‌های قبلی که در جشنواره شرکت کردیم، با توجه به ظرفیت محدود سالن نمی‌توانستیم بیش از 90 نفر مخاطب داشته‌باشیم. ولی پخش آنلاین به ما این امکان را داد تا 1500 تا 1600 نفر مخاطب داشته‌باشیم. دوستانمان از استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور توانستند کار را ببینند.  بازخوردهای تلفنی خوبی گرفتیم و این اتفاق خوشایندی بود. فقط تصویربرداری جای کار داشت اگر قرار بود نمایش به این شیوه دیده شود باید بادقت‌بیشتری  انجام می‌شد، ولی کلیت کار به نظر من عالی 
بود.

نمایش شما چگونه برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد؟

جوایز جشنواره استانی می‌تواند یکی از دلایل انتخاب باشد. اما مهم این است که هیئت داوران و تماشاگران کار را رصد می‌کنند و منتقدان به نقد می‌پردازند. مبنای کار هر دو گروه متن نمایش است که باید کیفیت و قوام لازم را داشته‌باشد تا نمایشی باکیفیت شکل بگیرد. مورد بعدی کارگردانی است. نوآوری و خلاقیت کارگردان به‌طور مثال در میزانسن به انتخاب اثر کمک می‌کند. بازیگری و بخش‌های دیگر هم اهمیت خودشان را دارند که خوشبختانه نمایش ما در همه این بخش‌ها موفق به کسب جوایز استانی شده‌است و منتظر رقابت در جشنواره فجر است.

برای آمادگیِ حضور گروهی در جشنواره فجر چه برنامه‌ای دارید؟ 

هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده‌‎است که امسال جشنواره چگونه برگزارشود. سال‌های قبل بنابراین بود که گروه‌ها به تهران بروند و آن‌جا برنامه اجرا کنند. مشخص نیست که امسال هم به همین شیوه برگزار می‌شود یا آنلاین. در هر صورت هر اتفاقی که بیفتد ما نماینده هرمزگانیم و برای موفقیت تلاش خواهیم کرد. بعید می‌دانم اداره ارشاد بتواند به تنهایی  حمایت‌های لازم را از ما و گروه «حسن سبحانی»، دیگر نماینده استان داشته‌باشد. سال‌های قبل، این اداره تلاش‌های زیادی می‌کرد که شرایط را مهیا کند اما این اتفاق به سختی می‌افتاد. هزینه‌های زیادی هست که باید تامین شود و این کار راحتی نیست. امسال شرایط سخت‌تر هم شده‌است. برخلاف سال‌های قبل امکان اجرای عمومی نداریم. سال‌های قبل بخشی از هزینه‌ها با این روش تامین می‌شد. انتظار این است که مسئولان فرهنگ و هنر استان توجه بیشتری به این مقوله داشته‌باشند.

موفقیت شما چه تاثیری بر تئاتر هرمزگان خواهد داشت؟      

خوشبختانه در سال‌های گذشته گروه‌های مختلفی از استان هرمزگان در جشنواره شرکت کرده‌اند و موفقیت‌شان باعث شناخته شدن تئاتر هرمزگان بوده‌است. ما در سال‌های گذشته نمایندگان موفقی داشته‌ایم. یکی از دلایل این موفقیت‌ها حضور افراد تحصیل‌کرده‌ای است که در استان مشغول به فعالیت هستند. این موفقیت‌ها نه تنعا در جشنواره فجر بلکه در جشنواره‌های مختلف باعث شده‌است تا گروه‌های تئاتری، اجرای عمومی خارج از استان داشته‌باشند و این در پیشرفت‌شان موثر بوده‌است. موفقیت ما هم می‌تواند تاثیر مثبتی در پیشرفت تئاتر استان داشته‌ باشد. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها