حرفهای خواندنی مدیرعامل فولاد هرمزگان با صبح ساحل



صبح ساحل ، اجتماعی - در ابتدا ضمن معرفي خود از سوابق مديريتي خود توضيحاتي ارائه دهيد ؟من مرتضی آقاجانی مهندس برق، از سال 1364 به استخدام فولاد مبارکه درآمدم. در شروع بعنوان کارشناس آموزش پس از آن، کارشناس تست وبازرسی تجهيزات و رئيس کارگاه برق و مدير بازرسي فني و نهايتاً مدیر ارشد خدمات فنی وپشتیبانی انجام وظيفه نمودم  و از سال 1390 به عنوان اولین مدیر عامل فولاد هرمزگان مشغول به فعالیت هستم.  ظاهرا تاريخچه فعاليت فولاد هرمزگان از سال 1390 شروع مي شود و در اين مدت کوتاه به موفقيت هاي بزرگي دست يافته ايد . بطور خلاصه اين تاريخچه را شرح دهيد ؟خرید طرح فولاد هرمزگان در پايان سال 1389 توسط فولادمبارکه در مزايده صورت گرفت و بلافاصله دو واحد احياء مستقيم با ظرفيت توليد يک ميليون و 650 هزار تن آهن اسفنجي در سال ،که بدليل عدم وجود نظام بهره برداري آسيب هاي زيادي ديده بود را اصلاح و تکميل کرديم و در ادامه قسمت اصلي طرح يعني بخش فولادسازي و ريخته گري به ظرفيت يک ميليون و 500 هزار تن در سال که خروجي آنرا تختال با عرض حداکثر 2 متر است را راه اندازي نموديم. قابل ذکر است که اين عرض بزرگترين عرض توليد تختال در ايران است که ما در اختيار داريم.

علت موفقيت شما در اين مدت کوتاه چه بود ؟

ما در آن زمان در اوج تحریم ها بودیم ، تمام طرفهای خارجی مارا ترک کردند ولی ما فقط به همت پرسنل خودمان و با استفاده از افراد با تجربه و حمايت هاي بي دريغ فولادمبارکه، با تجربه بيش از بيست سال، توانستيم واحد احياء مستقيم مان را با 100 درصد راندمان در مدار توليد قرار داده و با تکميل فولادسازي و راه اندازي کامل در 12 ديماه سال90  توسط ریاست جمهور افتتاح رسمي کنیم .

در اين مسير چه مشکلاتي پيش رو داشتيد و الان در چه سطحي از توليد هستيد ؟

ما عليرغم مشکلات محيطي و نبودن زيرساختهاي فني و فرهنگي در توليد صنعتي گام در اين راه نهاديم ، تهيه قطعات يدکي کارمان را هر لحظه با گره مواجه مي کرد ، شرايط تحريم و فشار خارجي هم کماکان ادامه داشت ولي به حول قوه خداوند وبه همت پرسنل در اولين سال شروع کارمان يعني سال 90 بيش از 150 هزار تن و در سال 91 به بيش از 585 هزارتن و در سال 92 به بيش از 1067 هزارتن  توليد رسيديم و پيش بيني مي کنيم براي رسيدن به ظرفيت اسمي 5/1 ميليون تن در سال راه زيادي نمانده است . پيش بيني ما براي سال 1393 نيز بيش از 1350 هزار تن مي باشد .

براي يک مجموعه بزرگ صنعتي مثل فولاد هرمزگان نياز به منابع انساني عظيمي مي باشد.  اشتغال به چه ميزان است  و آيا برنامه هاي توسعه اي ديگري جهت افزايش اشتغال داريد؟

در حال حاضر 1525 نفرکارکنان استخدامي فولادهرمزگان و تقريبا به همين ميزان کارکنان شرکتي و پيماني داريم کارخانه در 3 شيفت کار شبانه روزي در بخشهاي  تولیدي، تعمیراتي و پشتيباني فعال است. بسیاری از زیرساختهای صنعتی استان به جهت توسعه این صنعت در حال شکل گیری است مثل تهیه و تولید قطعات ، سیستمهای مدیریتی ، آموزشی ، ساخت سازها و .... و ما از سالجاری وارد فاز توسعه شده ایم . در این فاز ما ظرفیت تولید را به دو برابر یعنی 3 میلیون تن خواهیم رساند و واحد گندله سازی را با ظرفیت 5 میلیون تن در ابتدای خط ایجاد خواهیم کرد .همچنین یک واحد احیاء مستقیم با ظرفیت 1800 هزارتن و یک کوره قوس با ظرفیت 5/1 میلیون تن در سال و در نهایت خط نورد گرم با ظرفیت 3 میلیون تن که ما  را موفق به تولید ورق فلزی خواهد کرد که دارای ارزش افزوده بسیار بالاتری خواهد بودو باعث ایجاد صنایع تکمیلی زیادی در استان مثل پروفیل سازها وتولیدکنندگان لوازم خانگی خواهد شد. 

قطعا اين مجموعه از هزاران فرايند کوچک و بزرگ تبعيت مي کند و مديريت تمامي اين فرايندها بسيار سنگين خواهد بود. لطفا توضيح دهيد؟

مدیریت فرایندهای یک بخش بدون شناخت آنها و تجربه مشابه منجر به سعی وخطا می شود که در این کار بسیار زمانبر وپرهزینه خواهد بود .و از انجا که فولاد مبارکه با تجربه قوی، طولانی  و با سیستم های کاملا مکانیزه  پشتیبان مجموعه بود ما عمدتاً به بومی سازی این سیستم پرداختیم و در کارگاههاي بعدي با توجه به نياز و تسلط به ابداع فرآيند هاي تکميلي رو آورده ايم.

و البته تاثير تجربيات  شما ؟

بنده وساير همکاران تربيت شده و حاصل 28 سال تجربه در فولاد مبارکه بوديم با 4 برابر ظرفيت توليد اينجا  و  در داخل وخارج از کشور توسط اساتيد روز دنيا کسب علم نموديم و توانستيم در اين استان زرخيز در عمل آنها را اجراء کنيم . 

در مشکلات پيش رو اشاره به موضوع فرهنگ و زيرساختهاي  فرهنگي نموديد . لطفا توضيح بيشتري دهيد؟

توليد حرفه اي وکاملا صنعتي نياز به ايجاد فرهنگ مخصوص به خودش را دارد. در درجه اول ما بايستي فرهنگ وباور توليد صنعتي را در خودمان از تئوري به عمل تبديل کنيم، خوب قبلا ما استان هرمزگان را يک استان شيلاتي يا ترانزيتي مي ديديم و باور کار سنگين صنعتي براي مردم و بخصوص پرسنل و تغيير نگاه در آنان کار بسيار سنگين فرهنگي را مي طلبيد .رسيدن به هر موفقيتي به جز شناخت وقبول  باور عميق امکانپذير نبود و ما با صبر وحوصله اين باور را ايجاد کرديم .با توجه به تجربيات قبلي و با رسيدن به اين باورها پرسنل مانند يک تيم قوي و از صميم قلب به سمت هدف حرکت کرد و با رشدي سريع توانستيم به سمت جلو حرکت کنيم چنانکه از تصورات من هم خارج بود. اين باور بدانجا رسيد که که ما در سال 1392 برگزارکننده بزرگترين سمپوزيوم فولاد در ايران بوديم و به گواهي همه بزرگان صنعت فولاد، هرمزگان به عنوان قطب اول توليد فولاد ايران معرفي شد.

برنامه ريزي و کنترل در برنامه هاي مديريتي شما چگونه است؟

تمام مباحث مديريتي ما روشن و واضح است . اعم از استراتژي ، اهداف و ماموريت هاي سازمان و برنامه هاي کوتاه ، ميان و دراز مدت به نحوي که برنامه هاي هر روز ولحظه ما مشخص گرديده است . ما هدف نهايي را در سمپوزيوم سال گذشته اعلام نموديم که همان پيشرو بودن در بحث توليد کمي وکيفي  فولاد کشور است  همچنين از سال 92 تا 97 هر سال با يک شعار وبرنامه به پيش مي رويم بطور مثال سال 92 سال تثبيت شرايط بود ويا سال 93 سال دستيابي به همه زمينه هاي توليد مي باشد.

قطعا يک کارخانه بزرگ صنعتي با روش استادکاري پيش نمي رود . در اينجا همه چيز کاملا سيستماتيک و تعريف شده است و نظام هاي بهبود واستاندارد ما نيز از اين فلسفه تبعيت مي کند و ما سالجاري بيش از 15 يا 16 نظام برنامه ريزي داريم که پياده سازي مي کنيم . نظام هايي مانند ايزو ، ايمني ، منابع انساني ، EFQM ، پيشنهادات،  5s و ...

ارتباطات رسانه اي خود را چگونه مي بينيد؟

من از صداقت رسانه اي همه رسانه ها بخصوص صبح ساحل که نشريه وزين استان است تشکر مي کنم . همه رسانه ها نقش بسزايي در سال گذشته داشتند تا ما بتوانيم هرمزگان را بعنوان قطب فولاد معرفي کنيم و اولين صحبت رياست محترم جمهور هم همين بود .

و سخن آخر ؟

حرف آخرم هرمزگان و نيروهاي صادق و انعطاف پذير آن است که در هيچ جاي ديگر نمي توان پيدا کرد . بايستي از اين زمينه بکر استفاده کرد و با يک حرکت برنامه ريزي شده منطقه را به پيشرفته ترين جايگاه رساند . من مطمئنم که به مراتب از بسیاري از کشورهاي حوزه خليج فارس برتري دارد و نمونه آن هم فولاد هرمزگان است که با ذوب بالاي 1600 درجه توانايي توليد بهترين کيفيت فولاد را دارد.براي کار مستمر بايستي به نيروهاي جوان و ماندگار  اعتماد و تکيه کرد .الان اکثريت نيروهاي فولاد هرمزگان و مديران از جوانان  و بومي استان هستند و اميد است با طرح توسعه فولاد بخشي از مشکل اشتغال جوانان اين مرز وبوم حل شود .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها