استقبال گسترده مردم بندرعباس از باغ‌وحش ساوانا

احداث پارک‌های بیشتر، خواسته به‌حق مردم


نویسنده: سامیه طهورنیان

رشد جمعیت و افزایش مهاجرت به شهرها فضاهای شهری را با محدودیت بیشتری مواجه ساخته و باعث شده نیاز شهروندان به فضاهای سبز برای آسایش افزایش یابد. از طرفی گستردگی شهر بندرعباس نیازهای مختلفی را بین شهروندان ایجاد کرده است. مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد فضاهای سبز، فضای متناسب بازی کودکان در قالب پارک‌های محله‌ای و شهری اشاره کرد. قطعاً هر شهروندی که روزانه از درب منزل بیرون می‌آید، دوست دارد امکانات رفاهی و زیبایی بصری درخور و شأن شهرش ببیند یا شب‌ها ازآنجایی‌که خیابان‌ها تحت کنترل ماشین‌ها قرارگرفته برای تمدد اعصاب و آرامش روان به پارک‌ها و فضاهای سبز روی بیاورند. احداث چندین پارک محله‌ای و بهسازی پارک‌های قدیمی در نقاط مختلف شهر بندرعباس؛ اقدامی هدفمند است که در جهت توسعه فضای سبز و دسترسی سریع شهروندان به این فضاها، ایجادشده است.
مجموعه شهرداری بندرعباس طی رویکردی جدید در کنار توسعه فضای سبز درون‌شهری، کاشت گونه‌های بومی، احداث پارک‌ها و بوستان‌های محله‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. در بین افتتاح‌های اخیر شهرداری بندرعباس، خبر افتتاح باغ‌وحش ساوانا در پارک شهید دباغیان معروف به پارک نوستالژیک بندرعباسی‌ها به‌سرعت با واکنش‌ها و استقبال گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی روبرو شد. 
پارک ساوانا نخستین پارک و باغ‌وحش مصنوعی شهر بندرعباس به مساحت یک هکتار شامل مجسمه ۶۴ گونه از حیوانات مناطق گرمسیری آفریقا (ساوانا) است. برخی از مردم بندرعباس این اقدام شهرداری را تحسین‌برانگیز و در جهت بالا بردن امنیت و آرامش فضاهای تفریحی و نشاط شهری می‌دانند و می‌گویند که مدت‌ها کمبود چنین فضاهای بانشاطی در شهر بندرعباس حس می‌شده. دوران کرونا، پساکرونا و مشکلات اقتصادی و کمبود فضای تفریحی بانشاط در بندرعباس باعث شده که 
تفریح در اولویت مردم نباشد و مردم به ناچار به روستاها، حاشیه شهرها یا منازل و رستوران‌ها هدایت شوند. روشنایی و بهسازی نور بلوارها و درختان شهر، رنگ‌آمیزی‌های گسترده و احداث پروژه‌های مشابه پارک ساوانا می‌تواند به سرزندگی شهر و شهروندان و تخلیه بار روانی مردم کمک به سزایی کند.
از طرفی سرقت‌های مداوم تجهیزات شهری، هزینه بالای نگهداری پارک‌ها و بهسازی مستمر آنان، باعث شده بود که بودجه عمرانی و توسعه‌ای فضای سبز و تفریحگاه‌های عمومی کم و تمامی اعتبارات، صرف تعمیرات شود. ازاین‌رو مدیران شهری و حتی شهروندان بندرعباس از استفاده‌کنندگان پارک‌ها تقاضا دارند که در حفظ و نگهداری آن بسیار بکوشند زیرا مشارکت شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز شهری ضروری است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها